2012-01-09, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Vafan, kan man få pengar för sånt? Har diverse ärr dels i ansiktet (under ögonbrynet) och över armarna efter att dragit isär hundar i slagsmål.

Måste man ha anmält skadan innan? eller är det bara o skicka bilder?

Undrar samma sak. Vad för försäkring är det som täcker sådant här? Om jag ordnar en sådan försäkring och drar ett tag med kniv i nyllet och sedan skyller på att jag blev överfallen och rånad, går det då att hämta ut en bunt med stålar?

Hypotetiskt.
Citera
2012-01-09, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Hur länge kan man vänta med att försöka suga ut pengar från försäkringsasen?

Är det inte försäkringsbolag du menar? Försäkringskassan har väl inget med detta att göra om du inte skadar dig på jobbet? Det gäller väl att man har minst en hemförsäkring?
Citera
2012-01-09, 19:56
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecke89
Har ett ärr på ögonbrynet som inträffade i samband med en cykelolycka för ca 2 år sedan gick ej till läkaren och har inga bilder ifrån skadetillfället. Kan jag ta kort såhär i efterhand och begära pengar?

Det vanliga är att bolagen kräver att skadan har krävt läkarvård, men du kan ju kolla med det bolag där du har olycksfallsförsäkring.
Citera
2012-01-09, 20:46
Medlem
bratemos avatar
Det ska ha gått ett tag (ett eller två år har jag för mig) innan du får söka ersättning för vanprydande ärr.

Jag fick strax över 20 000 för tre långa ärr där man sytt, samt lite mindre ärr runt omkring bilden.

Maxtaket för vanprydande ärr på Trygg Hansa är 100 000:-. Ingen har någonsin (såvitt min handläggare visste) fått 100 000:-.

De som fått höga belopp har varit brännskadeoffer, maximalt 85000 för ett helt sönderbränt ansikte har jag för mig.
Citera
2012-01-09, 20:55
Medlem
dauits avatar
jag har ett rätt så stort ärr som går längs det vänstra ögonbrynet, drygt 3 cm långt och kanske 0,5 cm brett, folk frågar nästan alltid "vad är det för ärr du har på det vänstra ögonbrynet". dessvärre så hände det för drygt 15 år sen, så vad tror ni kan man få lite "plåster på såren" för det? isf hur ska man bära sig åt?
Citera
2012-01-13, 19:06
Medlem
Hejsan!
Jag och en vän har några ärr som vi funderar på att anmäla och få försäkring för. Vi har dock ett antal frågor.

Hans fall; Två vanprydande ärr på ryggen efter en operation där han tog bort leverfläckar. Ärren är två stora runda ärr, inte vanliga snitt.
Han undrar också om han skall anmäla det till sitt försäkringsbolag som han hade då eller det han har nu? Ärren uppstod cirka 2,5 - 3 år sedan.
Något mer han borde tänka på?

Mitt fall;
Har ett stort vanprydande ärr på min överarm, jag har ingen känsel i den heller. Det hände under skoltid i skolan då en vän av misstag högg mig med en penna. Anmälde det aldrig då det var en olycka men ärret finns där och har som sagt ingen känsel i det. Detta hände drygt 3 år sedan.
Kan jag ens få ersättning? Då det finns inget bevis på hur gammal ärret är eller något sånt... Samt att jag inte anmälde det?
Något mer jag borde tänka på?

Tack på förhand kära Flashbackare!
Citera
2012-01-13, 19:37
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBoy
Hejsan!
Jag och en vän har några ärr som vi funderar på att anmäla och få försäkring för. Vi har dock ett antal frågor.

Tack på förhand kära Flashbackare!

Det skulle ju underlätta om man fick uppgift om vad för slags försäkringar du och din kompis har.
Citera
2012-01-13, 20:05
Medlem
Vanlig hemförsäkring har jag, det har han också.
Vet inte vilka försäkringar han har utöver det.
Citera
2012-01-15, 14:33
Medlem
Aktieklipparns avatar
Min pojk som är 8år fick ett ärr i pannan på ca 3cm under skoltid och fick sy 8 stygn.

Jag kontaktade barnförsäkringen samma dag (Skandia-barn+) sveriges bästa.

Dom sa att jag skall skicka in kort på ärret efter ett år.

Hur mkt kan man räkna med i ersättning med tanke på hans unga ålder tro?

OBS: Har bara anmällt till Skandia försäkring. Bör man anmälla även till hemförsäkringen?
Citera
2012-01-15, 18:52
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBoy
Vanlig hemförsäkring har jag, det har han också.
Vet inte vilka försäkringar han har utöver det.

Om du inte har en hemförsäkring som inkluderar en olycksfallsförsäkring så kan du inte få en spänn. Du kan ju kolla med kommunen vilket bolag då hade för skolelever då olyckan hände. Om den omfattar ärrersättning kan du ha rätt till ersättning.

Om din kompis bara har en hemförsäkring kan han inte få någon ersättning. Om han hade en försäkring som ger ärrersättning även vid sjukdom (oftast en barn & ungdomsförsäkring) så har han en liten chans till ersättning. Det förutsätter att hans bolag klassar leverfläckar som en sjukdom.
Citera
2012-01-15, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Min pojk som är 8år fick ett ärr i pannan på ca 3cm under skoltid och fick sy 8 stygn.

Jag kontaktade barnförsäkringen samma dag (Skandia-barn+) sveriges bästa.

Dom sa att jag skall skicka in kort på ärret efter ett år.

Hur mkt kan man räkna med i ersättning med tanke på hans unga ålder tro?

OBS: Har bara anmällt till Skandia försäkring. Bör man anmälla även till hemförsäkringen?

I hemförsäkringen finns generellt sett inget personskydd om man inte valt att teckna till det. Ett tips till dig är att kolla i vilket bolag skolans försäkring finns och ringa dit. De flesta både kommunala och privata skolförsäkringar brukar gälla dygnet runt.
Citera
2012-04-04, 23:04
Medlem
KurKs avatar
Är man lovlig ersättning hur än ärren uppkommit? Annars är det möjligt att få ersättning för självförvållade ärr? Måste man alltid anmäla det till försäkringsbolaget i samband med händelsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in