Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Hur länge jobbade du på det förra stället? När började du jobba på det här stället?
Om du bara jobbar en viss period under ett år kan du ansöka om skattejämkning, eller omräkning av skatt som det nu heter. Då drar arbetsgivaren en lägre skatt när du säger att du vill det.
Började du på det nya jobbet när året började (eller någonstans omkring där) och förväntas jobba kvar åtminstone ett år (d.v.s att det inte är ett sommarjobb eller vikariat) har arbetsgivaren ingen anledning att dra mindre skatt än vad som förväntas.
Du får ju hursomhelst tillbaka det som skatteåterbäring om du nu inte kommer att jobba hela året, men behöver du pengarna nu är det bara att fixa det själv. Jag antar att man fortfarande fixar en jämkningsblankett och lämnar den till arbetsgivaren.
Offtopic: Vad fan är det för skitjobb du har som ger 4-7000 BRUTTO?
Jag jobbade i 4 månader på det förra stället, slutade i oktober. Sedan började jag jobba i december med det här nya jobbet jag har nu. Mina fd arbetskollegor har jobbat i flera år och bara fått avdrag på ca 15%.
Jag ska söka uni till hösten, om jag kommer in så kommer jag självklart att sluta. Annars så fortsätter jag till nästa år. Men jag kommer troligen inte jobba kvar.
Jag är timanställd så lönen varierar beroende på om de behöver folk eller inte.