• 1
  • 2
2011-03-10, 12:27
Medlem
Taluss avatar
Har träffat en tjej som inte äter kött, och jag tänkte mig en 4eller5-rätters. [1:] Jag kommer att öppna upp med en enkel tallrik: en klick kalixlöjrom, en klick crème fraiche och en klick fint fint hackad rödlök. Till detta dricker vi champagne (Pol Roger), och till den håller vi oss kvar vid nästa rätt, [2:] då jag tänkte att vi äter en snitt med skagen, lite finhackad rödlök ovanpå, citronskiva och toppat med en rik klick kalixlöjrom. Dillkvist. [3:] Sedan funderar jag på om man kanske gör en snygg tallrik med skivad mozzarella och skivad tomat, med basilika, ruccola och lite olivolja och salt. Efter dessa tre små rätter hoppas jag att champagnen är slut, annars åker den undan. Då kommer något lämpligt rött vin fram, när vi går vidare till [4:] en lite lätt gräddig fettuchinipasta med rosépeppar (typ som tagliatelle), serveras med en hemmagjord tomatsås (alltså gjord enbart på färska tomater, lök och kryddor) och vad för fisk de nu har som ser god ut i disken på fredag. Fisken tänkte jag att vi bara steker i panna. [5:] Efterrätten tänker jag får bli en ost- och fruktbricka med lite div. gott från saluhallen. Får se vad jag hittar.

Hon jag träffar är absolut inte någon noggrann person till matregler och kombinationer, etc. Men det är jag. Framför all kritik ni kan ha mot "kompositionen" som jag också själv tycker känns konstig. Jag menar, se bara till ordningen:
1. Förrätt: kalixlöjrom, crème fraiche, rödlök
2. Brygga: skagen toast
3. Sallad: tomat, mozzarella, basilika
4. Huvudrätt: Pasta, tomatsås och fisk (??!! ...känns vagt!)
5. Efterrätt: Ostar och frukt

Det ligger ett spöke över hela alltihop, och kom gärna med förslag på vad som bör bort och på vilket vis jag kan vilja styra om detta. Hon bryr sig säkert inte om vilket, men jag tycker verkligen om denna tjejen och jag vill kunna känna att allting blir perfekt. Om jag nu inte kommer på något bättre, bör jag kanske åtminstone byta plats på rätt 3 och 4?

[edit]
Rubriken ändrad p.g.a. anm., se följande inlägg:
Senast redigerad av Talus 2011-03-10 kl. 13:12.
Citera
2011-03-10, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Talus
Har träffat en tjej som är vegeterian, och jag tänkte mig en 4eller5-rätters. [1:] Jag kommer att öppna upp med en enkel tallrik: en klick kalixlöjrom, en klick crème fraiche och en klick fint fint hackad rödlök. Till detta dricker vi champagne (Pol Roger), och till den håller vi oss kvar vid nästa rätt, [2:] då jag tänkte att vi äter en snitt med skagen, lite finhackad rödlök ovanpå, citronskiva och toppat med en rik klick kalixlöjrom. Dillkvist. [3:] Sedan funderar jag på om man kanske gör en snygg tallrik med skivad mozzarella och skivad tomat, med basilika, ruccola och lite olivolja och salt. Efter dessa tre små rätter hoppas jag att champagnen är slut, annars åker den undan. Då kommer något lämpligt rött vin fram, när vi går vidare till [4:] en lite lätt gräddig fettuchinipasta med rosépeppar (typ som tagliatelle), serveras med en hemmagjord tomatsås (alltså gjord enbart på färska tomater, lök och kryddor) och vad för fisk de nu har som ser god ut i disken på fredag. Fisken tänkte jag att vi bara steker i panna. [5:] Vegetarisk efterrätt blir en ost- och fruktbricka med lite div. gott från saluhallen. Får se vad jag hittar.

Hon jag träffar är absolut inte någon noggrann person till matregler och kombinationer, etc. Men det är jag. Framför all kritik ni kan ha mot "kompositionen" som jag också själv tycker känns konstig. Jag menar, se bara till ordningen:
1. Förrätt: kalixlöjrom, crème fraiche, rödlök
3. Sallad: tomat, mozzarella, basilika
5. Efterrätt: Ostar och frukt

Det ligger ett spöke över hela alltihop, och kom gärna med förslag på vad som bör bort och på vilket vis jag kan vilja styra om detta. Hon bryr sig säkert inte om vilket, men jag tycker verkligen om denna tjejen och jag vill kunna känna att allting blir perfekt. Om jag nu inte kommer på något bättre, bör jag kanske åtminstone byta plats på rätt 3 och 4?

Inte för att göra dig besviken men med tanke på matinnehållet lär din tjej lämna dig efter den här middagen. Du kanske borde fundera på att ta bort köttet.....
Citera
2011-03-10, 12:42
Medlem
Opids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talus

Med vegetarisk fisk och räkor då eller?
Annars känns ju de rätterna som två självklara val att plocka bort från en vegetarisk meny.
Citera
2011-03-10, 12:43
Medlem
Vad lägger du i ordet vegetarian? Menar du en person som inte äter kött men äter exempelvis fisk och skaldjur? För mig är de måltid du föreslår inte en måltid för en "äkta" vegetarian.

En kommentar på själva menyn är att jag tror ni kommer att bli övermätta. Det är creme fraiche, majonnäs, mozzarella, grädde och ost i de respektive serveringarna, vilket kan bli lite mycket fett i en måltid. Ett förslag är att välja antingen 1 eller 2, inte båda, och att servera tomat/mozzarella som tillbehör till pastan istället för som enskild rätt.

/Martin
Citera
2011-03-10, 12:49
Medlem
woodwells avatar
Är hon lakto-ovo-vegetarian eller äter hon endast vegetabiliskt? Ta reda på det.

Lax, räkor, rom? Om du inte har förstått det så kommer ordet vegetariskt från vegetabilier som betyder mat från VÄXTRIKET. Fast vad vet jag, fiskar har kanske konverterat till spannmål.
Citera
2011-03-10, 13:06
Medlem
Taluss avatar
Haha, ok my bad: det enda hon inte äter är alltså "kött". Så inga landlevande djur. Men jag vet att hon tycker om kräftstjärtar, fisk, osv, jag har t.o.m. frågat om hon skulle äta t.ex. haj. Och det skulle hon. Så, det enda vi utesluter är i princip landlevande däggdjur och fågel. Så låt oss inte haka upp oss på den biten, jag vet att hon äter allt som är med här. Rikta då större skepsism mot rödlöken isf Det jag undrar över är rent matmässigt, kompositionen. Funkar detta ur ett rent gastronomiskt perspektiv?

Tack för svaren dock. Hade ju varit högaktuellt om hon var Riktig vegeterian och jag tänkt mig detta :P
Senast redigerad av Talus 2011-03-10 kl. 13:10.
Citera
2011-03-10, 13:12
Medlem
woodwells avatar
Låter som mycket mat, och väldigt fet mat. Skippa skagen och kanske en lättare efterrätt
Citera
2011-03-10, 13:13
Bannlyst
Jag undrar:

Hur länge har ni träffats?
Är ni tillsammans eller bara på dating-stadiet?
Är detta första middagen du bjuder henne på?
Firar ni något speciellt?
Citera
2011-03-10, 13:17
Medlem
Taluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin.F
En kommentar på själva menyn är att jag tror ni kommer att bli övermätta. Det är creme fraiche, majonnäs, mozzarella, grädde och ost i de respektive serveringarna, vilket kan bli lite mycket fett i en måltid. Ett förslag är att välja antingen 1 eller 2, inte båda, och att servera tomat/mozzarella som tillbehör till pastan istället för som enskild rätt.
Tack, känns riktigt klokt. Det blir ju annars givetvis små portioner, men tala om förnuft! Tänkte jag inte på alls. Så vad tror du då om en liten soppa, istället för 3'an? Om jag flyttar ihop den lilla salladen på samma tallrik som huvudrätten, och klämmer in en lätt kräftsoppa som brygga mellan 2'an och 4'an, skulle det göra det till en bra komposition tror du?
Citera
2011-03-10, 13:33
Medlem
Taluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sirpanson
Jag undrar:

