2011-03-10, 17:01
Medlem
ArischManns avatar
Okej, så här är story'n min lillebror på 13 år satt på en stol bredvid sina kamrater, (min lille bror är 173cm så han är rätt stor för sin ålder liksom resten av familjen -sson) då en större kille, i samma ålder som honom kommer fram och säger åt han att flytta på sig, men min lille bror vägrar, den större killen upprepar och efter han sagt till min lille bror 5 gånger att flytta sig, så säger han ungefär jävla bög jävel, och min lille bror svarar med samma ord.
Då tar killen tag i min brors hår och dom börjar slåss varpå min lille bror avslutar fighten genom att slå den andra killen på adams äpplet så han nästan tuppar av.
hans fröken ringer då till mamma och berättar att dom ska ha nåt elev möte med enbart min lille bror (!?) och den andra killen verkar gå ostraffat därifrån.
och jag undrar till vem man ska ta kontakt med för att få rektorn att stänga av den andra eleven eller ge honom en varning då varken lärarna ingrepp eller gjorde något.
för det låter ju helt sjukt att bara min lille bror ska straffas för att han försvara sig? :S
Citera
2011-03-10, 17:06
Medlem
Ta med dig morsan, brorsan och dig själv och prata med rektorn. Berätta vad som igentligen hände
Citera
2011-03-10, 17:08
Moderator
Allaballawallas avatar
Släpp det.
Antingen så löser er morsa det med skolledningen eller så gör hon det inte, ingenting kommer att bli bättre för din brorsa av att du lägger dig i.

Ju förr din lillebror lär sig att det är en orättvis värld desto bättre.
Citera
2011-03-10, 17:09
Medlem
nintendokungens avatar
Eftersom din lillebror slog den andra halvt medvetslös så är det inte så konstigt att han får skulden. Man kan stå över en fight också.
Citera
2011-03-10, 17:14
Medlem
ArischManns avatar
Jo men alltså man vill ju få lärarna eller rektorn att reagera och faktiskt göra nånting, skulle man kunna säga -vi kräver att ni stänger av den andra eleven minst två veckor för våldsamt beteende och dåligt inflytande på dom andra eleverna annars tar vi kontakt med skolstyrelsen och då får dom granska skolan.
nåt sånt?
det går förövrigt rätt dåligt för skolan och det ska snart vara ett möte om skolan ska stängas ner eller ej, har jag för mig.
Citera
2011-03-10, 17:31
Medlem
ArischManns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nintendokungen
Eftersom din lillebror slog den andra halvt medvetslös så är det inte så konstigt att han får skulden. Man kan stå över en fight också.
Fortfarande självförsvar inte mycket man kan göra om nån större person börjar dra en i håret.
han hade väl två val satsa på pungen eller halsen.
Citera
2011-03-10, 17:36
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArischMann
Jo men alltså man vill ju få lärarna eller rektorn att reagera och faktiskt göra nånting, skulle man kunna säga -vi kräver att ni stänger av den andra eleven minst två veckor för våldsamt beteende och dåligt inflytande på dom andra eleverna annars tar vi kontakt med skolstyrelsen och då får dom granska skolan.
nåt sånt?
det går förövrigt rätt dåligt för skolan och det ska snart vara ett möte om skolan ska stängas ner eller ej, har jag för mig.

Sänk dig inte till Carola Häggkvists låga nivå genom att springa runt och kräva saker (Som du för övrigt inte har med att göra. Det är en sak mellan er mamma och skolledningen.)...

Om skolan är på gränsen till nedläggning så har de nog viktigare saker att lägga sin energi på än om det var Kalle eller Nisse som började bråket.

För att det inte ska hända igen kan du förklara för lillebrorsan att om man ska nita någon så gör man det bäst utanför skoltid på en plats utan vittnen...
Citera
2011-03-10, 17:46
Medlem
ArischManns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Om skolan är på gränsen till nedläggning så har de nog viktigare saker att lägga sin energi på än om det var Kalle eller Nisse som började bråket.

Tänkte mer på att det här kan vara droppen som får bägaren att rinna över, lärarna & rektorn vill väl gärna ha kvar sin jobb då det är svårt att få jobb nu förtiden, och dom vill väl heller inte då att klagomål skickas på personalen till personerna över dom.
Citera
2011-03-10, 18:20
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Tänkte mer på att det här kan vara droppen som får bägaren att rinna över, lärarna & rektorn vill väl gärna ha kvar sin jobb då det är svårt att få jobb nu förtiden, och dom vill väl heller inte då att klagomål skickas på personalen till personerna över dom.

På vilket sätt gynnar det din lillebror att skolan stängs ner?

Troligtvis kommer han att bli förflyttad till en större skola där de garanterat inte har möjligheten att ta reda på vem av deras alldeles för många elever det är som startat ett bråk...

Om du tror att skolstyrelsen bryr sig om vem av två trettonåringar som startat ett bråk och vem av dem som får skulden för det, så ska du nog inte hänga på Flashback ännu på ganska många år (Det är 18 år fyllda som gäller här.).

Om du verkligen vill stänga skolan så att dina bröder (Jag antar att det inte är samma unge som är tretton och hamnade i slagsmål, som går i ettan och slog ut en tand när han snubblade i skogen.), så är skolans agerande vid den utslagna tanden betydligt intressantare för skolstyrelsen.

Citera
2011-03-10, 18:24
Medlem
ArischManns avatar
Vad kan jag säga, när det gäller mina bröder blir jag arg, och då du läst om skolans tidigare misstag, är det så konstigt att jag börjar kritisera den?
Citera
2011-03-10, 19:22
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Vad kan jag säga, när det gäller mina bröder blir jag arg, och då du läst om skolans tidigare misstag, är det så konstigt att jag börjar kritisera den?

Jag förstår att du blir upprörd, men du måste nog åsidosätta det nu och istället tänka långsiktigt på vad som är bäst för din bror...

Troligtvis är personalen på skolan extremt stressad med tanke på deras situation och då är det självklart att de inte kan eller orkar med att utreda varenda liten incident som uppstår på rasterna (Vilka troligtvis inte bara är en om dagen.), för att ta reda på vem som gjort vad. De är inte mer än människor och har antagligen inga personliga agg mot din bror, nästa gång kanske han kommer undan med något han är skyldig till.

Jag brukar inte förespråka våld, men du kan ju alltid uppmana brorsan att nita den andra ungen efter skoltid nästa gång. Han verkar ju redan ha fått med sig effekten av ett strupslag, då kan han kanske sikta på levern eller något annat känsligt ställe om det skulle bli tjafs fler gånger...
Citera
2011-03-10, 21:06
Medlem
Väldigt vanligt fenomen i den Svenska skolan, Var likadant när jag gick i skolan.. Den som vinner fights får alltid mest skit och dom blir aldrig stoppade förens framåt slutet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in