• 1
  • 2
2004-09-09, 19:10
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drpsyk
Nej, jag menar inte högre makter.
Hela min teori bygger på att man påverkar sina resultat och sin förmåga och sitt liv med tankekraft och viljestyrka..

Som kvantfysik.

Tror, iofs, inte att du är allvarlig, men jag måste ändå inflika:

Det finns absolut ingenting inom kvantfysiken som indikerar att hjärnan skulle ha någon som helst kontroll över materien. Ingenting! Detta är värt att komma ihåg när galna gurus, som Deepak Chopra och gänget, spinner loss.
Citera
2004-09-09, 19:18
Medlem
yellowgreys avatar
Citat:
Ifall man verkligen tror på något - innerst inne - så kan man kanske få hjärnan att följa ens "bön". Tro kanske kontrollerar hjärnan? Ifall man badar i någon källa där folk som trott blivit friska och man själv tror på det kanske man blir frisk?

Vad tror ni?

Vid lucid dreaming, dvs. vaken/klardrömmar används mera procent i hjärnan. Hur mycket vet man inte..
Vill nog säga viljan istället för bönen, om du inte misstycker. Genom viljan kan man åstadkomma en del förändringar.. som te.x hejda sjukdomsförlopp.

I min värld existerar inte en Gudstro utan tron på energin. Den är som bekant, oförstörbar. Och vad kan vi inte göra med den energin vi går och bär på, dagligen. Vad händer om vi använder hela hjärnan, blir vi ett blått ljusklot då? Har kikat in i kvantfysiken litegrann och upplever den intressant.
Citera
2004-09-09, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Inline
Tror, iofs, inte att du är allvarlig, men jag måste ändå inflika:

Det finns absolut ingenting inom kvantfysiken som indikerar att hjärnan skulle ha någon som helst kontroll över materien. Ingenting! Detta är värt att komma ihåg när galna gurus, som Deepak Chopra och gänget, spinner loss.

Nu har jag inte läst mycket om kvantfysik. En person - hyffsat insatt i ämnet och jag pratade om detta. Denne person sa att man omedvetet påverkar sin resultat på något sätt, och kallade detta för (EN DEL AV) kvantfysik(en)? Är det helt fel? Personen kan givetvis ha fel. Isåfall, ursäkta mig!

Det verkar som om ni missförstått mig - jag menar på att det inte finns någon högre makt.

EDIT: Fel av mig att använda "Som kvantfysik". Borde inte vara svårt att räkna ut att någon skulle reta upp sig på det.
Citera
2004-09-09, 19:59
Medlem
Onds avatar
Citat:
Nej, jag menar inte högre makter.
Hela min teori bygger på att man påverkar sina resultat och sin förmåga och sitt liv med tankekraft och viljestyrka..

Mjo, att en händelse ger ett resultat är ingenting nytt Sedan att man omedvetet skulle kunna göra saker som t.ex. de omnämnda indierna gör helt omedvetet (alltså utan att veta hur man lärt sig det) låter helt befängt. Detta var iofs en väldigt fri tolkning av vad du sa.

I vilket fall, jag tror aldrig att människan skulle kunna fokusera sig på ett sådant sätt (oavsett tidigare, om än omedvetna, utslag i livet etc) så att något med viljekraft skulle kunna upphäva naturlagar. Det indierna gör är ett result av mental och fysisk träning, visst, men de upphäver inga naturlagar.
Citera
2004-09-09, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ond
Mjo, att en händelse ger ett resultat är ingenting nytt Sedan att man omedvetet skulle kunna göra saker som t.ex. de omnämnda indierna gör helt omedvetet (alltså utan att veta hur man lärt sig det) låter helt befängt. Detta var iofs en väldigt fri tolkning av vad du sa.

I vilket fall, jag tror aldrig att människan skulle kunna fokusera sig på ett sådant sätt (oavsett tidigare, om än omedvetna, utslag i livet etc) så att något med viljekraft skulle kunna upphäva naturlagar. Det indierna gör är ett result av mental och fysisk träning, visst, men de upphäver inga naturlagar.

Jag säger inte heller att jag tror att man, eller kommer att kunna, upphäva naturlagar. Eller det kanske jag har gjort, ursäkta mig isf.

