Ingen röd tråd i din meny, först löjrom, sen skagen med löjrom (tema löjrom?) för att sedan hoppa in på mozzarella och tomat (vilket enligt min åsikt är det tråkigaste man kan äta) och en "gräddig pasta med tomatsås och fisk", vilket inte alls går ihop i mitt huvud. Efterrätten är däremot trevlig, om du tar bort mozzarellasalladen, ost följt av ost blir mycket ost.
Att dessutom ha feta mejeriprodukter i samtliga rätter låter tungt, tricket är att variera upp dem med en syrafräschör, och ta bort en rätt, 5 halvdana rätter är inge kul, satsa istället på 3-4 riktiga höjdare. Försök öppna med en lätt, fräsch förrätt vilken sätter fart på smaklökarna och aptiten, gärna med lite syra i, kanske en halstrad pilgrimsmussla med syrad lök och pumpapuré? Följ rätt 1 med något lite mastigare, men undvik riktigt fet mat, löjrom med en lätt chevrécreme, gulbeta och något mer kan funka fint, eller varför inte små blinier? Passar dessutom fint med champagne.
Pasta är kul och gott, men jag har svårt för riktigt gräddiga såser. Kör gärna på en god ost på pastan, typ en tryffelpecorino som du sedan kan ha med på ostbrickan. Tänk fräscht och är pastan gräddig tycker jag att du ska slänga in en lätt sallad med en syrlig vinägrett på, kanske maché, olika sorters körsbärstomater och tunt skivad rödlök. Tänk även på att tomatsås gärna kör över delikatare fisk, så överväg att byta ut den mot en frutti-del-mare-tjosan.
Behåll din ostbricka, det är romantiskt. Undvik bara kraftiga mögelostar om du hoppas på kyssar senare, för bådas skull.
Tricket är, som tidigare påpekats, att servera lagom med mat som inte orsakar paltkoma och att inte "over do it". Ofta kan en enkel fisksoppa fungera bättre än 5 rätter med bladguld på desserten. Dessutom vill du spendera så lite tid i köket som möjligt när hon väl är där, det är ju henne du ska umgås med, inte maten