2011-03-09, 21:53
Medlem
LittlePerverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Jag tror nog snarare att du känner dig hungrig snarare än att du får ett blodsockerfall, ty gröt är riktigt kasst med energi sett till mängden volym. Av den stora volymen mat erhåller man stor akut mättnad, men varar inte länge (eftersom det är lite energi).

Nej det är blodsockerfall. Det kommer ganska snabbt, jag kallsvettas, blir svimfärdig, svag i benen, händerna darrar osv. Går över snabbt om jag trycker i mig russin eller en chokladbit eller liknande.

Jag kan gå en hel dag utan mat utan några som helst problem.

Ja jag antar att gröten lurar mitt blodsocker. Jag får fortsätta se till att käka nåt utöver gröten. Har minimjölk i, tycker annan mjölk är äcklig så får fortsätta med ägg eller nåt. Är inget större problem som sagt, märkligt bara
Citera
2011-03-10, 08:27
Medlem
SchKutts avatar
Jag tror att du äter för lite gröt eller för dåligt kokt. Magen får jobba ganska mycket för att ta om hand gröten om den inte är kokt ordentligt. Har du sedan ingen sylt eller socker på gröten så kan du få ett blodsockerfall.

Jag som har diabetes märker VÄLDIGT stor skillnad på om jag har sylt eller inte på gröten. Med lite sylt på så får jag ta ungefär dubbla insulindosen mot om jag inte hade tagit sylt. 6E utan sylt, 10-12E med sylt.
Citera
2011-03-10, 09:02
Medlem
Pallevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittlePervert
Fast jag är kollad för diabetes. Det är just havregrynsgröt som ställer till det också. I perioder så slarvar jag med maten och kan gå en hel dag i stallet utan att äta så mycket som en frukt på hela dagen, ingen frukost eller nåt. Inga problem. Jag kan äta en varierad frukost, lika där, inga problem. Jag kan äta havregrynsgröt med ägg eller en skinkmacka till, samma där, inga problem. Jag kan dricka cola och ta en chokladkaka till frukost..inga problem.

Men att bara ta havregrynsgröt funkar helt enkelt inte. Jag får alltid ett rejält blodsockerfall inom ett par timmar. Spelar ingen roll förresten när jag äter gröt. Har provat käka gröt som snabblunch när jag haft bråttom, då alltså ätit frukost innan, samma sak..kraschar. Så jag är nyfiken helt enkelt. Det är inget direkt problem, bara att käka protein till så slipper jag raset. Men vill veta anledningen. Speciellt som alla säger att man ska stå sig så länge på gröt också.
Jag är exakt likadan. Jag kan gå länge utan att äta och det gör inte så mycket, äter nog ganska lite öht, men när jag ska vara duktig och äta grötfrukost krashar jag inom ett par timmar.
Citera
2011-03-10, 10:36
Medlem
Walvaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittlePervert
Fast jag är kollad för diabetes. Det är just havregrynsgröt som ställer till det också. I perioder så slarvar jag med maten och kan gå en hel dag i stallet utan att äta så mycket som en frukt på hela dagen, ingen frukost eller nåt. Inga problem. Jag kan äta en varierad frukost, lika där, inga problem. Jag kan äta havregrynsgröt med ägg eller en skinkmacka till, samma där, inga problem. Jag kan dricka cola och ta en chokladkaka till frukost..inga problem.

Men att bara ta havregrynsgröt funkar helt enkelt inte. Jag får alltid ett rejält blodsockerfall inom ett par timmar. Spelar ingen roll förresten när jag äter gröt. Har provat käka gröt som snabblunch när jag haft bråttom, då alltså ätit frukost innan, samma sak..kraschar. Så jag är nyfiken helt enkelt. Det är inget direkt problem, bara att käka protein till så slipper jag raset. Men vill veta anledningen. Speciellt som alla säger att man ska stå sig så länge på gröt också.
Det är inte blodsockerfall som är ditt problem. Det är något annat.
Citera
2014-08-31, 22:14
Bannlyst
Skulle vara intressant om någon har en förklaring eller hypotes till varför vissa av oss reagerar så här på havregryn(sgröt). Har alltid utgått från att det handlar om själva kolhydraterna i gröten, men med tanke på att jag kan äta något betydligt sämre - eller t.o.m inget alls, utan att alltid behöva må som efter några timmar efter havregrynsgröt, så undrar jag om det inte är något annat i havregrynen som ställer till det.
Citera
2014-08-31, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Skulle vara intressant om någon har en förklaring eller hypotes till varför vissa av oss reagerar så här på havregryn(sgröt). Har alltid utgått från att det handlar om själva kolhydraterna i gröten, men med tanke på att jag kan äta något betydligt sämre - eller t.o.m inget alls, utan att alltid behöva må som efter några timmar efter havregrynsgröt, så undrar jag om det inte är något annat i havregrynen som ställer till det.
Är det endast havre så faller det väl solklart in under allergi/känslighet mot havre.

