2016-09-13, 06:32
Medlem
Man knivskuren i centrala Västerås

Polisen letar efter tre män
Det hela startade med ett bråk på Munkgatan. Fyra personer var inblandade i bråket.

– Bråket eskalerade och det slutade med att 17-åringen blev stucken med något form av stickvapen. Nu letar vi efter tre unga män, säger Martina Saghamre, LKC-befäl hos polisen.

Enligt polisen lyckades mannen ta sig in på VL kundcenter för att larma polis.

– Brottet har inte inträffat inne på VL kundcenter, utan på Munkgatan, säger Anders Hedström.

Läs mer.....

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/man-knivskuren-i-centrala-vasteras
Senast redigerad av ascheberg 2016-09-13 kl. 06:34.
Citera
2016-09-13, 08:38
Medlem
Jag har en del vänner i Västerås (är Stockholmare). De säger att staden sakta håller på att förvandlas till ett enda stort ghetto. Även om områden som Råby och Bäckby är påtagligt värst så är nästan det värsta med Västerås att ALLA områden, förutom villakvarteren och de dyraste lägenheterna har en påtaglig andel invandrare (fast även där en del). Det gör att det ökar på ett sätt som är svårt att upptäcka till en början (eller iaf om man är efterbliven) sen så en morgon så har helt plötsligt nästan alla bostadsområden över 30-40% invandrare och det går inte att undvika mångkulturen längre. I andra städer som Malmö Stockholm Götet är segregationen mycket tydligare, i Västerås ligger ghetton och villakvarter vägg i vägg vilket är jävligt knepigt och gör det svårare att få en bild av hur det ser ut. Och ja att gå ut en kväll i Västerås är ju intressant nästan varenda ställe har väl en sisådär 70% invandrare, alla män såklart . Fast så kanske det är i alla städer nu för tiden. Sverige är helt kört, men det kommer inte visa sig på riktigt förrän om 10-20 år.
Citera
2016-09-16, 21:19
Avslutad
Under torsdagskvällen brann det fyra gånger på Välljärnsgatan på Bäckby i Västerås.

Klockan 22.33 var det dags igen. Då inkom ytterligare ett larm till SOS om att två personbilar brann – också de på Välljärnsgatan.

– Det är en personbil som brinner och sedan har det spridit sig till en annan. Så sammanlagt brinner två bilar, säger Hans Tollbom.
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.4292429-flera-brander-pa-valljarnsgatan
Citera
2016-09-16, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HitlersAnus
Jag har en del vänner i Västerås (är Stockholmare). De säger att staden sakta håller på att förvandlas till ett enda stort ghetto. Även om områden som Råby och Bäckby är påtagligt värst så är nästan det värsta med Västerås att ALLA områden, förutom villakvarteren och de dyraste lägenheterna har en påtaglig andel invandrare (fast även där en del). Det gör att det ökar på ett sätt som är svårt att upptäcka till en början (eller iaf om man är efterbliven) sen så en morgon så har helt plötsligt nästan alla bostadsområden över 30-40% invandrare och det går inte att undvika mångkulturen längre. I andra städer som Malmö Stockholm Götet är segregationen mycket tydligare, i Västerås ligger ghetton och villakvarter vägg i vägg vilket är jävligt knepigt och gör det svårare att få en bild av hur det ser ut. Och ja att gå ut en kväll i Västerås är ju intressant nästan varenda ställe har väl en sisådär 70% invandrare, alla män såklart . Fast så kanske det är i alla städer nu för tiden. Sverige är helt kört, men det kommer inte visa sig på riktigt förrän om 10-20 år.

Nja det där stämmer inte riktigt. Visst på ställen där det bara är hyresrätter är det oftast så men villor och bostadsrätter är fortfarande rätt skonade.
Citera
2016-09-17, 09:48
Medlem
Bilbränder fortsätter att gäcka polisen i Västerås. Under natten mot lördag sattes ytterligare två bilar i brand.Läs mer........