Jag anser att man påverkar sig själv och sin omgivning, sina resultat, med sin tankekraft. Det betyder inte att man kan flyga till ICA och köpa mjölk eller något sådant.

Har sett forskning som säger att man ska kunna göra detta. Det handlar om flygande gubbar i Indien. Det var ett exempel. För jag be herrarna att inte hänga upp sig på det?
Citera
2004-09-09, 21:16
Medlem
Onds avatar
Det finns ju de som säger att om man verkligen vill någonting så inträffar det. Visst, det ligger säkert någonting i det, men då tror jag snarare att det handlar om att man istället accepterar händelsens utfall och blir på så sätt nöjd.

Do not try to bend the spoon. That's impossible. Instead, only try to realize the truth."
"There is no spoon."
"Then you'll see that it is not the spoon that bends, it is only yourself."

Med detta vill jag säga att du kan inte förändra materia mentalt, men att du kanske kan ändra din uppfattning av det till en sådan grad att det känns annorlunda.
Citera
2004-09-09, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ond
Det finns ju de som säger att om man verkligen vill någonting så inträffar det. Visst, det ligger säkert någonting i det, men då tror jag snarare att det handlar om att man istället accepterar händelsens utfall och blir på så sätt nöjd.

Do not try to bend the spoon. That's impossible. Instead, only try to realize the truth."
"There is no spoon."
"Then you'll see that it is not the spoon that bends, it is only yourself."

Med detta vill jag säga att du kan inte förändra materia mentalt, men att du kanske kan ändra din uppfattning av det till en sådan grad att det känns annorlunda.

Väldigt intressant, har aldrig förstått innebörden av de orden

Det känns som om vi två har kommit fram till samma sak på något sätt.
Citera
2004-09-09, 23:15
Medlem
Onds avatar
Citat:
Väldigt intressant, har aldrig förstått innebörden av de orden

Det känns som om vi två har kommit fram till samma sak på något sätt.

Jo, allt handlar om definitioner
Citera
2004-09-10, 00:20
Medlem
sophie!s avatar
ang. detta med "högre makter" som du säger sig ska kunna "bota" människan från diverse saker tror jag på... fast jag tror inte på det i den meningen att det är någon "högre makt" som botar, utan snarare hjärnan som botar kroppen själv genom tron att bli frisk. detta finns det exempel på.
stigmata är ett riktigt bra exempel på att hjärnan är kapabel till det mesta genom tron.

I vissa fall finns det ingen förklaring till dessa sår som fås och som kallas stigmata, jag tror att dessa människor har så stark tro att hjärnan till slut tror att man har sår och bildar dem.

I med att detta sker och finns i världen, (vet dock att alla inte är äkta, men det finns vissa människor som inte bluffar) så tror jag att hjärnan är kapabel till det mesta i hästväg, iaf genom att bota sin egen plåga, har man bara en tro som är så stark så den övervinner allt.

kan dra ett exempel till, en i min klass på högstadiet var allergiker hon var allergisk mot det mesta. och hon hade ringt till en snubbe i värmland (vi bor i nedre delen av sverige) och denne gubbe sa sig kunna lindra och bota sjukdommar genom telefonen. och karin som hon heter hade pratat med honom några gånger och hon trode verkligen på honom och efter allt som hon pratade med honom lite då och då försvann eksemen mer och mer (dock inte helt, men det lindrades)

och detta tror jag inte var gubbens verk, utan hennes egna hjärna som trode att det skulle funka så pass mycket att det till och med gjorde det...

tänk på detta grabbar & flickor för den delen...
Citera
2004-09-10, 08:17
Medlem
ericfjortondes avatar
Citat:

Forskning har sagt att folk födda innan 1989 använder 8% av sin hjärnkapacitet och folk födda 1989 och frammåt använder 20% av den.

?

Den forskningen skulle jag allt bra gärna vilja se! Helt sanslöst att det skulle skett en nästan tredubblad justering av kapaciteten runt -89.

Ha ha ha....
Citera
2004-09-11, 15:37
Medlem
smoothies avatar
Man kan göra mycket för eller med sig själv genom att använda sitt psyke, detta ser man lättast inom medicinska och idrottsliga sammanhang. Och visst har vi säkert mycket större kapacitet i hjärnan än vi använder, men att vi inte använder den beror troligen på att vi inte behöver den i nuläget.

smoothie
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in