Citat:
Ursprungligen postat av Walvater
Får du blodsockerfall av havregrynsgröt så är du sjuk. Friska människor får inte dramatiska blodsockerfall av mat eller fasta i upp till 24 timmar.
Fast jag är kollad för diabetes. Det är just havregrynsgröt som ställer till det också. I perioder så slarvar jag med maten och kan gå en hel dag i stallet utan att äta så mycket som en frukt på hela dagen, ingen frukost eller nåt. Inga problem. Jag kan äta en varierad frukost, lika där, inga problem. Jag kan äta havregrynsgröt med ägg eller en skinkmacka till, samma där, inga problem. Jag kan dricka cola och ta en chokladkaka till frukost..inga problem.
Men att bara ta havregrynsgröt funkar helt enkelt inte. Jag får alltid ett rejält blodsockerfall inom ett par timmar. Spelar ingen roll förresten när jag äter gröt. Har provat käka gröt som snabblunch när jag haft bråttom, då alltså ätit frukost innan, samma sak..kraschar. Så jag är nyfiken helt enkelt. Det är inget direkt problem, bara att käka protein till så slipper jag raset. Men vill veta anledningen. Speciellt som alla säger att man ska stå sig så länge på gröt också.