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/ytterligare-bilbrander-i-vasteras
Citera
2016-09-17, 09:58
Medlem
VolvoF12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Bilbränder fortsätter att gäcka polisen i Västerås. Under natten mot lördag sattes ytterligare två bilar i brand.Läs mer........

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/ytterligare-bilbrander-i-vasteras
Senaste tiden har Eskilstuna haft flera bränder, även på villatomt vilket är oroväckande.
Förra sommaren brann det bilar varje natt.
Alltså något måste göras nu!
Citera
2016-09-23, 21:34
Avslutad
Det behövs särskilda områdespoliser på Bäckby. Det anser Per Ågren, polisområdeschef i Västerås. Men i nuläget finns inte resurserna.

Citat:
- Vi kan inte ha poliser på ett mindre område under lång tid på grund av hårda prioriteringar. Vi tvingas använda poliser även till andra uppgifter, säger Per Ågren.

Redan i dag har polisen hög närvaro på bland annat Bäckby. Men dedikerade områdespoliser skulle göra skillnad, anser Per Ågren.
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.4314879-polischefen-vill-ha-sarskilda-backby-poliser

Västerås stad uppskattas få 362,6 miljoner kronor enligt regeringens budget 2017. En viktig prioritering blir att minska klasskillnader och att stryka Bäckby från polisens lista över utsatta områden.

Citat:
Ett av kommunens tre huvudsakliga prioriteringsområden – utöver skola och arbetsmarknad – är social sammanhållning. Det innebär bland annat att minska utanförskap och otrygghet. Som VLT tidigare har skrivit finns bostadsområdet Bäckby med på polisens lista över utsatta områden.

–Västerås ska inte ha några områden på den listan. Vi måste göra insatser, säger Anders Teljebäck

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.4306262-teljeback-vi-ska-inte-ha-sadana-omraden-

Mångkulturen kostar och kostar och kostar. Ändå blir det aldrig riktigt bra.
Citera
2016-10-08, 22:36
Medlem
I torsdags på väg till skolan överfölls en flicka av en okänd man i Vasaparken i Västerås.
Mannen hade innan han blev våldsam frågat om hon ville ta en fika med honom.

– Hon upplevde situationen som hotfull och fick slå sig loss. Hon slog mannen i ansiktet och sparkade honom mellan benen.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/flicka-ofredades-sparkade-mannen-mellan-benen
Citera
2016-10-20, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
I torsdags på väg till skolan överfölls en flicka av en okänd man i Vasaparken i Västerås.
Mannen hade innan han blev våldsam frågat om hon ville ta en fika med honom.

– Hon upplevde situationen som hotfull och fick slå sig loss. Hon slog mannen i ansiktet och sparkade honom mellan benen.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/flicka-ofredades-sparkade-mannen-mellan-benen

Vad gör polisen med detta? Varför har inte tjockisen Slagfjant skrivit om detta?
Citera
2016-10-21, 14:55
Medlem
Västerås har gått åt helvete. De dåliga områderna har blivit värre och börjar spilla ut i de andra områdena runtomkring. Centrum är nu fullt med blattar som röker på helt öppet på gator. Stora gäng som driver runt.
Citera
2016-10-28, 17:07
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Västerås har på sista tiden drabbats av åtskilliga anlagda bilbränder och annan grov skadegörelse. Lokala Vestmanlands Läns Tidning (VLT) har i flera artiklar tagit upp problemet. På torsdagen publicerade tidningen en insändare från en yngling som säger sig bo i ett av stadens problemområden och berättar att han och hans vänner anlagt bilbränder. Som förklaring anger han de i sammanhanget vanliga klyschorna. Det finns inga fritidsgårdar i stadsdelen och dessutom vill man “hämnas” på polisen, som man påstår sig ha blivit trakasserade av. Den självömkande ynglingen får svar på tal av flera skribenter.
http://avpixlat.info/2016/10/28/bilbrannare-i-vasteras-tycker-synd-om-sig-sjalv/#more-189650
Citera
2016-11-26, 12:15
Medlem
Ördögs avatar
VLT-journalisten Ingegerd Backlund skildrar sina vedermödor då hon ska fotografera biblioteket i al-Beqbuh (före detta Bäckby).

