2019-09-29, 09:48
Medlem
spoilers avatar
"Det var under sommaren 2017 som ett föräldrapar i Västerås dömdes för att ha gift bort sin dotter. När domen mot pappan skärptes i hovrätten beslutade Transportstyrelsen att även dra in hans taxilegitimation.

Mamman dömdes till ett års fängelse för äktenskapstvång. Pappans dom landade på ett år och fyra månaders fängelse för äktenskapstvång och ofredande.
Pappan valde att överklaga domen till hovrätten, som i juni 2018, ändrade fängelsestraffets längd till ett år och åtta månader. Hovrätten poängterar att dottern måste ha plågats särskilt när hennes plan på att rymma röjts för föräldrarna.

Dottern var frihetsberövad under flera timmar, samtidigt som hon misshandlades och förhördes av föräldrarna. Hovrätten har också noterat att hon kort efter bröllopet blivit kvarlämnad utan pass och pengar i ett land som för henne var främmande och i en mycket utsatt situation."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/pappa-domd-for-aktenskapstvang-frantas-taxilegitimation
Citera
2019-10-04, 15:16
Medlem
spoilers avatar
"Under fyra års tid har ett fall om äktenskapstvång alternativt vilseledande till äktenskapsresa varit fram och tillbaka i Västmanlands tingsrätt. I torsdags togs beslut om att häkta den tilltalade mannen i sin frånvaro. Samtidigt pågår ett aktivt arbete kring hedersrelaterat förtryck och våld.

Det handlar om en man i Västerås som ska ha tagit med sin dotter utomlands och försökt få henne att gifta sig trots att hon vid tillfället bara var 14 år gammal. Åtalet var det andra någonsin gällande äktenskapstvång och det var det första åtalet någonsin med rubriceringen vilseledande till äktenskapsresa.

Eftersom mannen flera gånger varit utomlands då förhandlingar skulle hållas har han nu begärts häktad i sin frånvaro. Det är tredje gången som en förhandling ställs in i fallet."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/rattegang-om-aktenskapstvang-har-pagatt-i-4-ar-pappa-haktad-i-sin-franvaro
Citera
2019-10-17, 02:19
Avslutad
Ska till Västerås i tjänsten, bör man vara rädd?

Ska till ett ställe, och sedan har jag några 100 meter till hotellet, MEN sent på natten? Detta är centrala stan, någon Västeråsare som kan ge mig odds på överlevnad?
Citera
2019-10-17, 02:23
Medlem
Skulle säga 100% chans att överleva
Citera
2019-10-17, 02:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Sluta med dessa tramstrådar nu, det räcker. Jag hoppas du går ut och roar dig i Västerås istället för att sitta med en foliehatt och runka till de kommentarer du får i denna tråd.
Går du ensam hem i en större stad utan att vara vaksam i dessa tider? Om du gör det så är du naiv och kommer troligen råkar illa ut!
Citera
2019-10-17, 02:24
Medlem
Lauderdales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Ska till ett ställe, och sedan har jag några 100 meter till hotellet, MEN sent på natten? Detta är centrala stan, någon Västeråsare som kan ge mig odds på överlevnad?

Kommer från Västerås, riktig skön och mysig stad! Njut nu och sluta haka upp dig på onödigheter
Citera
2019-10-17, 02:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vildovacker
Skulle säga 100% chans att överleva
Om du är från Västerås litar jag på dig, inte annars!!
Citera
2019-10-17, 02:25
Bannlyst
Citat:
Går du ensam hem i en större stad utan att vara vaksam i dessa tider? Om du gör det så är du naiv och kommer troligen råkar illa ut!
Gå tillsammans med nån då. Problem solved. Det är ingen förort i Västerås du ska till och jag kan gissa att du är man.
Citera
2019-10-17, 02:28
Avslutad
Citat:
Gå tillsammans med nån då. Problem solved. Det är ingen förort i Västerås du ska till och jag kan gissa att du är man.
Jo jag är man, men lik förbannat så kan man råka ut för skit när man minst anar det, kommer från småstad, och ska till storstad....

Tänker mig invandrargäng som drar runt nattetid?
Citera
2019-10-17, 02:30
Medlem
Citat:
Om du är från Västerås litar jag på dig, inte annars!!
Jag är från Västerås och bor där nu. Visst måste man vara lite uppmärksam men hittills har jag klarat mig utan problem.
Citera
2019-10-17, 02:31
Bannlyst
Citat:
Jo jag är man, men lik förbannat så kan man råka ut för skit när man minst anar det, kommer från småstad, och ska till storstad....
Ja men alltså vad ska vi på ett internetforum göra åt saken? Du får väl säga till din arbetsgivare att du inte klarar av resan till Västerås på grund av otrygghet.
Citera
2019-10-17, 02:33
Avslutad
Citat:
Ja men alltså vad ska vi på ett internetforum göra åt saken? Du får väl säga till din arbetsgivare att du inte klarar av resan till Västerås på grund av otrygghet.
Nä men hallå, det är inte så jag menar, vill veta från Västeråsbor hur tryggt det är i centrala Västerås nattetid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in