Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-30, 21:24
  #13
Medlem
WildCrawlers avatar
Såg en MAD-tidning om Links äventyr(Zelda) i Lingonskogen xD
Citera
2008-07-01, 16:11
  #14
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ericfjortonde
Mad var ju verkligen fullspäckad med olika talanger. Sergio Aragones, David Berg, Don Martin..ja jag minns inte namnen nu men många var dom.

Och vi hade ju vår egen Lasse Ó Månsson som redaktör och kåsör i den svenska upplagan. Mad var stor på den tiden!

Idag...tja...ett minne blott! Jag gissar att man bör vara minst 35 bast för att riktigt minnas hur det var.....

Tidningen har ju återskapats ett par gånger men jag tror att det är kört. Mad var så speciellt kopplad till den tidens anda på något sätt.

nja, jag tycker att den fångade tidens anda nästan lika bra i slutet av 80-talet som på 60-talet.
tyvärr har väl många av de bästa tecknarna pensionerat sig eller kilat vidare, och så bör man ha en riktigt kompetent svensk redaktion. det var bra urval, översättningar (t ex namn som Krydolf, Ezra Svärd och Herr och Fru Warsawapakt) och tillägg av svenska alster när t ex Lasse O' och, till viss grad, Kell Ståhl var redaktörer. det var otroligt pinsamt när Svenska MAD återuppstod i två nummer för några år sedan med Simon Gärdenfors (som annars är en bra serieskapare) som redaktör som i sina krönikor skällde ut läsarna för att de hade låtit tidningen gå i graven.
Citera
2008-07-01, 21:10
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
det var otroligt pinsamt när Svenska MAD återuppstod i två nummer för några år sedan med Simon Gärdenfors (som annars är en bra serieskapare) som redaktör som i sina krönikor skällde ut läsarna för att de hade låtit tidningen gå i graven.


WORD! Köpte den tidningen (som f.ö endast bestod av repriser), men slängde den för att den var så usel ...
Citera
2008-07-02, 19:35
  #16
Medlem
Qrik mirs avatar
Du blir sprudlande glad....

...när du hittar en serietidning från din ungdom.

Men du blir jämrans ledsen....

...när du är för gammal och skumögd för att läsa texten.
Citera
2008-07-03, 02:47
  #17
Medlem
anakatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Mina nostalgiminen bubblar genast igång när MAD kommer på tal. Det nummer som har haft störst inflytande på mig är sommarnummret (5) 1977. Med en bilaga "sverige är fanatiskt" som var en parodi på en omfattande turistbrochyr som hette Sverige är fantastiskt som kom ut detta år. Som 11åring var detta nummer frenetiskt läst nästan varje dag under sommarlovet, i hängmattan i gräset, på stranden mm. Har fortfarande kvar nummret inklusive ljuvlig patina.

http://www.itne.se/svenskamad/tidnin...977/1977_5.jpg
Har bade ursprungsversionen och parodin i original! Hejdlost roligt.
Citera
2008-07-03, 03:35
  #18
Medlem
Höhö!
Filmparodierna var alltid så härligt barnsliga... Nästan tramsiga.

Det jag gillade bäst var från början Don Martin och X & Y och till viss del Al Jaffe, men när man blev lite äldre så uppskattade jag Dave Berg mest. Tycker hans småstrippar var både smarta och vassa.

"Avsnoppande svar på dumma frågor"-serien är ju hur skön som helst den också... Det var väl Jaffe som skrev dom?
Citera
2008-07-06, 14:49
  #19
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolfMao
Höhö!
Filmparodierna var alltid så härligt barnsliga... Nästan tramsiga.

Det jag gillade bäst var från början Don Martin och X & Y och till viss del Al Jaffe, men när man blev lite äldre så uppskattade jag Dave Berg mest. Tycker hans småstrippar var både smarta och vassa.

"Avsnoppande svar på dumma frågor"-serien är ju hur skön som helst den också... Det var väl Jaffe som skrev dom?

Ja, deras filmparodier var härliga. T ex Läskande spion, där James Bong, mitt i en hårresande biljakt, får frågan:
-"Lärde du dig köra så här i brittiska spionskolan?"
-"Nej, på motorvägen mellan Göteborg och Kungälv!"
Citera
2008-07-07, 19:21
  #20
Medlem
Psychopatics avatar
Ja, svenska MAD är ju underbara! Har varit i helgen hos min farmor o farfar, o som kvällsläsning hade jag pappas gamla tidningar. Svenska MAD, mellan ca 1960 o 1970. Helkul läsning!

Don Martin är bäst, David Berg är bra samt X & Y.
Citera
2008-07-07, 22:16
  #21
Avstängd
Robin_Shadowess avatar
Svenska Mad

Då har du haft lyckan att uppleva Lasse O'Månsson-perioden, den i min mening bästa svenska perioden, tätt följ av den följande Kell Ståhlperioden.
Citera
2008-07-07, 22:33
  #22
Medlem
Balle Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin_Shadowes
Hans Olof
Jag har kört med det namnet på honom sedan jag läste det själv första gången (född i slutet av 70-talet) men få tycks fatta vad jag snackar om; trots att jag känner flera andra som läste MAD.

Gloria in excelsis Alfred E. Neuman!

P.S. Var det någon som uppskattade "X vs. Y" till C=64?
EDIT: "Spy vs. Spy" hette det nog (och jag var totalt kass på det)...
__________________
Senast redigerad av Balle Anka 2008-07-07 kl. 22:39.
Citera
2008-07-07, 22:51
  #23
Medlem
Tjohildas avatar
Mad var den enda tidning jag köpte (sent 70- och tidigt 80-tal). Enda som var värt pengarna, jag fick bekosta allt sånt på min magra veckopeng, så riktiga serietidningar eller Starlet läste jag nån gång hos kompisar. För lite läsning för pengarna helt enkelt.

Jag funkar likadant idag, jag köper hellre en pocket på pressbyrån istället för nåt glassigt dam-magasin med 80% nagellacksannonser. Samma grej där, mest läsning för pengarna och en pocketbok är bara nån tia dyrare (om ens det) än alla trista Vouge, Elle och allt vad det heter.

Köper jag nån gång en tidning blir det Vagabond, Illustrerad vetenskap och möjligen Amelia. Jo förresten Larson! har det blivit några gånger när jag behöver muntra upp mig!
Citera
2008-07-07, 23:21
  #24
Medlem
Psychopatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin_Shadowes
Då har du haft lyckan att uppleva Lasse O'Månsson-perioden, den i min mening bästa svenska perioden, tätt följ av den följande Kell Ståhlperioden.
Jo, Lasse O'Månsson är ju också helbra. Gillade speciellt "felfinnarna", där han kom med sina fyndiga svar.

Tänk, 2:25 kr tror jag en tidning kostade på den tiden...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback