• 1
  • 2
2011-03-10, 16:47
Medlem
Jag skulle med utgångsläge av de rätter du skrivit antingen göra

skagen med löjrom till förrätt, gärna på en råraka

lax till varmrätt med god valfri sås, en fräsch sallad och potatis till

sen typ pannacotta med bär till avslutning gott med lite sött efter maten

mitt andra alternativ skulle vara

mozzarella tallrik till förrätt

god pasta med den såsen du skrev om. kanske ett gott bröd att få upp såsen med...

avslutas med antingen pannacotta eller köra på ost o frukt på björnfällen

alltså en typisk italiensk middag
Citera
2011-03-10, 17:02
Medlem
Taluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparrdal
blir säkert gott

men kombon med löjrom, skagen och mozarellasallad...det skär sig lite för mig och tanken gör mig däst

löjromen och skagen kan du ha på en tallrik...så mycket proffsigare (känns som att du delat en maträtt på två tallrikar bara, ingen finess i det) och mindre disk

annars mycket fet mat du presenterar...tror bruden kommer att vara däckat efter middag och det blir ingen knull...ta bort osten från som dessert...till exempel

lägg till något som bryter upp allt...en sallad...så enkelt och så gott

champagne e nice...men du vill inte skämma bort bruden alltför mycket...kan slå tillbax hårt i framtiden då hon förväntar sig bara det bästa...börja med vit/rose/mousserad till förrätterna och gå över till rött. Och en kaffe med avec till dessert. Hon kommer garanterat bli blöt i brallorna

det här va min åsikt...hoppas det löser sig
Jag gör nog så att jag hoppar mozzarellasalladen. Klämmer in en soppa med tigerräkor istället. Lite rucolasallad kan få komma till huvudrätten istället, då kommer basilika som en god kvist ovanpå tomatsåsen. Det ska alltså bara i ett pyts med grädde (och lite limesaft o limecest) i pastan; inte alls mycket! Och alla portioner hålls mycket små. Jag och mina bröder höll en tolvrättersmiddag en gång, för vår far, och den middagen blev väääldigt lyckad. Så jag kan 'tricket' med att hålla små portioner Det blir retande små portioner, precis så att man tänker "åh, lite till hade varit gott". Men ditt förslag om att skippa osten från efterrätten låter bra; det löser dessutom mitt dryckesproblem -- då byter jag bort rödvinet och låter istället champagnen stå för rätt 1 och 2, och någonstans under rätt 3 byter vi till ett vitt Gewurztraminer/Alsace-vin ('Gustave Lorentz') som får räcka resten av kvällen. Jag hoppas på att hitta en fin ananas och lite goda vindruvor till efterrätt.

Sex har vi gott om ändå. Ingen hast att "få till det"; som sagt är jag väldigt säker på att vi har någonting seriöst och jag vill helt enkelt "bara" visa att jag tycker om henne. Det är min uppriktiga och enda avsikt med hela kvällen: Jag tycker om henne, Väldigt mycket. Det gör alltså ingenting om hon skulle råka gå mätt från bordet haha.

Att jag öppnar med den första rätten så simpel, är för att vi ska kunna njuta av kalixlöjrommen som den för sig själv. Det är så sjukt gott och verkligen ingenting man går och blir mätt på, även om det kostar nära 1600 kr/kg. Så först äter vi den för sig själv, som den enkla men åh så goda ingrediens den är, och sedan njuter vi den till en skagentoast där den blir en del av en helhet; där den blir en multipelt förhöjande ingrediens, likt saffran i saffransbröd.

Tack för feedback!

[Edit]
Postar reviderad meny:
1. Appertiff: kalixlöjrom, crème fraiche, finhackad rödlök
2. Förrätt: skagen toast
3. Soppa: Tigerräkssoppa
4. Huvudrätt: Pasta med ett stänk grädde, limesaft och rosépeppar. Garneras med limecest, serveras med stekt fisk och en hemgjord tomatsås med basilikablad ovanpå.
5. Efterrätt: Exotiska frukter, typ ananas och vindruvor.
Senast redigerad av Talus 2011-03-10 kl. 17:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in