• 1
  • 2
2011-03-09, 00:52
Medlem
LittlePerverts avatar
Jag ska väl inleda med att säga att nej jag har inte diabetes och nej är nog inte så himla känslig. Kan på extremt slarviga bakisdagar dricka cola till frulle utan att uppleva samma fenomen.

Så min fundering:
Jag har alltid hört att havregrynsgröt ska vara så bra och man står sig i evigheter om man äter detta. Men inte i mitt fall. Käkar jag havregrynsgröt så får jag världens blodsockerfall inom ett par timmar och är på gränsen till att svimma. Tog upp det med en dietist som tyckte det var konstigt och bara kunde råda mig att äta protein samtidigt som gröten. Så jag brukar äta ett ägg eller nån bit skinka till så funkar det. Men jag undrar ju fortfarande varför det blir så? Är inte havregrynsgröt rätt schysst mot blodsockret?
Och om jag reagerar sådär på gröten, hur kan jag då klara mig med en bulle o cola till frukost vissa dagar, utan att uppleva samma problem? Där snackar vi blodsockerberg-och dalbana.
Kör med helt vanliga havregryn, lite mjölk och ofta lite blåbär eller osötad blåbärssylt på.

Jag vågar inte äta gröt annat än kvällar just nu. Så obehagligt att bli helt skakig och svimfärdig.
Citera
2011-03-09, 01:03
Medlem
pezrulezhaakons avatar
LittlePervert

Hur ser din övriga kost ut över dagen?
Citera
2011-03-09, 09:51
Medlem
LittlePerverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
LittlePervert

Hur ser din övriga kost ut över dagen?

Beror lite på om det är jobbdag eller ledig dag. Jobbdag är bra dag då jag äter regelbundet med 2-3 timmars mellanrum. Lediga dagar kan bli lite sådär då jag ofta är ute hela dagarna men brukar trycka i mig frukt.

Men äter jag då mackor till frukost en lördag, eller slarvar och inte äter frukost alls, så har jag inga problem att gå flera timmar utan mat. Äter jag enbart havregrynsgröt på morgonen så kraschar jag inom 2 timmar.
Citera
2011-03-09, 10:00
Medlem
Orkanpartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittlePervert
Men äter jag då mackor till frukost en lördag, eller slarvar och inte äter frukost alls, så har jag inga problem att gå flera timmar utan mat. Äter jag enbart havregrynsgröt på morgonen så kraschar jag inom 2 timmar.
Och det har inget att göra med att du kanske äter frukost betydligt tidigare på vardagar? Hur blir det om du tar en sen frukost en lördagsmorgon på just havregrynsgröt?
Citera
2011-03-09, 10:08
Medlem
Sodajacks avatar
Ha!
Vad kul, har alltid varit likadant för mig. Trodde det var jag som var konstig men intressant att höra att fler råkar ut för det.
Citera
2011-03-09, 10:26
Medlem
spoilers avatar
Gröt på rågflingor mättar betydligt bättre/längre.
Citera
2011-03-09, 14:44
Medlem
Walvaters avatar
Får du blodsockerfall av havregrynsgröt så är du sjuk. Friska människor får inte dramatiska blodsockerfall av mat eller fasta i upp till 24 timmar.
Citera
2011-03-09, 16:43
Medlem
pezrulezhaakons avatar
LittlePervert

Om du läser ditt senaste inlägg lite mer noggrannt så kommer du börja märka vad du kan ändra på redan nu.
Citera
2011-03-09, 20:26
Medlem
LittlePerverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walvater
Får du blodsockerfall av havregrynsgröt så är du sjuk. Friska människor får inte dramatiska blodsockerfall av mat eller fasta i upp till 24 timmar.

Fast jag är kollad för diabetes. Det är just havregrynsgröt som ställer till det också. I perioder så slarvar jag med maten och kan gå en hel dag i stallet utan att äta så mycket som en frukt på hela dagen, ingen frukost eller nåt. Inga problem. Jag kan äta en varierad frukost, lika där, inga problem. Jag kan äta havregrynsgröt med ägg eller en skinkmacka till, samma där, inga problem. Jag kan dricka cola och ta en chokladkaka till frukost..inga problem.

Men att bara ta havregrynsgröt funkar helt enkelt inte. Jag får alltid ett rejält blodsockerfall inom ett par timmar. Spelar ingen roll förresten när jag äter gröt. Har provat käka gröt som snabblunch när jag haft bråttom, då alltså ätit frukost innan, samma sak..kraschar. Så jag är nyfiken helt enkelt. Det är inget direkt problem, bara att käka protein till så slipper jag raset. Men vill veta anledningen. Speciellt som alla säger att man ska stå sig så länge på gröt också.
Citera
2011-03-09, 20:55
Medlem
Silverturks avatar
Hur lång tid man står sig på en måltid beror verkligen inte enbart på hur lång tid det tar för kroppen att bryta ner måltiden, utan även på det totala energimängden. Många som klagar på att man står sig dåligt på gröten har inte förstått detta utan gör gröt på en deciliter havregryn, äter denna, känner sig momentant uppfyllda men är sedan riktigt hungriga efter 1-2h.

Näringsvärdet, sett till sin volym färdig gröt, är väldigt låg. Gröt på en deciliter havregryn motsvarar 120-130kcal, en skinkmacka typ, så man får äta en hel del gröt om man enbart ska äta det.

Sedan innehåller gröt (havregryn) protein, även fast det är vegetabiliskt och inte lika bra som animaliskt (Generellt sett). Det jag tror är att du får i dig för lite fett dessa frukostar. När dietisten sa åt dig att äta protein till frukosten så har du ex. tagit ägg till, och det har du stått dig bättre på. Så, testa att äta mer fett till din grötfrukost. Det kan åstadkommas genom en stor klick smör i den varma gröten, ett par råa ägg ner i kastrullen när du kokar gröten (Blir riktigt gott. Gör så varje dag), eller att du dricker fet mjölk till. Allt som innehåller fett och som du kan tänka dig i frukostsammanhang, egentligen.
Citera
2011-03-09, 21:33
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Det kan åstadkommas genom en stor klick smör i den varma gröten, ett par råa ägg ner i kastrullen när du kokar gröten (Blir riktigt gott. Gör så varje dag), eller att du dricker fet mjölk till. Allt som innehåller fett och som du kan tänka dig i frukostsammanhang, egentligen.
tack för ett intressant inlägg.
Det där med ägg i gröten låter vidrigt vidrigt, men måste nästan testa. Går det äta är det ju en perfekt kombo av kolhydrater och protein.
Citera
2011-03-09, 21:45
Medlem
BengtZzs avatar
Jag tror nog snarare att du känner dig hungrig snarare än att du får ett blodsockerfall, ty gröt är riktigt kasst med energi sett till mängden volym. Av den stora volymen mat erhåller man stor akut mättnad, men varar inte länge (eftersom det är lite energi).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in