• 1
  • 2
2004-09-07, 22:41
Bannlyst
Jag har medvetet postat i Filosofi efter att övervägt detta länge. Men jag vill gärna ha "neutrala" reflektioner på mina tankar, så jag hoppas att det går för sig att jag postar här. Om det inte gör det, så förstår jag er, och ber ödmjukast om ursäkt.

Forskning har sagt att folk födda innan 1989 använder 8% av sin hjärnkapacitet och folk födda 1989 och frammåt använder 20% av den.

Forskarna kan bara spekulera i hur det blir när människan lär sig använda 100% av den. Många tror att människan då kan upphäva naturlagar.

Ifall man verkligen tror på något - innerst inne - så kan man kanske få hjärnan att följa ens "bön". Tro kanske kontrollerar hjärnan? Ifall man badar i någon källa där folk som trott blivit friska och man själv tror på det kanske man blir frisk?

Hjärnan är ett organ som människan kommer få det svårt att förstå sig på.

Kort och gott: Gud är ett namn och hjärnan sköter människan, även det som kallas för övernaturligt. Stark tro kan få hjärnan att kontrollera kroppen som ens medvetande eller själ vill.

Vad tror ni?
Citera
2004-09-07, 22:52
Medlem
gregerolles avatar
Är det verkligen sant det där att man inte använder mer av hjärnans kapacitet? Har hört olika bud från olika håll, men det jag har hört som låter mest troligt är att vi inte använder många procent av kapaciteten till respektive uppgift... Ex. räkna ut ett tal använder en viss del av hjärnan (kanske 10% av den totala kapaciteten).. att skruva i en skruv använder en annan del (kanske 8% av den totala kapaciteten).. så att vi använder hela hjärnan totalt sett, men aldrig allt på en gång...

Var fick du dina siffror från? Och vem är det som spekulerar i att vi kan upphäva naturlagarna bara för att vi skulle kunna använda 100% av kapaciteten? Vilka fakta stödjer man dessa spekulationer på?
Citera
2004-09-07, 22:57
Medlem
Onds avatar
I ett inte allt för gammalt nummer av Illustrerad vetenskap vill jag minnas att de skrev att en intelligent person använder mindre av hjärnan än "vanliga" personer (ingen aning om huruvida detta stämmer). Isåfall går vi mot en tid fylld av idioti?

Människan kommer antagligen inte lära sig att upphäva naturlagar genom att använda 100pct av sin hjärnkapacitet, men kanske på andra sätt, vem vet? Men visst är det möjligt att inbilla sig att man blir frisk, på samma vis kan du lura dig själv att du är sjuk (jag tror mig ha läst att t.ex. schizofreni kan förvärras vid sådana metoder).
Citera
2004-09-07, 23:15
Medlem
gregerolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond
I ett inte allt för gammalt nummer av Illustrerad vetenskap vill jag minnas att de skrev att en intelligent person använder mindre av hjärnan än "vanliga" personer (ingen aning om huruvida detta stämmer). Isåfall går vi mot en tid fylld av idioti?

Jo, men det gäller väl fortfarande för respektive uppgift? Man aktiverar ju olika delar av hjärnan för olika moment...
Citera
2004-09-07, 23:20
Medlem
Onds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregerolle
Jo, men det gäller väl fortfarande för respektive uppgift? Man aktiverar ju olika delar av hjärnan för olika moment...

Exakt, formulerade mig klantigt. Det jag menade var att intelligenta personer lär använda enbart "rätt" delar för specifika situationer osv.
Citera
2004-09-07, 23:29
Medlem
Inlines avatar
Detta är en myt

Att man bara skulle använda tio procent av sin hjärna är en väl spridd myt. Det finns inga som helst trovärdiga argument att 90% av hjärnan skulle ligga oanvänd, alternativt att man bara använder 90% av hjärnans kapacitet. Visst när du gör något (lyssnar, tittar, jobbar mm) så aktiveras den delen av hjärnan som du behöver för denna aktivitet, medan resten av hjärnan har en mycket lägre aktivitet. Dock används HELA hjärnan under loppet av en dag. Detta är lätt att mäta med datortomografi.

Här är en intressant länk angående denna myt:

citat från ovanstående cida:
Citat:
1. Brain imaging research techniques such as PET scans (positron emission tomography) and fMRI (functional magnetic resonance imaging) clearly show that the vast majority of the brain does not lie fallow. Indeed, although certain minor functions may use only a small part of the brain at one time, any sufficiently complex set of activities or thought patterns will indeed use many parts of the brain. Just as people don't use all of their muscle groups at one time, they also don't use all of their brain at once. For any given activity, such as eating, watching television, making love, or reading Skeptical Inquirer, you may use a few specific parts of your brain. Over the course of a whole day, however, just about all of the brain is used at one time or another.

