• 1
  • 2
2011-03-07, 23:03
Medlem
MrJackssons avatar
  • "Is ignorance bliss?"

Jag har nyligen fått uppleva någonting som har ställt saker och ting i perspektiv. Länge har mitt hat flödat i riktningen åt våra politiker - och jag har tröttnat på det. Varför ens engagera sig i samhällsproblem när samhället vägrar att anta min subjektiva syn på samhället? I sinom tid så kommer samhället självklart göra det, och ja - jag pratar självklart om högervindarna i Europa, men det är inte topic.

Min poäng är att jag har helt enkelt ingen egentlig anledning till att kämpa för min sak och mina egna värderingar. Samhället har sagt sitt och samhället ska få sitt. Varför kämpa mot strömmen? Spendera åratal av att gnälla på samhället är inte år som jag vill spendera mitt högst värdefulla liv på. Jag lever endast en gång och det är dags att börja prioritera.

Jag funderar därav på att bortprioritera mina politiska övertygelser. Självklart så är det lättare sagt än gjort, och att undvika debatter när någon dum, underintellektuell vänsternisse börjar rabbla på om hur vi ska beskattas 200%, så ser jag inte mig själv hålla tyst.

Jag är en ateist och jag lever endast en gång. Allting förutom det som gynnar mig är irrelevant. Det är inte något slags antipatisk syn på verkligheten, utan snarare att jag inte borde beblanda mig i andras liv, såvida inte dessa liv gynnar mitt eget liv. DET ÄR TROTS ALLT MITT LIV VI PRATAR OM.

Politik är ett intresse jag har, men vad tjänar jag på en förändring som kommer att ta åratal? Jag kommer att vara gammal då, och jag verkar helt enkelt inte vara humanistisk nog att bry mig om framtida generationer. Jag kommer att vara död då, så inte fan kommer jag att få uppleva något slags "fuzzy feeling" över att ha förändrat världen och påtvingat mitt samhälle min egen subjektiva syn på hur samhället borde se ut.

Det här blir en wall of text. Jag ursäktar och jag ska härmed komma till min poäng.

Jag söker en livsfilosofi som hjälper mig med att få ut det mesta av livet. Jag röker och snusar; två onyttiga saker, men icke desto mindre så njuter jag av det - eller, mja, det sistnämnda i alla fall. Cigaretten smakar helt enkelt förjävligt ibland.

Jag studerar och jag börjar mer och mer förlora motivationen för det. Mina klasskamrater är dysfunktionella svin, inkapabla till att bete sig som om de befann sig i övre tonåren, och det enda de vet om världen är det som de ser inifrån sin bubbla. Jag söker förvisso en ny livsfilosofi, men jag är även en realist. Utan betyg och utan någon akademisk utbildning bakom mig så försvåras mina mål här i livet. Pengar är alltså nödvändigt.

Hur bör jag utveckla min livsfilosofi? Jag vill läsa många böcker innan jag dör. Jag ska se till att göra det. Hur tar jag bäst avstånd ifrån politik som på en väldigt känslomässig nivå engagerar mig?

Jag läste en tråd här på Flashback som låg på heta ämnen. Den behandlade en snubbe som hade åkt till Berlin, Tyskland, och haft sexuellt umgänge med tio, tydligen heta, prostituerade tjejer. Det är någonting som jag funderar på att ha med i min livsfilosofi. Jag är inte i närheten av oskuld eller något, men om man kör tio resor till Tyskland under årens lopp, så har man haft sex med hundra tjejer, och är det inte det som många - dock inte jag - betraktar som meningen med livet: sex?

Så, återigen, hur utvecklar jag bäst min livsfilosofi? Hur får jag ut det mesta av livet? Jag måste få bort detta hat mot våra politiker och mot allt var religiöst heter. Jag ska se till att fixa mitt testamente snart.

