Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-09-09, 15:45
  #1
Medlem
ericfjortondes avatar
Tidningen Mad har jag många nostalgiska minnen av. Det var verkligen något speciellt med den tidningen när den hade sin storhetstid.

Och alla läste den (i alla fall bland grabbarna) !

Dessutom var den ju ett hett samlarobjekt. Jag minns hur jag beställde hem gamla nummer och vilken härlig känsla när man fick hem dom. De numren som var slutsålda sökte jag efter på tidningens egna bytessidor (detta var ju långt, långt innan Internet).

Mad var ju verkligen fullspäckad med olika talanger. Sergio Aragones, David Berg, Don Martin..ja jag minns inte namnen nu men många var dom.

Och vi hade ju vår egen Lasse Ó Månsson som redaktör och kåsör i den svenska upplagan. Mad var stor på den tiden!

Idag...tja...ett minne blott! Jag gissar att man bör vara minst 35 bast för att riktigt minnas hur det var.....

Tidningen har ju återskapats ett par gånger men jag tror att det är kört. Mad var så speciellt kopplad till den tidens anda på något sätt.
Citera
2004-09-10, 02:37
  #2
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
potrzebie

Mmm.. mad! Minns du bananens krökningsvinkel? Så här i efterhand var det nog faktiskt rätt avancerad humor för våra unga hjärnor!

Vilken lycka det var när man hittade några gamla billigt på loppis!
Citera
2004-09-10, 02:39
  #3
Avstängd
TopDawgs avatar
Har skrivit det förr i MAD-trådar här på FB men skriver det gärna igen! Glöm för fan inte bort det härliga spelet Trekantsjucklo!


Citera
2004-09-10, 03:12
  #4
Medlem
Parkers avatar
Ah, gamla fina MAD...

Köpte mitt första nummer som intet ont anande 9-åring 1987 (nr 6 - 7 det året, som således var ett specialnummer). Jag fattade inte allt, men det kändes vuxet att läsa den blaskan. Året därpå löste min kära mor in en prenumeration och jag började så smått lära mig att uppskatta den satiriska humorn.

Svenska MAD var som bäst från mitten av 80-talet till tidigt 90-tal. Därefter gick det hastigt utför. De sista numren är rent tragiska. Amerikanska MAD håller dock fortfarande relativt god klass, även om X&Y aldrig blir lika bra som förr.

Favoriter som förekommit i blaskan är bland andra; Mort Drucker, Sam Viviano och Angelo Torres.

Ni besökte väl MAD-huset i Skara Sommarland?
Citera
2004-09-10, 08:24
  #5
Medlem
ericfjortondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parker



Svenska MAD var som bäst från mitten av 80-talet till tidigt 90-tal. Därefter gick det hastigt utför. De sista numren är rent tragiska. Amerikanska MAD håller dock fortfarande relativt god klass, även om X&Y aldrig blir lika bra som förr.

?

En smaksak...som antagligen är kopplad till vår ålder - men jag tycker Mad var bäst från starten -60 till slutet av -70.

Amerikanska Mad var en av de tidningar som tog tydligt avstånd mot Nixon.
Citera
2004-09-10, 09:50
  #6
Medlem
Jo för fan! Gamla MAD kommer man ihåg. Jag gillade speciellt de återkommande parodierna på aktuella filmer. Star Wars, Hajen och Saturday Night Fever m fl. Någon som kommer ihåg vad MAD kallade dem..? Jag gör det tyvärr inte. Jag ska ha några inbundna årgångar från sent 70-tal, tidigt 80-tal någonstans. Tyvärr inte den årgången som i ett nummer hade med spraymallar av Alfred E Neumann. Måste ju vara ett givet samlarobjekt idag.
Citera
2004-09-10, 10:48
  #7
Medlem
vgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Har skrivit det förr i MAD-trådar här på FB men skriver det gärna igen! Glöm för fan inte bort det härliga spelet Trekantsjucklo!



Det var inte alldeles lätt att få tag i terrierskallarna!
Citera
2004-09-10, 11:08
  #8
Medlem
ericfjortondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Har skrivit det förr i MAD-trådar här på FB men skriver det gärna igen! Glöm för fan inte bort det härliga spelet Trekantsjucklo!



Någon som kommer ihåg Mad´s variant av spelet Monopol? Götebörsen!
Citera
2008-06-28, 08:17
  #9
Avstängd
Robin_Shadowess avatar
Svenska Mad

Star Wars hette Stjärnornas Krog på svenska och en viss figur hette Hans Olof, gissa vem? Vad dom andra hette minns jag inte.

Ett av mina tidigaste minnen inkluderar faktiskt denna eminenta tidning. Min morbror hade råkat lämna kvar några nummer av Mad. Detta var innan jag kunde läsa men jag blev ändå helt fascinerad av bilderna. Några år senare när jag kunde läsa försökte jag hitta dessa igen men kunde inte hitta dessa. Min moder svarade undanglidade när jag frågade om dem och jag förstod så småningom att hon helt sonika kastat dom. För henne var det bara förbrukningsvaror som dagstidningar. Fick bokstavligen spel och skällde ut henne efter noter. Trots detta utspelade scener som denna upp sig många gånger genom åren. . Frid över hennes minne dock. Hon var en av världens snällaste människor, synd bara att hon inte förstod sig på serier också.
Citera
2008-06-28, 21:03
  #10
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ericfjortonde
Någon som kommer ihåg Mad´s variant av spelet Monopol? Götebörsen!

Vesst!
"Du tror att kullager är ett lager av vitsar. Stå över två kast."
__________________
Senast redigerad av Von Drake 2008-06-28 kl. 21:06.
Citera
2008-06-28, 21:34
  #11
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ericfjortonde
En smaksak...som antagligen är kopplad till vår ålder - men jag tycker Mad var bäst från starten -60 till slutet av -70.

Amerikanska Mad var en av de tidningar som tog tydligt avstånd mot Nixon.

Ja... jag håller med dig. Lasse "Daddy´O" slutade ju på 70-talet och då sjönk kvaliteten märkbart.

Att amerikanska Mad tog avstånd från Nixon försöker jag bortse ifrån, han är trots allt, en av de bästa presidenter de haft. Men, det visste de väl inte då, de tyckte väl bara att han var tacksam att driva med.
Citera
2008-06-28, 22:34
  #12
Medlem
raskenss avatar
Mina nostalgiminen bubblar genast igång när MAD kommer på tal. Det nummer som har haft störst inflytande på mig är sommarnummret (5) 1977. Med en bilaga "sverige är fanatiskt" som var en parodi på en omfattande turistbrochyr som hette Sverige är fantastiskt som kom ut detta år. Som 11åring var detta nummer frenetiskt läst nästan varje dag under sommarlovet, i hängmattan i gräset, på stranden mm. Har fortfarande kvar nummret inklusive ljuvlig patina.

http://www.itne.se/svenskamad/tidnin...977/1977_5.jpg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback