• 1
  • 2
2011-03-08, 00:28
Medlem
Hej,
Jag hade tänkt börja träna rullskidor, och tänkte då köpa ett par. men vad mer kan vara bra att införskaffa, antar att hjälm och andra skydd är bra att ha. stavar, pjäxor och så lär väl ingå vid köp eller?
Är det något annat som kan vara bra att införskaffa? och vad kan det ligga på för pris?
Några speciella kläder som kan vara bra att ha när man tränar?
Kom med så mycket tips som möjligt, vill verkligen börja åka rullskidor.

Bor i malmö, och snön är borta sen länge. Var kan man köpa skidor som är prisvärda?

Som sagt så vill jag veta allt om vad jag bör göra för att börja, ska hitta en klubb oxå, om det nu finns ngn här nere.

tack på förhand

edit: vet inte om detta är rätt ställe att skriva detta, om inte så får ni gärna flytta min tråd. tack
Citera
2011-03-08, 00:43
Medlem
tältpinnes avatar
Jag hakar på den här tråden, ska också ha rullskidor till våren.

Ska du köra klassiskt eller skate? eller både och? jag har spanat runt på lite olika modeller, men bara klassiskt för min del. Swenors fibreglass har jag ställt in siktet på. Mest för att de verkar vara riktningsstabila, som nybörjare kan jag tänka mig att det är lätt att skidorna vill sticka ut vid diagonalgång annars.

När det gäller kläder så tippar jag på cykelbyxor, hjälm är en no-brainer. Paket med stavar, skor och bindningar kommer säkert dyka upp snart i butikerna. Men det är inte helt omöjligt att det blir billigare om du köper skor och stavar nu på rean. Du kan komma undan med 1000-1500 spänn för stavar/skor. Se bara till att det är pro-fit-rem el. liknande, så du får ner kraften i stakning. Jag kommer köra med ett par CT5or. Sedan köper du asfaltstrugor och monterar själv.

Jag tänkte gå en kurs när snön försvunnit, annars är det väl youtube som gäller för självskolning.

Rullskideforum, om du inte redan hittat dit: http://www.skidforum.se/viewforum.php?id=15&p=3
Där kan du förmodligen ragga upp någon som är villig att hjälpa till med en introduktion.
Citera
2011-03-08, 00:52
Medlem
tack för så snabbt svar, jag vet inte vad jag ska satsa på för stil. vill köra båda. Alltså grejen är att jag kan noll om detta, har bara fått en sån fet insperation från vårt lands framgångar i skidskytte och skidor. har kollat mer och mer på hur de åker och det lär väl bli en del yt för mig med.

Jag tacka för tipsen du gav mig, ska kolla lite mer på det. Det optimala vore om det finns en affär här nere i skåne som man kan ta sig till och fråga lite, känna lite och så.
Citera
2011-03-08, 01:01
Medlem
Glöm inte köpa limpistol till trugbytena, samt ngt att slipa spetsarna med. Finns på Jula billigt.

Kör själv SWENOR fibreglass och dessa kan varmt rekommenderas. Även många i landslaget kör på dem har jag sett.

Själv kör jag enbart stakning på rullskidor, uppbygnaden av överkroppen är primärt, känslan i diagonal är inte den bästa samt att benmuskulaturen fås vid löpning. Kör därför med skatepjäxor för bättre stabilitet.
Citera
2011-03-08, 01:05
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmystic
Glöm inte köpa limpistol till trugbytena, samt ngt att slipa spetsarna med. Finns på Jula billigt.

Kör själv SWENOR fibreglass och dessa kan varmt rekommenderas. Även många i landslaget kör på dem har jag sett.

Själv kör jag enbart stakning på rullskidor, uppbygnaden av överkroppen är primärt, känslan i diagonal är inte den bästa samt att benmuskulaturen fås vid löpning. Kör därför med skatepjäxor för bättre stabilitet.

