Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-07, 00:05
  #1
Medlem
Jag bor i USA nu och är rätt säker på att jag blivit smittad med skabb. Men här kallar dom det Scabies, och alla amerikanska vänner är jätte lugna över det, men vi svenskar här har panik. Trodde knappt skabb existerade längre. Känns lika utdött som spetälska typ.

Men iaf, om jag nu har blivit smittad med skabb, hur blir jag av med det?!?
Och är det någon som vet om Scabies är exakt samma sjukdom? Det kanske kan va lite som att blueberries här är stora och inte lika nyttiga som våra blåbär.

tack på förhand
Citera
2011-03-07, 00:09
  #2
Medlem
antiadmins avatar
Scabies betyder skabb. Det är samma sak som skabb i Sverige alltså.

Inte ofta man hör något om skabb
Citera
2011-03-07, 00:42
  #3
Medlem
rootswallers avatar
det finns receptbelagd salva du kan smörja in hela kroppen med. fungerade bra då jag fick det för några år sedan.
Citera
2011-03-07, 01:58
  #4
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Receptfritt:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...7&UserTypeID=2
Här kan du studera mer samt se de olika verksamma ämnen för att sen söka vidare i usas drogstore.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...03AA_P03A#P03A
Citera
2011-04-30, 14:30
  #5
Medlem
trasiga.krukaNs avatar
Fick veta för ett par dagar sen att jag fått skabb, vet inte i vilket sammanhang ännu dock, står mellan en konsert i köpenhamn i december eller en partyresa till franska alperna i februari. Båda mål innebar ju väldigt nära kontakt med en stor mängd människor i form av trängsel inne på krogarna.

Märkte första symptomen när jag var i Berlin med min gymnasieklass, det kliade lite lurigt i typ 2 veckor sen gick jag till vårdcentralen och sköterskan trodde att det var svamp och jag fick tavegyl utskrivet. Tavegylen hjälpte inte alls och en vecka senare (i fredags) sa dr Klaus att det var skabb, han tog en titt på mina händer och såg direkt vad det var.

Vad som gör mig lackers över den där sköterskan är att om hon hade insett att det var skabb tidigare hade jag inte behövt smitta mitt sjukt heta ragg 7 dagar efter "svamp-diagnosen" utan jag hade kunnat göra mig kvitt skabben med råge och jag hade inte behövt berätta för fröken dubbla D att jag gav henne skabb.

PS. kan mycket väl hända att jag plockade upp skabbet från en annan tjej i februari nånting, hon kliade sig fruktansvärt på låren... food for thought.

edit; PPS. Tenutex sprängde bort skabben ganska bra, jävligt effektiv salva, blev helt seriöst hög av att gnida in den i ansiktet.
__________________
Senast redigerad av trasiga.krukaN 2011-04-30 kl. 14:33.
Citera
2011-04-30, 18:48
  #6
Medlem
Gå till ett apotek och fråga efter en bra salva. De stinker fan och svider men det tar bara någon tag, sen kan man tvätta bort det. Skönt att folk har en mer avslappnad inställning till det i staterna, tycker att det är löjligt vilken skam-stämpel skabb har i sverige... det gör ju att folk inte vågar säga till sin omgivning att de kan vara smittade (likt könssjukdomar) och problemet förvärras. Plus att det ofta tar tid innan man blir diagnostiserad eftersom få ens känner till det (även läkare är dåliga på detta)

det är dessutom vanligare än man tror, särskilt bland ungdomar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback