• 1
  • 2
2011-03-09, 17:32
Medlem
bobbie3s avatar
Hej, har efter besk p arbetsfrnedringen bestmt mig fr att finansiera mitt truckkort sjlv. Jag r rrlig och kan ka ivg ett par dagar p annan ort och ta det dr jvla kortet. Vilken r den mest kompletta utbildning, bde vad gller kompetens och pris.

Har googlat lite och hittat Berrys Truck i Gteborg som pstr sig utbildat 33,000 truckfrare. Deras priser tycker jag r humana dr inte ngon verstiger 3,200.

Finns det ngon som har ett bttre frslag?
Citera
2011-03-09, 17:37
Medlem
Legolasses avatar
Det handlar inte om raketforskning s s noga r det nog inte. Jag tog mitt hos atlet (stockholm) och jag upplevde att utbildarna var vldigt serisa och kompetenta.

Dock kostar det mer n hos mnga andra utbildare, 7000 fr man hosta upp.
Citera
2011-03-09, 17:38
Medlem
arcen2011s avatar
Hej.

Det beror p vilka truckkort du vill ta. Det finns A, B och C-truckar.
Den sistnmnda r ven det som kallas fr hjullastare. P detta kort fr du kra hjullastare, godshantering. Du fr dremot inte kra t.ex. grus, sand m.m. Det r "jordfrflyttande maskiner" och en helt annan utbildning som r lngre.

Det finns ocks siffror i alla ovanstende, allts typ A2 och B3 o.s.v.
Jag har inte s bra koll p dessa detaljer. Men A1,2,3 samt B1,2,3 r de "vanliga" truckar som anvnds p lager. B4 t.ex. r en truck som anvnds i hamnar och lyfter containrar p 40 ton o.s.v. Det r en ovanlig truck och inget vanligt truckfretag utbildar p detta utan det r nog frga om A1-3 samt B1-3 - det r dessa du ska satsa p fr jobb p lager m.m. Ska du arbeta med tyngre godshantering och kra traktor r det C-truck du ska ha. Den utbildningen brukar vara lngre n A+B tillsammans och kostar nog drefter ocks.

MVH/
Arbetsfrnedringen.
Citera
2011-03-09, 17:53
Medlem
bobbie3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcen2011
Hej.

Den sistnmnda r ven det som kallas fr hjullastare. P detta kort fr du kra hjullastare, godshantering. Du fr dremot inte kra t.ex. grus, sand m.m. Det r "jordfrflyttande maskiner" och en helt annan utbildning som r lngre.

Jag har inte s bra koll p dessa detaljer. Men A1,2,3 samt B1,2,3 r de "vanliga" truckar som anvnds p lager. B4 t.ex. r en truck som anvnds i hamnar och lyfter containrar p 40 ton o.s.v. Det r en ovanlig truck och inget vanligt truckfretag utbildar p detta utan det r nog frga om A1-3 samt B1-3 - det r dessa du ska satsa p fr jobb p lager m.m. Ska du arbeta med tyngre godshantering och kra traktor r det C-truck du ska ha. Den utbildningen brukar vara lngre n A+B tillsammans och kostar nog drefter ocks.

MVH/
Arbetsfrnedringen.

Jag har frmst tittat p A-kategorin. Fr jag bara in en fot p ett jobb senare s vet jag att om de behver en person att kra tyngre truck s kommer de frga mig och ge mig den utbildningen. Jag ger 110% i allt och har bara goda referenser.

Verkar 3.200 helt okej fr en truckutbildning tycker du? och r du frn arbetsfrnedringen? Isfall skulle jag vilja stlla ett par frgor om det gr bra via pm.
Citera
2011-03-09, 18:00
Medlem
arcen2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbie3
Jag har frmst tittat p A-kategorin. Fr jag bara in en fot p ett jobb senare s vet jag att om de behver en person att kra tyngre truck s kommer de frga mig och ge mig den utbildningen. Jag ger 110% i allt och har bara goda referenser.

Verkar 3.200 helt okej fr en truckutbildning tycker du? och r du frn arbetsfrnedringen? Isfall skulle jag vilja stlla ett par frgor om det gr bra via pm.

