• 1
  • 2
2011-03-08, 17:42
Bannlyst
Hej!

Min arbetsgivare drar av för mycket skatt på min lön känner jag. Jag får runt 4000-7000 brutto och på det drar han 30%. På mitt förra arbete där jag tjänade runt 7000-8000 innan skatt drog de runt 13-15%.

Det här är första året jag arbetar då jag tog studenten i sommras, så jag vet inte riktigt alla regler gällande jobb.

Jag gick till skatteverket och fyllde i en ansökan om omräkning av skatten, har inte fått svar ännu. Hur mycket skatt ska han dra och vad är rätt?

Jag vet också att jag kommer få tillbaka om jag betalat för mycket på återbäringen så det behöver inte nämnas.
Citera
2011-03-08, 17:50
Medlem
dom flesta kommuner ligger på 28-33% skatt.
avdraget görs ju därefter.
betalar du för lite skatt så får du ju betala restskatt året efter du arbetat.
tror det är 32.4% i min kommun men jag ber arbetsgivaren dra 35% då jag varit deltidsarbetslös och akassan drar 27%..jag vill hellre få tillbaka än surt betala..
Citera
2011-03-08, 18:02
Medlem
Ettan^s avatar
Hur länge jobbade du på det förra stället? När började du jobba på det här stället?

Om du bara jobbar en viss period under ett år kan du ansöka om skattejämkning, eller omräkning av skatt som det nu heter. Då drar arbetsgivaren en lägre skatt när du säger att du vill det.

Började du på det nya jobbet när året började (eller någonstans omkring där) och förväntas jobba kvar åtminstone ett år (d.v.s att det inte är ett sommarjobb eller vikariat) har arbetsgivaren ingen anledning att dra mindre skatt än vad som förväntas.

Du får ju hursomhelst tillbaka det som skatteåterbäring om du nu inte kommer att jobba hela året, men behöver du pengarna nu är det bara att fixa det själv. Jag antar att man fortfarande fixar en jämkningsblankett och lämnar den till arbetsgivaren.

Offtopic: Vad fan är det för skitjobb du har som ger 4-7000 BRUTTO?
Citera
2011-03-08, 18:06
Medlem
Beror på vilken skattetabell du har
http://www.skattetabell.com/
Citera
2011-03-08, 18:07
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schlet
Beror på vilken skattetabell du har
http://www.skattetabell.com/

Skatterna skiljer nog inte 15% mellan orter. Det har nog mer att göra med att han jämkade på förra jobbet eftersom han då var student och (antagligen) inte jobbade hela året.
Citera
2011-03-08, 18:14
Medlem
Bara att betala o se glad ut.. Ligger på 32% i min kommun..
Citera
2011-03-08, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Hur länge jobbade du på det förra stället? När började du jobba på det här stället?

Om du bara jobbar en viss period under ett år kan du ansöka om skattejämkning, eller omräkning av skatt som det nu heter. Då drar arbetsgivaren en lägre skatt när du säger att du vill det.

Började du på det nya jobbet när året började (eller någonstans omkring där) och förväntas jobba kvar åtminstone ett år (d.v.s att det inte är ett sommarjobb eller vikariat) har arbetsgivaren ingen anledning att dra mindre skatt än vad som förväntas.

Du får ju hursomhelst tillbaka det som skatteåterbäring om du nu inte kommer att jobba hela året, men behöver du pengarna nu är det bara att fixa det själv. Jag antar att man fortfarande fixar en jämkningsblankett och lämnar den till arbetsgivaren.

Jag jobbade i 4 månader på det förra stället, slutade i oktober. Sedan började jag jobba i december med det här nya jobbet jag har nu. Mina fd arbetskollegor har jobbat i flera år och bara fått avdrag på ca 15%.

Jag ska söka uni till hösten, om jag kommer in så kommer jag självklart att sluta. Annars så fortsätter jag till nästa år. Men jag kommer troligen inte jobba kvar.

Jag är timanställd så lönen varierar beroende på om de behöver folk eller inte.
Citera
2011-03-08, 18:30
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamelot
Bara att betala o se glad ut.. Ligger på 32% i min kommun..
Tänk att det fortfarande finns de som tror att om kommunalskatten ligger på 32 procent så det 32 procent av inkomsten som man ska betala. Så är det inte. Det finns något som heter grundavdrag och jobbskatteavdrag etc.

Här finns några räknesnurror för att räkna ut din skatt. Om trådskaparen tjänar 6000 per månad ska han betala mindre än 700 kronor per månad i skatt.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ska...-ut-din-skatt/
http://www.hurmycketskatt.se/
Citera
2011-03-08, 18:32
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indianasoulman
Jag jobbade i 4 månader på det förra stället, slutade i oktober. Sedan började jag jobba i december med det här nya jobbet jag har nu. Mina fd arbetskollegor har jobbat i flera år och bara fått avdrag på ca 15%.

Jag ska söka uni till hösten, om jag kommer in så kommer jag självklart att sluta. Annars så fortsätter jag till nästa år. Men jag kommer troligen inte jobba kvar.

Jag är timanställd så lönen varierar beroende på om de behöver folk eller inte.

Då tror jag att det är så att din förra arbetsgivare jämkade åt dig eftersom du bara jobbade 4 månader så att du skulle få ut så mycket som möjligt.

Och nu drar din arbetsgivare full skatt på det du tjänar. Om du är osäker på om du ska fortsätta eller inte är det nog bäst att du betalar full skatt så slipper du restskatt om det nu blir så att du fortsätter jobba. Men ta och ring till skatteverket så får du garanterat rätt svar på dina frågor.
Citera
2011-03-08, 19:02
Bannlyst
Citat:
Då tror jag att det är så att din förra arbetsgivare jämkade åt dig eftersom du bara jobbade 4 månader så att du skulle få ut så mycket som möjligt.

Och nu drar din arbetsgivare full skatt på det du tjänar. Om du är osäker på om du ska fortsätta eller inte är det nog bäst att du betalar full skatt så slipper du restskatt om det nu blir så att du fortsätter jobba. Men ta och ring till skatteverket så får du garanterat rätt svar på dina frågor.

Nej min arbetsgivare visste inte att jag skulle sluta, han räknade med att jag skulle fortsätta så den slutsatsen tror jag inte på.

Jag tror att min nya arbetsgivare inte känner till dessa regler lika bra, därför tar han ut för mycket skatt.
Citera
2011-03-08, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Tänk att det fortfarande finns de som tror att om kommunalskatten ligger på 32 procent så det 32 procent av inkomsten som man ska betala. Så är det inte. Det finns något som heter grundavdrag och jobbskatteavdrag etc.

Här finns några räknesnurror för att räkna ut din skatt. Om trådskaparen tjänar 6000 per månad ska han betala mindre än 700 kronor per månad i skatt.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ska...-ut-din-skatt/
http://www.hurmycketskatt.se/

Det verkar mer korrekt då min förra arbetsgivare brukade ta så mycket skatt som du säger.
Citera
2011-03-08, 19:25
Medlem
Citat:
Är du dum? Han jobbar ju inte direkt 40 timmar i veckan. Han är ju deltids anställd.
Idiot
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in