2011-03-11, 00:12
Bannlyst
Du alltså den där andra ungen ska vara jävligt glad att din pitbull till brorsa inte mosade honom och åt upp honom på en macka.
Citera
2011-03-11, 00:22
Medlem
ArischManns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Jag förstår att du blir upprörd, men du måste nog åsidosätta det nu och istället tänka långsiktigt på vad som är bäst för din bror...

Jag brukar inte förespråka våld, men du kan ju alltid uppmana brorsan att nita den andra ungen efter skoltid nästa gång. Han verkar ju redan ha fått med sig effekten av ett strupslag, då kan han kanske sikta på levern eller något annat känsligt ställe om det skulle bli tjafs fler gånger...

Jo det kan jag nog hålla med dig om, en annan incident jag hörde från min andra bror (han som slog ut en tand) var att han sett en unge i ungefär samma ålder som honom liggandes i en vatten pöl han låg där för att han var deprimerad och ville eventuellt dö då?
när min lille bror sedan frågade sin fröken varför han låg/legat där svarade hon att han hade mycket att tänka på eller nåt sånt
Citera
2011-03-11, 00:52
Medlem
snillet_1s avatar
Visst att det kan känns orättvist men att slå någon på adamsäpplet är ett övertramp. Sikta på magen eller något.
Citera
2011-03-11, 01:16
Bannlyst
Citat:
Jag förstår att du blir upprörd, men du måste nog åsidosätta det nu och istället tänka långsiktigt på vad som är bäst för din bror...

Troligtvis är personalen på skolan extremt stressad med tanke på deras situation och då är det självklart att de inte kan eller orkar med att utreda varenda liten incident som uppstår på rasterna (Vilka troligtvis inte bara är en om dagen.), för att ta reda på vem som gjort vad. De är inte mer än människor och har antagligen inga personliga agg mot din bror, nästa gång kanske han kommer undan med något han är skyldig till.

Jag brukar inte förespråka våld, men du kan ju alltid uppmana brorsan att nita den andra ungen efter skoltid nästa gång. Han verkar ju redan ha fått med sig effekten av ett strupslag, då kan han kanske sikta på levern eller något annat känsligt ställe om det skulle bli tjafs fler gånger...

du e inte hans farsa varför bryr du dig?
Citera
2011-03-11, 01:37
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irren
du e inte hans farsa varför bryr du dig?

Antagligen för att jag brukar bry mig om folk som är frustrerade och inte riktigt vet hur de ska hantera vissa situationer; jag tror helt enkelt att den här världen skulle bli bättre om fler gjorde det.

Du är inte min farsa varför bryr du dig?
Citera
2011-03-11, 23:06
Bannlyst
Citat:
Antagligen för att jag brukar bry mig om folk som är frustrerade och inte riktigt vet hur de ska hantera vissa situationer; jag tror helt enkelt att den här världen skulle bli bättre om fler gjorde det.

Du är inte min farsa varför bryr du dig?

hur vet du?
Citera
2011-03-12, 18:14
Medlem
Amirs avatar
Citat:
Sänk dig inte till Carola Häggkvists låga nivå genom att springa runt och kräva saker (Som du för övrigt inte har med att göra. Det är en sak mellan er mamma och skolledningen.)..

Så det handlar inte om lillebrorsan då? Det handlar om lillebrorsan och den andra, och klart att storebror ska hjälpa till om han kan, mamman med om hon kan.

Ju förr din lillebror lär sig att det är en orättvis värld desto bättre.

Kanske därför som dom ska göra nåt åt saken så att han vet att han ska kämpa i en orättvis värld. Eller vill du lära han att han lever i en orättvis värld och att det är ingen idé att göra annat än att käka skiten som andra ger han?

TS, jag hade berättat för rektorn hur det gick till, och gör dom inget åt saken så pratar du med personerna över dom, utan att varna rektorn.
Citera
2011-03-13, 01:40
Medlem
Mondes avatar
Din lillebror handlade i nödvärn vilket är fullt förståeligt. Det är den andra bögjäveln som startade bråket och gråter ut till sina föräldrar som ska ha största skulden han började ju fysiskt utsätta din lillebror (dra i håret).