Hur länge har ni träffats?
Är ni tillsammans eller bara på dating-stadiet?
Är detta första middagen du bjuder henne på?
Firar ni något speciellt?
Vi har setts i en månad. Det är ju annorlunda i vuxen ålder mot hur det var i mellanstadiet när man frågade chans på varandra. Vi ses åtminstone någonting, kanske varannan/tredje dag ungefär, även om hon jobbar dagen efter brukar hon vilja att jag stannar natten, och vi hörs även de dagar vi inte ses. Så jag är övertygad om att vi är ihop, men vi har inte sagt det uttryckligen som "från och med nu är vi ihop" eller någonting så. Vi har ätit flera middagar ihop redan, men inte någon 3rätters+.

Vi firar ingenting, jag vill bara visa lite extra utöver det vanliga att jag verkligen tycker om henne
Citera
2011-03-10, 15:26
Medlem
sparrdals avatar
blir säkert gott

men kombon med löjrom, skagen och mozarellasallad...det skär sig lite för mig och tanken gör mig däst

löjromen och skagen kan du ha på en tallrik...så mycket proffsigare (känns som att du delat en maträtt på två tallrikar bara, ingen finess i det) och mindre disk

annars mycket fet mat du presenterar...tror bruden kommer att vara däckat efter middag och det blir ingen knull...ta bort osten från som dessert...till exempel

lägg till något som bryter upp allt...en sallad...så enkelt och så gott

champagne e nice...men du vill inte skämma bort bruden alltför mycket...kan slå tillbax hårt i framtiden då hon förväntar sig bara det bästa...börja med vit/rose/mousserad till förrätterna och gå över till rött. Och en kaffe med avec till dessert. Hon kommer garanterat bli blöt i brallorna

det här va min åsikt...hoppas det löser sig
Citera
2011-03-10, 16:24
Medlem
Fjoddes avatar
Ingen röd tråd i din meny, först löjrom, sen skagen med löjrom (tema löjrom?) för att sedan hoppa in på mozzarella och tomat (vilket enligt min åsikt är det tråkigaste man kan äta) och en "gräddig pasta med tomatsås och fisk", vilket inte alls går ihop i mitt huvud. Efterrätten är däremot trevlig, om du tar bort mozzarellasalladen, ost följt av ost blir mycket ost.

Att dessutom ha feta mejeriprodukter i samtliga rätter låter tungt, tricket är att variera upp dem med en syrafräschör, och ta bort en rätt, 5 halvdana rätter är inge kul, satsa istället på 3-4 riktiga höjdare. Försök öppna med en lätt, fräsch förrätt vilken sätter fart på smaklökarna och aptiten, gärna med lite syra i, kanske en halstrad pilgrimsmussla med syrad lök och pumpapuré? Följ rätt 1 med något lite mastigare, men undvik riktigt fet mat, löjrom med en lätt chevrécreme, gulbeta och något mer kan funka fint, eller varför inte små blinier? Passar dessutom fint med champagne.

Pasta är kul och gott, men jag har svårt för riktigt gräddiga såser. Kör gärna på en god ost på pastan, typ en tryffelpecorino som du sedan kan ha med på ostbrickan. Tänk fräscht och är pastan gräddig tycker jag att du ska slänga in en lätt sallad med en syrlig vinägrett på, kanske maché, olika sorters körsbärstomater och tunt skivad rödlök. Tänk även på att tomatsås gärna kör över delikatare fisk, så överväg att byta ut den mot en frutti-del-mare-tjosan.
Behåll din ostbricka, det är romantiskt. Undvik bara kraftiga mögelostar om du hoppas på kyssar senare, för bådas skull.
Tricket är, som tidigare påpekats, att servera lagom med mat som inte orsakar paltkoma och att inte "over do it". Ofta kan en enkel fisksoppa fungera bättre än 5 rätter med bladguld på desserten. Dessutom vill du spendera så lite tid i köket som möjligt när hon väl är där, det är ju henne du ska umgås med, inte maten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in