• 3
  • 4
2011-12-06, 03:55
Medlem
Egoism är inte dåligt,
Tvärtom bra.

Dock är kortsiktighet dåligt,
Vilket också oftast är problemet i exemplen folk ger på dåliga egoistiska handlingar.

Egoism- göra det bästa för sig själv.
Som flockdjur är det automatiskt en del av egoism att hjälpa flocken för att kunna få hjälp av flocken när man själv behöver det.

Varför religon och ett samhälle baserat på religon är emot det?
Räcker det inte att säga att desamma viljat förbjuda artens fortlevnad (sexuellt umgänge) ?
Religons syfte (vilket dessvärre blivit en stor del av samhället) är att kontrollera,
Det lättaste sättet att göra detta är att slå ner på egenskaper dem som ska kontrolleras inte kan göra sig av med, egoism är en ultimat egenskap att anfalla därför.
Citera
2011-12-06, 19:16
Medlem
rottenbones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
Egoism kan , rätt använt, vara både nyttigt och stärkande.

Att leva som en dörrmatta åt andra,umgås med energitjuvar, ständigt ge men aldrig få tillbaka osv blir självutplånande i längden. Då är det snarare nyttigt att till slut sträcka på sig, se till sitt eget bästa, göra det man själv mår bäst av. Bli ego.

Om man blir använd så beror det på andras egoism, ergo: Egoism = dåligt.

Jag tycker utilitarismen är ett bra sätt att leva, om något som ger mig lite lycka kan ge andra mycke lycka är det en självklarhet att dom ska ha det.

Sen ska man inte offra sig själv eftersom lycka då förloras. Om du springer och fixar allt åt alla lär du förlora mer lycka än vad de förlorar när du säger "Fixa det själv för helvete!"

Och ja, jag förusätter här att lycka är något man strävar efter.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in