Besök hans familj och prata med deras föräldrar och fråga vad hans barn har sagt. Förmodligen har fegisen sagt att han är oskyldig.
Citera
2011-03-13, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArischMann
Jo det kan jag nog hålla med dig om, en annan incident jag hörde från min andra bror (han som slog ut en tand) var att han sett en unge i ungefär samma ålder som honom liggandes i en vatten pöl han låg där för att han var deprimerad och ville eventuellt dö då?
när min lille bror sedan frågade sin fröken varför han låg/legat där svarade hon att han hade mycket att tänka på eller nåt sånt

Jag förstår inte riktigt...Asså, hur vet du att pojken i pölen var deprimerad och eventuellt ville dö? Frågade din bror honom? Då känns det ju överflödigt att fråga fröken också? Men då han bara lär vara 7-8 år är det kanske inte en omöjlighet, dom brukar kunna vara frågvisa...
Jag tvivlar på att läraren inte tog incidenten på allvar, det gjorde han/hon säkert och redde upp det hela med eleven i fråga senare. Din bror hade ingenting med det att göra så att fröken svarade som han/hon gjorde förvånar mig inte.

Förövrigt tycker jag att det verkar konstigt att inget samtal med eleverna i fråga har förts. Sånt bör göras oavsett incident så att lärare/rektor har koll på alla inblandades version. Det tycker jag absolut att din mamma kan ifrågasätta.
Citera
2011-03-13, 18:57
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amir
Så det handlar inte om lillebrorsan då? Det handlar om lillebrorsan och den andra, och klart att storebror ska hjälpa till om han kan, mamman med om hon kan.

Ju förr din lillebror lär sig att det är en orättvis värld desto bättre.

Kanske därför som dom ska göra nåt åt saken så att han vet att han ska kämpa i en orättvis värld. Eller vill du lära han att han lever i en orättvis värld och att det är ingen idé att göra annat än att käka skiten som andra ger han?

TS, jag hade berättat för rektorn hur det gick till, och gör dom inget åt saken så pratar du med personerna över dom, utan att varna rektorn.

Eftersom "lillebrorsan" troligtvis inte är myndig så är det en sak mellan föräldrarna och skolledningen även om det är "lillebrorsan" ärendet berör...

Att lära sig att det är en orättvis värld handlar inte om att äta skit; det handlar om att lära sig att välja sina strider och hur man kan använda systemet till sin egen fördel (Om det nu är det man behöver.). Bara för att världen är orättvis innebär det inte att man själv måste vara den som står på den "förlorande" sidan...

Varför ska TS berätta för rektorn, eller ännu högre upp?
Han är knappast vårdnadshavare eller juridiskt ansvarig för sin bror.

TS är inte sin bror och även om de är syskon så är han att klassa som en utomstående part i det här fallet.

Det kanske är läge för dig att lära dig skillnaden mellan individer, det vanliga är att man gör det vid en ganska låg ålder, men självklart kan det ta längre tid för vissa att göra den upptäckten...
Citera
2011-03-16, 19:08
Medlem
Amirs avatar
Citat:
Varför ska TS berätta för rektorn, eller ännu högre upp?
Han är knappast vårdnadshavare eller juridiskt ansvarig för sin bror.

TS är inte sin bror och även om de är syskon så är han att klassa som en utomstående part i det här fallet.

Det kanske är läge för dig att lära dig skillnaden mellan individer, det vanliga är att man gör det vid en ganska låg ålder, men självklart kan det ta längre tid för vissa att göra den upptäckten...

Vem bryr sig om han inte är vårdnadsansvarig? Finns det en lag som förbjuder TS att hjälpa sin bror genom att diskutera saken med rektorn/högre personal? Om din lillebror höll på att drunkna, hade du väntat på att "vårdnadshavarna" kom för att hjälpa?
Citera
2011-03-16, 21:06
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Visst att det kan känns orättvist men att slå någon på adamsäpplet är ett övertramp. Sikta på magen eller något.

Älskar sådana svar av oerfarna personer...att man tror teoretiskt ska fungera i praktiken.
Inom fight situationer innebär att man inte kan vara logiskt vad som är övertramp eller "lagom" våld som nödvärn, man beter sig impulsivt. Vissa drar rallar-svingar, andra drar ner till backen och ground'n'pound etc.

Förresten slag mot adamsäpple, knä/spark mot pungen, skallning mot näsbenen, hård front kick mot knän fungerar snabbt och effektivt och innebär (generellt) att få angriparen ge upp och förkorta slagsmål ramen.

OnT.

Som någon nämnde, vinnaren får alltid skulden oavsett om personen är skyldig eller ej. Detta av egna och mina kamraters erfarenheter.

Antagligen får du lära din brorsa att han ska bli en mobb-offer och bara ta mot stryk och sen skvallra till lärarna eller som någon nämnde...gör upp efter skol-tid utan några vittne.

Det spelar ingen roll vad man säger på mötet att allting har skett som nödvärn, de kommer bara dra upp sådana inlärda mot-argument som "du borde säga till fröken" etc.
Du får hoppas din brorsa inte blir avstängd.

mvh M
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in