Utesluter man blodsocker problem så är väl blodtrycksfall på grund av att för mycket blod far till tarmen och inte till resten av kroppen mycket troligt.
Citera
2014-09-01, 09:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yashiroka
Är det endast havre så faller det väl solklart in under allergi/känslighet mot havre.

Utesluter man blodsocker problem så är väl blodtrycksfall på grund av att för mycket blod far till tarmen och inte till resten av kroppen mycket troligt.
En viss typ av överkänslighetsreaktion kan man väl kalla det, men det förklarar fortfarande inte vad det är som orsakar det.

Det är blodsockerfall, inte blodtrycksfall.
Citera
2014-09-01, 09:58
Medlem
Citat:
En viss typ av överkänslighetsreaktion kan man väl kalla det, men det förklarar fortfarande inte vad det är som orsakar det.

Det är blodsockerfall, inte blodtrycksfall.
Happ. Då är det ju troligtvis så att kroppen reagerar för starkt på alla kolhydrater och släpper ut för mycket insulin. Är man känslig för sånt så är det större risk att man har en sån reaktion på tom mage vilket folk brukar ha vid frukost. Det råder delade meningar om varför exakt det händer och vilka fysiologiska anledningar som finns.
Senast redigerad av yashiroka 2014-09-01 kl. 10:01.
Citera
2014-09-01, 10:54
Medlem
Går kanske lite offtopic nu; tycker nästan det är ett måste att toppa gröten med något mättande. Nästan bättre att dra ner på mängden gröt och ha mera toppings, t.ex jordnötssmör och kakao, nötter (mycket fett) eller tillaga gröten med några hela ägg.

Blir mest pissnödig och hungrig igen, av bara havregryn+vatten (+sötning) plain, gröt.

Dock, mättar mannagrynsgröt och risgrynsgröt (sett till samma mängd energi (kalorier)) riktigt jävla värdelöst, jämfört med havregrynsgröt!
Citera
2014-09-01, 14:16
Medlem
Varför är det så otroligt viktigt att du fortsätter äta gröt då? Om du mår dåligt av det så ät något annat.
Citera
2014-09-01, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yashiroka
Happ. Då är det ju troligtvis så att kroppen reagerar för starkt på alla kolhydrater och släpper ut för mycket insulin. Är man känslig för sånt så är det större risk att man har en sån reaktion på tom mage vilket folk brukar ha vid frukost. Det råder delade meningar om varför exakt det händer och vilka fysiologiska anledningar som finns.
Jo, fast jag skulle kunna äta något betydligt värre, som TS också skrev, utan att få blodsockerfall lika lätt. Det är det som är så märkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Varför är det så otroligt viktigt att du fortsätter äta gröt då? Om du mår dåligt av det så ät något annat.
Ja det kan man ju undra ännu mer över. Men det är ju en gammal tråd, så förhoppningsvis har TS gett upp havregrynen nu.
Senast redigerad av Roxic 2014-09-01 kl. 20:28.
Citera
2014-09-01, 21:51
Medlem
Citat:
Jo, fast jag skulle kunna äta något betydligt värre, som TS också skrev, utan att få blodsockerfall lika lätt. Det är det som är så märkligt.
äh, äter jag 100g vitt bröd blir jag trött, går jag upp mot 300g säckar jag ihop totalt. Äter jag ett halvkilo godis eller en hög med pannkakor så reagerar jag inte alls, får lite ont i magen av allt godis kanske. Tycker inte att det är så jätte underligt att ens kropp reagerar fel på vissa saker, är bara att anpassa sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in