Bäckby, we have a problem....
http://www.vlt.se/vastmanland/vasteras/backby-we-have-a-problem
Citat:
Jag är omringad på två sekunder. En hand trycks hårt på framsidan av min mobil. Någon försöker slita den åt sig. Den sitter hårt fast på stativet som jag greppat och håller tätt intill mig. Några rusar runt mig och försöker få mig att släppa stativet. En av dem ställer sig nära mitt ansikte och skriker:

–Du får inte fota oss - du får inte vara här - varför fotograferar du oss- stick härifrån!

De vrålar i munnen på varandra och upprepar att jag inte har något där att göra och en av dem förhör mig om jag kommer från VLT och när jag svarar jakande skriker de ännu en gång att jag inte får fota dem och beordrar mig för hundrade gången att sticka därifrån. Kvickt.

Hornen växer i min panna, troligen på grund av den plötsliga överrumplingen. Min röst går ner någon oktav när jag kraftfullt gormar tillbaka:

–Jag har lika stor rätt att vara här som ni. Och jag fotar vad jag vill. Jag är uppvuxen här och har precis samma rätt till området som ni har. Om jag vill ta en bild på biblioteket så gör jag det.

Kanske la jag inte orden i exakt i den ordningen, men ungefär. Jag tillade väldigt tydligt:

–Jag har inte fotograferat er. Jag såg er inte ens och har inte fotograferat er. Varför skulle jag göra det?

Jag får upprepa det flera gånger, men verkar inte bli trodd.

Männen, som är fyra till antalet och som jag tippar på är drygt 20 år och lite uppåt, fortsätter att skrika mot mig på nära avstånd samtidigt som några ständigt snurrar runt mig. Jag håller hela tiden hårt i stativet.

Vårt bråk, som pågått några minuter, börjar uppmärksammas av de Bäckbybor som traskar in och ut ur ICA-butiken på andra sidan torget. Någon stannar till och lyssnar.

Det räcker för männen. Vi har heller inget mer att säga varandra. Med bestämda steg går de in i till sitthörnan strax innanför entrén i Bäckbyhuset. Jag traskar med lika bestämda steg mot min bil. Mer arg än någonsin.

Elefantspaning i Västerås
http://avpixlat.info/2016/11/26/elefantspaning-i-vasteras/#more-191567
Citat:
Det både häpnadsväckande och smått komiska med Ingegerd Backlunds text är att hon lyckas föra hela ovanstående, för en dagstidningskrönika förhållandevis långa resonemang, utan att med ett enda ord nämna huvudorsaken till de problem hon tar upp. Elefanten i rummet har sällan varit så tydlig som när VLT:s krönikör ger uttryck för sin upprördhet över situationen i Bäckby.

Ingegerd Backlund berör överhuvudtaget inte den huvudsakliga skillnaden mellan dagens Bäckby och det Bäckby som fanns på 1970-talet. Hennes text präglas av en fullständig beröringsskräck inför det främsta skälet till kriminalitet och socialt utanförskap i områden som Bäckby. I VLT-krönikörens värld tycks gängbråken, bilbränderna och alla de andra problemen uppstå av sig själva, ur ett slags vakuum. Hon försöker ge sken av att hon är fullständigt främmande inför de alldeles uppenbara sambanden mellan situationen i områden som Bäckby och okontrollerad massinvandring av svårintegrerade folkgrupper från världens mest dysfunktionella samhällen, i kombination med islamisering och ålderdomlig klankultur.
Senast redigerad av Ördög 2016-11-26 kl. 12:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in