2. The myth presupposes an extreme localization of functions in the brain. If the "used" or "necessary" parts of the brain were scattered all around the organ, that would imply that much of the brain is in fact necessary. But the myth implies that the "used" part of the brain is a discrete area, and the "unused" part is like an appendix or tonsil, taking up space but essentially unnecessary. But if all those parts of the brain are unused, removal or damage to the "unused" part of the brain should be minor or unnoticed. Yet people who have suffered head trauma, a stroke, or other brain injury are frequently severely impaired. Have you ever heard a doctor say, ". . . But luckily when that bullet entered his skull, it only damaged the 90 percent of his brain he didn't use"? Of course not.

Citera
2004-09-08, 13:26
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Mark my words: Vi kommer aldrig kunna upphäva naturlagarna såvida vi inte åker till ytan av ett svart hål och börjar experimentera....
Citera
2004-09-08, 13:55
Bannlyst
Inte för att jag riktigt tror på allt jag läser.

Men jag har dock sett ett program på TV som handlade om att upphäva naturlagar. Nu blir detta lite mer vetenskap än filosofi kanske, men jag tror att man kan påverka sig själv och sin omgivning genom att "be" till "en högre makt". Hjärnkapacitet har inget att göra med det, när jag tänker efter. Det var dock från det programmet som jag utvecklade min teori.

I min teori utgår jag ifrån att Gud inte existerar. I alla fall så besvarar ingen högre makt böner. Och inga uppenbarelser är från Gud, utan från hjärnan.
Citera
2004-09-08, 14:27
Medlem
Onds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uranuz_hertz
Mark my words: Vi kommer aldrig kunna upphäva naturlagarna såvida vi inte åker till ytan av ett svart hål och börjar experimentera....

"Internet är en modefluga" och "att en försvarsmakt kommer aldrig ha användning av flygplan". Man ska aldrig säga aldrig...
Gud skapade människan, människan förstör Gud... Saken är att det som är sanning idag kan vara myt imorgon. För 800 år sedan var det "självklart" att Gud skapat värden, idag vet alla hur det "egentligen" gått till... eller?

Citat:
Ursprungligen postat av drpsyk
Inte för att jag riktigt tror på allt jag läser.

Men jag har dock sett ett program på TV som handlade om att upphäva naturlagar. Nu blir detta lite mer vetenskap än filosofi kanske, men jag tror att man kan påverka sig själv och sin omgivning genom att "be" till "en högre makt". Hjärnkapacitet har inget att göra med det, när jag tänker efter. Det var dock från det programmet som jag utvecklade min teori.

I min teori utgår jag ifrån att Gud inte existerar. I alla fall så besvarar ingen högre makt böner. Och inga uppenbarelser är från Gud, utan från hjärnan.

Jag tror snarare att man genom sin fantasi kan förändra mindre saker, som t.ex. förvärra psykiska sjukdomar och dylikt (detta påverkar självklart omgivningen också). Att man genom böner som besvaras av hjärnan skulle kunna upphäva naturlagar låter, för mig, väldigt underligt. Men visst, alla dessa uppenbarelser som folk haft genom tiderna kan säkert vara på grund av förestälningar, drömmar, och fantasier som påverkat personen på ett sådant vis denne inte kunnat förklara och således antagit eller velat tro att det var ett meddelande från dennes Gud eller en högre makt?
Citera
2004-09-08, 15:33
Bannlyst
Citat:
Att man genom böner som besvaras av hjärnan skulle kunna upphäva naturlagar låter, för mig, väldigt underligt.

Du har inte sett de där indiska joga-gubbarna som säger sig kunna påvärka naturlagar och kunna kontrollera sina glatta muskler? Börjar bli en del tjat om det nu, så man undrar ju om det är sant.

Sedan har jag läst lite om kvantfysik också, vilket är rätt intressant. I alla fall den delen där man påverkar sig själv och sina resultat omedvetet.
Citera
2004-09-09, 17:10
Medlem
Onds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drpsyk
Du har inte sett de där indiska joga-gubbarna som säger sig kunna påvärka naturlagar och kunna kontrollera sina glatta muskler? Börjar bli en del tjat om det nu, så man undrar ju om det är sant.

Sedan har jag läst lite om kvantfysik också, vilket är rätt intressant. I alla fall den delen där man påverkar sig själv och sina resultat omedvetet.

Jo, det har jag sett... Såg även en 70-årig man som kunde sitta i sk. skräddarställning utan problem Allt sådant handlar iofs om träning, som iofs är en sorts viljestyrka, men inte högre makter.
Citera
2004-09-09, 18:52
Bannlyst
Citat:
Jo, det har jag sett... Såg även en 70-årig man som kunde sitta i sk. skräddarställning utan problem Allt sådant handlar iofs om träning, som iofs är en sorts viljestyrka, men inte högre makter.

Nej, jag menar inte högre makter.
Hela min teori bygger på att man påverkar sina resultat och sin förmåga och sitt liv med tankekraft och viljestyrka..

Som kvantfysik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in