• 1
  • 2
2011-03-10, 20:16
Bannlyst
Yoo,

Jag satt hos en polare för några månader sedan som körde med (Windows?) Media Player Classic och jag blev förvånad att han inte körde med VLC, då sa han att VLC inte funkade med HD filmer, eller att dom inte funkade så bra iaf att man tappade kvalla, stämmer det?

Anledningen till att jag började tänka på det här igen är för att jag tankar en HD-rulle och i kommentator fältet rekommenderas att kolla på den i Media Player Classic och något annat program, sen lägger han till på slutet "or even VLC could work", det låter ju inte direkt som att han är sådär superentusiastisk över VLC....

Så är det något knas när det gäller VLC och HD filmer, dock har jag ett naggande känsla att det kan ha varit endast BluRay filmer som VLC inte pallade?

Jag har använt VLC i flera år och alltid propagerat för det som världens överlägset bästa mediaspelare, men kan jag bli tvungen att tanka Media Player Classic för mina HD-rullar nu?
Citera
2011-03-10, 20:20
Medlem
kravitzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truce-
stämmer det?
Nopp.

Citat:
det låter ju inte direkt som att han är sådär superentusiastisk över VLC....
Han nämner Media Player framför VLC för att alla som kör windows har det.

Citat:
Dock har jag ett naggande känsla att det kan ha varit endast BluRay filmer som VLC inte pallade?
Not true. Kollade på en .mkv igår. Solsidan.

Citat:
Jag har använt VLC i flera år och alltid propagerat för det som världens överlägset bästa mediaspelare, men kan jag bli tvungen att tanka Media Player Classic för mina HD-rullar nu?
Skojar du?
Citera
2011-03-10, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kravitzzz
Han nämner Media Player framför VLC för att alla som kör windows har det.
what?
Jag har alltid haft windows och aldrig någonsin använt media player.

Citat:
Not true. Kollade på en .mkv igår. Solsidan.
Jag påstår inte att det inte går att kolla på bluray rullar med VLC, men att VLC däremot inte levererar full kvalite när man väl kollar på dessa filmer i VLC.

Det är alltså det jag vill ha svar på, tar VLC bort kvalite från HD rullar som Media Player Classic inte gör?

Citat:
Skojar du?
Skojar jag om vad?

Att jag tycker att VLC är den bästa mediaspelaren eller att jag eventuellt kommer bli tvungen att tanka MPC?
Lär dig skriva så man fattar, du kan ju inte svara på 2 påståenden med ett svar.

Nu känner jag mig dum som svarade på ditt inlägg när jag insåg att det inte tillförde NÅGOT ALLS till min tråd, vänligen svara på topic eller svara inte alls, du tar bara upp tid annars.

Så är det någon som faktiskt har koll på om VLC håller tillbaka prestanda i HD rullar som något annat program klarar av bättre att leverera?
Citera
2011-03-10, 20:41
Medlem
Donnos avatar
Jag är ingen expert, men jag är ganska säker på att det är såhär;

VLC kommer med inbyggda codecs. Dessa är inte optimala.

MPC är en fenomenal spelare, dessutom kan du välja codecs och då få de bästa du vill ha. Jag vet inte om denna möjligheten finns i VLC, men iaf.

Hur som helst föredrar jag MPC, alltid. Var också VLC-fanboy ett tag och berättade för alla att den var fenomenal. Sen hittade jag MPC med CCCP-project codec pack.
Citera
2011-03-10, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Donno
Jag är ingen expert, men jag är ganska säker på att det är såhär;

VLC kommer med inbyggda codecs. Dessa är inte optimala.

MPC är en fenomenal spelare, dessutom kan du välja codecs och då få de bästa du vill ha. Jag vet inte om denna möjligheten finns i VLC, men iaf.

Hur som helst föredrar jag MPC, alltid. Var också VLC-fanboy ett tag och berättade för alla att den var fenomenal. Sen hittade jag MPC med CCCP-project codec pack.

Jag kan ju självfallet in MPC, vad är codecs för något och hur mycket påverkar det min tittar upplevelse?
Så du rekommenderar att jag tankar ner MPC, isf vad ska jag tanka för codec paket för att optimera HD visning?

Jag visste att den där losern som svarade först och skulle verka så khoool och smartdryg hade fel.
Citera
2011-03-10, 20:55
Medlem
listigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truce-
Jag kan ju självfallet in MPC, vad är codecs för något och hur mycket påverkar det min tittar upplevelse?
Så du rekommenderar att jag tankar ner MPC, isf vad ska jag tanka för codec paket för att optimera HD visning?

Jag visste att den där losern som svarade först och skulle verka så khoool och smartdryg hade fel.

Frågan är ju om det är värt att ladda ner och fixa med codecs till MPC, jag menar om du är nöjd med bilden och ljudet du får av VLC så förstår jag inte riktigt varför du vill försöka ändra på det.

Men codecs kan du läsa mer om här: http://en.wikipedia.org/wiki/Codec

Som Donno säger så finns det CCCP-codecs, sen finns det flera som jag vet är bra men kommer inte på vad de heter just nu. Googla
Citera
2011-03-10, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av listigt
Frågan är ju om det är värt att ladda ner och fixa med codecs till MPC, jag menar om du är nöjd med bilden och ljudet du får av VLC så förstår jag inte riktigt varför du vill försöka ändra på det.

Men codecs kan du läsa mer om här: http://en.wikipedia.org/wiki/Codec

Som Donno säger så finns det CCCP-codecs, sen finns det flera som jag vet är bra men kommer inte på vad de heter just nu. Googla

Men om det går att få bilden bättre är det ju klart att jag vill optimera mina film upplevelser och det innebär ju kanske då att ladda hem en ny spelare!

Men är det alltså ingen som vet ifall det är någon skillnad på MPC och VLC, alla svaren i tråden är ju super svävande, är ju en enkel ja/nej fråga!

Och vad ska jag googla på för codec fakta när jag kan NADA om codecs, finns det ingen HD-codec som förbättrar prestandan på HD rullar??
Citera
2011-03-10, 21:27
Medlem
Angående filmformat du spelar upp i datorn så används codecs för att hålla storleken på filerna små. Okomprimerad film blir snabbt ohanterligt stor, tänk Full HD med 1920x1080-upplösning. Utan kompression skulle en minut film ta 1920*1080*25(fps)*60(sek)*3(rgb) = 18.7 GB (18662400000 bytes).

Codec står för Code-Decode har jag för mig och innebär således att filmen blivit komprimerad i någon smart kompression xvid/divx/H.264 etc, som utnyttjar statistik och prediktion (gissningar) om filmen för att kunna göra storleken mindre, ungefär som jpeg. Spelaren i sin tur, packar upp filmen (decode), samtidigt som den spelar, och därför kan det uppstå grafiska artefakter (oftast för divx och xvid, med låg bithastighet). Att dekoda kan även vara väldigt beräkningstungt, och därför kan det göras en avvägning mellan hög kompression och stor filstorlek beroende på om läsning (hårddisk) eller beräkning (cpu, gpu) är snabbast.

Du skriver om Blu-ray som ett filmformat, vilket är irrelevant, det har med blålasertekniken med skivor och läsare att göra. Vad du menar är antagligen 720p eller 1080p, vilket fungerar utmärkt i VLC, speciellt eftersom VLC kommer med allting du behöver inbyggt. Du kommer med största sannolikhet inte märka någon skillnad mellan Media player classic och VLC
Citera
2011-03-11, 00:55
Bannlyst
VLC borde inte ha nåt problem med HD filmer, men jag gillar MPC lite mer för att sökaren (seekbar) i VLC är inte så exakt som i MPC och VLC tar en halv sekund att pausa och unpausa... och det verkar inte finnas något sätt att gå långsamt bild för bild i VLC heller?
Citera
2011-03-11, 01:59
Medlem
VerbalHolograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av craigyferg
AUtan kompression skulle en minut film ta 1920*1080*25(fps)*60(sek)*3(rgb) = 18.7 GB (18662400000 bytes).
Ehm...

1 920 * 1 080 * 25 * 60 * 3 = 9 331 200 000 (bits)
9 331 200 000 b = 1.08629465 GiB

Sedan vet jag inte var du får "3(rgb)" från. När man räknar ut hur stor en film i okomprimerat format skulle bli gör man så här:
fps*vidd*höjd*sekunder*(bits/pixel)

bits/pixel är då alltså bitdjupet i bilden, eller färgdjupet som det också heter. Detta innebär då alltså 24 bit för RGB24.

Den korrekta formeln för att räkna ut hur stor en enminuts 1920*1080-fil blir okomprimerad i RGB24-färgrymden med 25 fps är då:
25*1920*1080*60*24 = 4649600000 b = 8.69035721 GiB
Citera
2011-03-11, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerbalHologram
Ehm...

1 920 * 1 080 * 25 * 60 * 3 = 9 331 200 000 (bits)
9 331 200 000 b = 1.08629465 GiB

Sedan vet jag inte var du får "3(rgb)" från. När man räknar ut hur stor en film i okomprimerat format skulle bli gör man så här:
fps*vidd*höjd*sekunder*(bits/pixel)

bits/pixel är då alltså bitdjupet i bilden, eller färgdjupet som det också heter. Detta innebär då alltså 24 bit för RGB24.

Den korrekta formeln för att räkna ut hur stor en enminuts 1920*1080-fil blir okomprimerad i RGB24-färgrymden med 25 fps är då:
25*1920*1080*60*24 = 4649600000 b = 8.69035721 GiB

Ehh,
jag får 3 "rgb" från att det är tre stycken kanaler med en byte (8 bitar var), dvs - 8*3 = 24 bitar sammanlagt ber pixel, samma som ditt färgdjup. Jag räknade på bytes och inte bits. Visst hade jag matat in fel värden i räknaren dock, och din rättning stämmer förutom att du skrev enheten (bits):

skall vara:
1 920 * 1 080 * 25 * 60 * 3 = 9 331 200 000 bytes = 9 331 200 000 * 8 bits = 74 649 600 000 bits

Jag gissar att det var så många bits du menade att skriva också.
Citera
2011-03-11, 07:20
Medlem
Bamsetramses avatar
Kör classic, det är bättre, snabbare, bekvämare, ett tryck i mitten av skärmen för att pausa, ett tryck igen för att starta, frame-by-frame visning och annat gott. CCCP-Codec pack är kanon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in