2010-11-08, 22:58
Medlem
ArischManns avatar
Idag när jag och min mor skulle hämta min lille bror (som går första klass) så fick vi lite av en chock då han fått en framtand utslagen. jag satt i bilen men han berättade att dom hade varit ute i skogen och han hade snubblat och slagit i munnen mot en sten han fick en stor fläskläpp och ett stort sår på insidan av överläppen där tanden slog i och tanden ligger nånstans ute i skogen. det är en rätt liten skola så någon skol syster fanns det inte eller så var hon bara där 1 gång i veckan, jag tycker det var konstigt att skolan inte underättade min mor om vad som hade hänt direkt eller tog kontakt med tex Vårdcentralen, istället fick han stanna kvar i skolan resten av dagen och sedan vara på fritids tills vi hämtade honom klockan 15-16.00.
Han har tidigare slagit ut en tand då han fick en hammock över sig och då ringde vi efter amublans och dom tog med han in och gjorde diverse undersökningar.
Den här gången var det hans andra framtand så nu saknar han dom två fram tänderna.
Är det bara jag som är Nojig eller gjorde skolan fel? om han nu kanske får en bestående skada, att det inte växer ut någon ny tand blir skolan/försäkrings kassan tvungen att betala någon typ av ersättning?
Citera
2010-11-08, 23:02
Medlem
Skolan SKA vara ersättningsskyldig vid skada. Dock kan detta skifta. Minns att jag i sjätte klass bröt mitt lårben och fick åka med ambulans, dom klippte sönder byxorna och opererade in ett titanstag som jag fick ha i 2 månader, det enda jag och min mor ersattes för av skolan var byxorna som klipptes sönder.
Så de kan skifta. Är det en bra skola har dom heltäckande försäkring, men det är inget ni kan lita på.
Citera
2010-11-08, 23:03
Medlem
Stiftzs avatar
Anmäl skadan direkt så får ni ersättning från försökringsbolaget senare om det skulle vara så att han får bestående skador. Och ja, enligt mig har skolan gjort fel, tycker man borde meddela såna ändå "allvarliga" skador direkt till målsman.
Citera
2010-11-08, 23:13
Medlem
Det bör ju kollas så att inga rester av roten till tanden sitter kvar samt att den kommande tanden där ovanför inte är skadad.
Märkligt att inte skolan gjorde något.
Citera
2010-11-08, 23:25
Medlem
ArischManns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dahla77
Det bör ju kollas så att inga rester av roten till tanden sitter kvar samt att den kommande tanden där ovanför inte är skadad.
Märkligt att inte skolan gjorde något.
Jo, jag tror min mor ska ta honom till läkaren imorn eller på onsdag och jag hade tänkt att jag ska ut och leta efter tanden imorgon då. men om läkaren imorgon säger att det inte blivit någon bestående skada och att en ny tand kommer växa ut, så är det ingen ide att anmälan skadan till vad jag då gissar på att man gör, till försäkrings kassan? oavsett tycker jag skolan gjort fel.
Citera
2010-11-08, 23:38
Medlem
Stiftzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArischMann
Jo, jag tror min mor ska ta honom till läkaren imorn eller på onsdag och jag hade tänkt att jag ska ut och leta efter tanden imorgon då. men om läkaren imorgon säger att det inte blivit någon bestående skada och att en ny tand kommer växa ut, så är det ingen ide att anmälan skadan till vad jag då gissar på att man gör, till försäkrings kassan? oavsett tycker jag skolan gjort fel.

Lika bra att göra om det ändå skulle vara något, har varit med om allt för många gånger då läkaren säger en sak, som sedan visar sig att det stämde inte alls.
Citera
2010-11-09, 00:02
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArischMann

Hahaha, det där var roligt... tror du har oddsen emot dig.

I den där åldern spelar det ju ändå inte så stor roll om man har tänder där eller inte, bara säga att mjölktänderna håller på att trilla ut... och tids nog får han ju visdomständer, men lite jobbigt att knata omkring med en megaglugg i flera år.
Citera
2010-11-09, 01:08
Medlem
är det en mjölktand så spelar det absolut ingen roll att den åkte ut? en tandläkare kommer heller inte sätta tillbaka den om det är en mjölktand.
Citera
2010-11-09, 07:22
Medlem
MissBloodyMarys avatar
Det ni ska ha från skolan är en skaderapport, det finns formulär för det. Såna ska skrivas varje gång ett barn skadar sig i barnomsorg/skola och ni ska ha en kopia och en ska läggas i barnets journal ifall man behöver gå tillbaka till händelsen i framtiden.

Och ett tandläkarbesök kan vara på sin plats för pojken dessutom, för att kontrollera var nånstans den permanenta tanden sitter och om den blev skadad av fallet.

Men att ge sig ut och leta efter en mjölktand i skogen finns det ingen anledning till. Inte ens om det varit en permanent tand, såhär långt efter skadan.

Så vad ni kan göra i det här läget är att kontakta skolledningen och begära en skaderapport. Att det är en förhållandevis liten skada spelar ingen roll, min son ramlade på dagis och slog ett jack i hakan som blödde. Då skrevs en skaderapport och jag fick hem en kopia på det.
Här finns en sorts blankett man kan använda: http://www.katrineholm.se/Global/BIF/gymnasieskolor/Lindengymnasiet/Blanketter/Blankett-Tillbudsrapport.pdf (Jag googlade på skaderapport skola)
Citera
2010-11-09, 09:35
Medlem
ArischManns avatar
Okej det där med skaderapport visste jag inte, ska kolla upp det då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in