Jag har även höjdskräck efter en olycka i åttaårsåldern då jag föll ner från ett berg och landade i havet. Att hoppa med ett sådant där snöre från en hög höjd vore ... helt enkelt åt helvete fruktansvärt, men jag vill inte ligga på min dödsbädd och ångra att jag inte hade stake nog. Ni förstår min poäng. Idéer?
Citera
2011-03-07, 23:09
Medlem
Idiotpods avatar
Bli en Yes-man om du verkligen vill leva. Möjligheterna är oändliga.
Finns en tråd med bra tips på "regler" gällande att vara en Yes-man här på flashback också. =)

(Ja, det är ett seriöst tips, underskatta inte Yes-man)
Citera
2011-03-07, 23:11
Medlem
UAAs avatar
Lite inspiration: http://www.youtube.com/watch?v=DHM758QvcEs
Citera
2011-03-07, 23:16
Medlem
Spår av nötters avatar
Spendera mycket tid ute i naturen, i skogen är politik inte relevant (förutom eko-politik förstås) men det kan nog hjälpa dig att se klart och kunna sätta upp ett mål, istället för att hela tiden stutta i samhällets alla knölar.
Citera
2011-03-07, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrJacksson
Min poäng är att jag har helt enkelt ingen egentlig anledning till att kämpa för min sak och mina egna värderingar.
Woooops, farligt. Om du verkligen vill uppleva livet - på ett för dig positivt vis - så måste du klargöra dina värderingar för dig själv, verkligen gå in på djupet och definiera dessa. Därefter måste du följa dina värderingar helhjärtat. That's da shit man
Citera
2011-03-07, 23:24
Medlem
MrJackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotpod
Bli en Yes-man om du verkligen vill leva. Möjligheterna är oändliga.
Finns en tråd med bra tips på "regler" gällande att vara en Yes-man här på flashback också. =)

(Ja, det är ett seriöst tips, underskatta inte Yes-man)
Men är det verkligen ett bra sätt att leva? Hur mycket lever jag om jag gör saker jag egentligen inte vill? Låt oss måla upp ett scenario.

Jag har en bok hemma. Låt oss säga La Divina Commedia av Dante Alighieri. Jag är jättesugen på att läsa den denna vackra kväll, men du ringer mig och ber mig komma och måla ditt hus medan du är på date med din ofantligt, sjukt snygga flickvän (det är mitt scenario, så jag är snäll). Om jag säger "yes" här enbart p.g.a. av denna filosofiska princip, vad tjänar jag på det? Jag kommer ihåg filmen lite halvt. Den var väl rätt rolig, men å andra sidan så var det en film. Jag får väl söka efter tråden du nämner!

Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Lite inspiration: http://www.youtube.com/watch?v=DHM758QvcEs
Intressant. Jag måste se till att se den där Zeitgaist-filmen.

Citat:
Ursprungligen postat av Spår av nötter
Spendera mycket tid ute i naturen, i skogen är politik inte relevant (förutom eko-politik förstås) men det kan nog hjälpa dig att se klart och kunna sätta upp ett mål, istället för att hela tiden stutta i samhällets alla knölar.
Men det är myror och annat pick och pack i naturen ... Jag har dock haft funderingar på att campa i någon vecka. Jag minns att när jag var liten så läste jag överlevnadsböcker om hur man bäst överlever i naturen. Jag får nog se till att ägna en vecka åt det, trots allt.
Citera
2011-03-07, 23:25
Medlem
MrJackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bi2ter
Woooops, farligt. Om du verkligen vill uppleva livet - på ett för dig positivt vis - så måste du klargöra dina värderingar för dig själv, verkligen gå in på djupet och definiera dessa. Därefter måste du följa dina värderingar helhjärtat. That's da shit man
Det är det väl inte? Varför ägna decennier åt att försöka förändra ett samhälle som jag i grunden föraktar?
Citera
2011-03-08, 00:01
Bannlyst
Citat:
Det är det väl inte? Varför ägna decennier åt att försöka förändra ett samhälle som jag i grunden föraktar?
du är inte ensam om att tvivla på samhället, det gör jag också, just därför är det värt att göra allt man kan för att förändra det.
Citera
2011-03-08, 00:16
Medlem
mindtrashers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bi2ter
"like"

Om du kastar pil varje dag i 28år kommer du bli grym på att kasta pil, om du kör bowling med pingisbollar varje dag i 23 år kommer du bli jäkligt bra på att bowla med pingisbollar, om du är bitter på livet och samhället i 19 år kommer du bli väldigt bra på att vara bitter på samhället, om du hittar saker som ger dig lycka i 24 år kommer du at bli förbaskat lycklig, livet är inte svårare än att det blir vad du gör det till.