Hur svarar lederna på ihärdig stakning? det är ju lite skillnad på att trycka ner stavarna i snö vs. asfalt. Detta är väl min enda fundering inför rullskideköpet, men jag oroar mig säkert i onödan. Kör man en mjukare isättning?
Citera
2011-03-08, 01:17
Medlem
Jo du har helt rätt, armbågarna kan ta stryk speciellt om man stöter mot asfalten. Du kan dock ändra teknik och sätta ner stavarna mjukt för att sedan trycka ifrån. Det finns även dämpade spetsar att köpa, har dock ej provat. Jag kör med armbågsvärmare för att lindra lite.
Citera
2011-03-08, 01:24
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmystic
Jo du har helt rätt, armbågarna kan ta stryk speciellt om man stöter mot asfalten. Du kan dock ändra teknik och sätta ner stavarna mjukt för att sedan trycka ifrån. Det finns även dämpade spetsar att köpa, har dock ej provat. Jag kör med armbågsvärmare för att lindra lite.

Bra tips, det fanns ju tydligen dämpade holkar på pölder.
http://www.polder.se/1/sv/tillbehoer...mpad-paket.php
Citera
2011-03-08, 07:50
Medlem
väldigt bra tips, skall tänka på det vid stavköp. Har ju aldrig åkt skidor och vad jag vet har jag aldrig hållt på med något som skulle belasta amrbågarna under en längre tid så jag tror det kommer kvitta för mig, men tack ändå.
Jag vill lära mig att både kunna skate:a och köra klassiskt, vad ska man börja med att köpa? skate eller klassiska rullskidor?

Och om det är någon nere i skåne som känner till var man kan köpa bra rullskidor så vore det grymt. Vill heller köpa det i en fysisk affär än på nätet, har hittat ett par nätaffärer.
Citera
2011-03-08, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy662
väldigt bra tips, skall tänka på det vid stavköp. Har ju aldrig åkt skidor och vad jag vet har jag aldrig hållt på med något som skulle belasta amrbågarna under en längre tid så jag tror det kommer kvitta för mig, men tack ändå.
Jag vill lära mig att både kunna skate:a och köra klassiskt, vad ska man börja med att köpa? skate eller klassiska rullskidor?

Och om det är någon nere i skåne som känner till var man kan köpa bra rullskidor så vore det grymt. Vill heller köpa det i en fysisk affär än på nätet, har hittat ett par nätaffärer.

Du ska definitivt börja med att köpa klassiska rullskidor. De går även väldigt bra att köra skate med om du skulle vilja prova det. Då krävs dock att du behärskar tekniken. Går väl att lära sig tekniken på rullisarna men det är nog inte helt enkelt.
Citera
2011-03-08, 08:05
Medlem
zzzazzzas avatar
Hej, rullskidor kör man för att hålla uppe arm/axelstyrka snarare än att lära sig åka skidor "på riktigt". Mitt tips är att du ser till att inte vara dumsnål och köpa beggade grejer, rullskidor slits individuellt och åker du på ett par redan inkörda så kan det bli hel-koko. Och så övar du på ett ställe där det inte är så backigt först eftersom det är typ omöjligt att bromsa
Citera
2011-03-08, 08:12
Medlem
ok då är det ett par klassiska som gäller, tack

Jag tänker verkligen inte köpa begangnade, av den anledningen som ni ger, men tack ändå.
Jag har hittat en bra affär som heter Pölder sport AB, dock finns de endast i nässjö.
Känns dumt att som nybörjare köpa ett par rullskidor på nätet, vill helst få möjligheten att känna och klämma på de, fråga expertisen om tips och trick och sånt.
Citera
2011-03-08, 08:18
Medlem
Jag förstår att du vill känna och klämma på grejerna innan du köper. Dock så är det ändå SWENOR fibreglas du bör köra med tycker jag. De har bra känsla och är stabila, både för elit och nybörjare. Pjäxor är en annan sak, de bör du prova om du inte vet vad som passar osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in