3200 tycker jag lter rimligt fr A-truck. Brukar finnas A+B fr runt 5000 s det r ju hanterbart.
Srskilt om det kar dina mjligheter till jobb.

Jag jobbar p Arbetsfrmedlingen och det finns en trd "Frga en arbetsfrmedlare" i denna forumdel. Stll frgorna dr istllet.
Citera
2011-03-09, 18:22
Medlem
Jag tycker absolut att du skall genomg utbildning fr B1-truck ocks. Motvikstruckar r vldigt vanliga.
Citera
2011-03-09, 18:32
Medlem
tuzzens avatar
Citat:
Hej.

Hr har du gllande grupper kolla ingg # 39

https://www.flashback.org/p29064572#p29064572

MVH/
Arbetsfrnedringen.

Citat:
3200 tycker jag lter rimligt fr A-truck. Brukar finnas A+B fr runt 5000 s det r ju hanterbart.
Srskilt om det kar dina mjligheter till jobb.

Jag jobbar p Arbetsfrmedlingen och det finns en trd "Frga en arbetsfrmedlare" i denna forumdel. Stll frgorna dr istllet.

Fr att jobba p AF med sdana hr saker r du lite dligt plst om vilka truckgrupper som gller enligt TLP 10 eftersom du glmde D-gruppen.

B4 har alltid varit en hglyftande plocktruck och kommer s alltid vara, den du frvxlar den med r C5 containertruck Sen fr vilket utbildningsfretag som helst utbilda p den eftersom den ingr i TLP 10 men sen gr inte alla det eftersom dom inte har rtt kompetens bland instruktrerna.
Citera
2011-03-09, 18:36
Medlem
tuzzens avatar
Mitt rd till TS r att ringa runt till lite olika utbildare och jmfra priser och vilka trucktyper du kommer f kra upp p och hur lng kursen och dom vanligaste truckarna som du behver r A2-4 B1-B3 och det klarar du dig lngt p. Rkna med att en seris helglurs om du vljer det ligger mellan 3500-5000 kr och lite dyrare fr 5 dagar.
Citera
2011-03-09, 19:01
Medlem
arcen2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuzzen
Fr att jobba p AF med sdana hr saker r du lite dligt plst om vilka truckgrupper som gller enligt TLP 10 eftersom du glmde D-gruppen.

B4 har alltid varit en hglyftande plocktruck och kommer s alltid vara, den du frvxlar den med r C5 containertruck Sen fr vilket utbildningsfretag som helst utbilda p den eftersom den ingr i TLP 10 men sen gr inte alla det eftersom dom inte har rtt kompetens bland instruktrerna.

Jag jobbar inte mot transportbranschen verhuvudtaget s jag tackar och tar emot fr att jag nu lrt mig nnu mer om branschen.
Citera
2011-03-09, 19:08
Medlem
tuzzens avatar
Citat:
Jag jobbar inte mot transportbranschen verhuvudtaget s jag tackar och tar emot fr att jag nu lrt mig nnu mer om branschen.

Oki. Varsegod bara hojta till om du har ngon frga om det
Citera
2011-03-09, 20:28
Medlem
Jag tog truckkort A1-4 och B1-6 hos truckutbildarna.
Utbildningen var 2 dagar (en teori, en praktik) och kostade 2750:-.

Men det r inte skert att man fr ett jobb bara fr att man skaffat sig ett truckkort.
Sverige r ju ett jvligt uppfuckat land som kan suga ***. <-- gissa vad
Citera
2011-03-09, 20:44
Medlem
arcen2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashinto
Jag tog truckkort A1-4 och B1-6 hos truckutbildarna.
Utbildningen var 2 dagar (en teori, en praktik) och kostade 2750:-.

Men det r inte skert att man fr ett jobb bara fr att man skaffat sig ett truckkort.
Sverige r ju ett jvligt uppfuckat land som kan suga ***. <-- gissa vad

Och med den dr attityden s frbttras ju dina mjligheter avsevrt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in