"Don't ask what the world needs. Ask what makes you come alive, and go do it. Because what the world needs is people who have come alive."
Citera
2011-03-08, 00:50
Medlem
Idiotpods avatar
Citat:
Men är det verkligen ett bra sätt att leva? Hur mycket lever jag om jag gör saker jag egentligen inte vill? Låt oss måla upp ett scenario.

Jag har en bok hemma. Låt oss säga La Divina Commedia av Dante Alighieri. Jag är jättesugen på att läsa den denna vackra kväll, men du ringer mig och ber mig komma och måla ditt hus medan du är på date med din ofantligt, sjukt snygga flickvän (det är mitt scenario, så jag är snäll). Om jag säger "yes" här enbart p.g.a. av denna filosofiska princip, vad tjänar jag på det? Jag kommer ihåg filmen lite halvt. Den var väl rätt rolig, men å andra sidan så var det en film. Jag får väl söka efter tråden du nämner!
La Divina Commedia är en vacker bok, Alighieri var en skicklig skrivare.

Yes-man tråden:
https://www.flashback.org/t1406001

Regler man kan ha är:
Undgå att bli utnyttjad.
Ingen fysisk, psykisk eller ekonomisk skada.
Dubbelbokningar, undvik och sådär.

Finns mer i tråden.
Citera
2011-03-08, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotpod
La Divina Commedia är en vacker bok, Alighieri var en skicklig skrivare.

Yes-man tråden:
https://www.flashback.org/t1406001

Regler man kan ha är:
Undgå att bli utnyttjad.
Ingen fysisk, psykisk eller ekonomisk skada.
Dubbelbokningar, undvik och sådär.

Finns mer i tråden.
Håller med, tycker Yes-man är ett underskattat sätt att agera på . Synd att den tråden dog ut.

Förövrigt tycker jag att mindtrasher säger ett par kloka ord här ovanför!
Citera
2011-03-08, 18:41
Medlem
Får gratulera till denna insikt. Tycker oftast det brukar följa på en segdragen depression efter denna AHA-upplevelse, såsom jag uppfattar den. För det är något stort du kommit på, tycker jag. Jag är äldre än du och kan fortfarande stånga mig blodig mot samhällets alla kanter. Jag är något så ovanligt som vänster och även emot invandring. Jag är alltså politiskt inkorrekt i alla soffor. Men jag passar i alla soffor, för att jag lärt mig välja mina strider. Det har nog varit det svåraste. Men det går. Och andra människor är faktiskt kompetenta, de behöver inte din hjälp.

Är det 24/7-flykt du söker? Ett alternativleverne? Min livsfilosofi är: försök att må bra varje dag. Halvlova inget. Var helt ärlig en vecka, det är befriande och ger insikt i en lagom ego-nivå. Skaffa ett jobb du är duktig på och som du ser fram emot att gå till. Försök vara stolt över ditt jobb även om du är spärrvakt. Skaffa en partner som ämnar samma sak som du med ert förhållande. Ha prestigelösa vänner. Detta är basen, sen kryddar alla efter eget huvud.

Ett sånt liv kommer få dig att flyta, som om samhället sköter sig själv. Du behöver inte delta.

EDIT: Det här svaret är kanske inte det du söker. Men ta iaf till dig att du aldrig ska nöja dig med mindre än du vill ha. Och läs Flow, kan vara bra i ditt läge
Senast redigerad av Thedicewoman 2011-03-08 kl. 19:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in