Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-29, 10:59
  #253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pockel
Hej, finns en stor chans att jag kommer bli erbjuden jobbet som managementkonsult.
Jag undrar vad jag ska säga när de frågar vad jag har för löneanspråk.

vad skulle du säga att ingångslönen för
en managementkonsult på the Big 4
en managementkonsult på typ Connecta, capgemini
en managementkonsult på de mindre företagen (Ekan, Xlent, Arkivaden eller vad det nu heter, etc.)


tack för svar!

Nu har jag inte fått fast jobb på det stället jag har jobbat för, utan har gått in som projektledande konsult för specifika saker de har behövt stöd med. Då jag kört via egen firma så har jag debiterat mellan 1200 för längre projekt till 2500 för kortare. För att tillägga så är den senare summan för krishantering där min speciella kunskap har behövts ASAP, och det var under mellandagarna, 9h varsel.

För en nyanställd så kan man räkna med 30k ungefär, + / - någon tusenlapp. Dock är detta inte relevant, utan det är löneökningen man ska utgå från, inte sällsynt att folk tjänar 50k efter 2-3 år.

lycka till.
Citera
2021-10-30, 19:12
  #254
Medlem
Har hyfsad koll på vad vissa firmor ger i ingångslön, rätta mig jättegärna där jag har fel.

MBB: Alla strax över 50, dock hört att BCG ger uppemot 60.
Big4: ca 30-34
Arkwright: 45
Capgemini Invent: ca 34
Arthur D. Little: 45
Oliver Wyman: 50
Kearney: 45-50 (?)

Vad har ni för info om dessa samt andra företag?
Citera
2022-01-16, 17:16
  #255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disconnected2000
Har hyfsad koll på vad vissa firmor ger i ingångslön, rätta mig jättegärna där jag har fel.

MBB: Alla strax över 50, dock hört att BCG ger uppemot 60.
Big4: ca 30-34
Arkwright: 45
Capgemini Invent: ca 34
Arthur D. Little: 45
Oliver Wyman: 50
Kearney: 45-50 (?)

Vad har ni för info om dessa samt andra företag?

Både BCG och McK har höjt ingångslönen relativt nyligen. Det du har hört stämmer, men du bör höja M:s ett steg likaså.
Citera
2022-09-04, 16:46
  #256
Medlem
Har alla "bra" konsultfirmor höjt sina ingångslöner till 50+ nu? MBB har ju haft det ett tag, men hört att Oliver Wyman, Arkwright, Strategy&, Kearney m.fl. ligger på 50 tusen i ingångslön i månaden
Citera
2022-10-18, 13:58
  #257
Medlem
vanilljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disconnected2000
Har alla "bra" konsultfirmor höjt sina ingångslöner till 50+ nu? MBB har ju haft det ett tag, men hört att Oliver Wyman, Arkwright, Strategy&, Kearney m.fl. ligger på 50 tusen i ingångslön i månaden


Kan inte tala för Big4 och kan inte heller tolka skillnaden på "Bra" eller "Dåliga" firmor.

Men vad jag kan bidra med är min ingångslön i år på bolaget Knowit som landade kring 40k som MC.

Hur det står sig konkurrensmässigt vet jag tyvärr inte än. Lär väl bli varse om det så fort man avklarat ett par uppdrag och knutit lite relationer inom konsultvärlden.
Citera
2023-02-19, 22:42
  #258
Medlem
Intressant tråd om nyexaminerade och ingångslöner bland olika konsultbolag. Jag har lång erfarenhet från de allra flesta ledande konsultbolag. Ganska mycket i tråden är inte riktigt sant medan annat är en sanning med modifikation och en del är sant.

Det är riktigt att ingångslönerna för tier-1 företagen för nyexaminerade ligger på +45K. Men vad som inte nämnts hittills i denna tråd är att nyexaminerade signar för 60 timmar i veckan och lönen är beräknad på 150%. Detta vet alla som har någonsin arbetat på ett av tier-1 bolagen.

Justerar man lönen till normal sysselsättningsgrad på 100% märker man fort att det är en ganska normal ingångslön och som är jämförbar med Big 4.

Marknaden överbetalar aldrig brukar det sägas....
Citera
2024-01-01, 17:41
  #259
Medlem
Är det möjligt att jobba som managementkonsult eller inom området men inte mer än 40-45h/v?
Citera
2024-01-01, 19:28
  #260
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notme12
Är det möjligt att jobba som managementkonsult eller inom området men inte mer än 40-45h/v?

Om du jobbar som egen så är det inga problem.
Citera
2024-01-01, 21:19
  #261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Om du jobbar som egen så är det inga problem.

Tänker snarare som anställd, inte big 4
Citera
2024-01-18, 17:11
  #262
Medlem
XxDrag0N-Sl4y3RxXs avatar
Denna hemsida är guld om man är intresserad av ingångslönen på en rad olika konsultfirmor. Även vissa trainee-program etc är inkluderade: https://www.kollalonen.se/konsultfirmor/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback