2011-03-09, 18:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostz0r
nu vill ju jag inte dumförklara någon, speciellt inte mig själv eller dig Paul men kan de inte vara så att pannan spökar med temperaturen för att sen när du tar ur de visa en mer rättvis temp på köttet innan de verkligen börjar kallna?

OT: fin panna
Fast jag tänkte på det också och i samband med mätningarna så lyfte jag upp köttet för att inte riskera att nålen kom för nära värmekällan. Jag lovar, gjorde allt "rätt".

Ett enskilt test gör dock ingen undersökning. Till det krävs flera styckten som pekar åt samma håll. Jag kommer därför att upprepa det här testet minst en gång till.

~Paul~

PS Tack! Den är kanonbra
Citera
2011-03-09, 23:41
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fast jag tänkte på det också och i samband med mätningarna så lyfte jag upp köttet för att inte riskera att nålen kom för nära värmekällan. Jag lovar, gjorde allt "rätt".

Ett enskilt test gör dock ingen undersökning. Till det krävs flera styckten som pekar åt samma håll. Jag kommer därför att upprepa det här testet minst en gång till.

~Paul~

PS Tack! Den är kanonbra

Helt klart intressanta och lite oväntade resultat
4, 6 och 8 minuter avser du då 2, 3 och 4 per sida?

Jag är benägen att hålla med ostz0r om att pannan kanske spökar i mätningarna. Att temperaturen sjunker med 14 grader på en minut på kött som ligger i folie, även om skivorna är tunna, verkar helt orimligt.

Hade varit kul om köttet hade fått ligga 2 minuter till.
Citera
2011-03-10, 07:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
1. Helt klart intressanta och lite oväntade resultat

2. 4, 6 och 8 minuter avser du då 2, 3 och 4 per sida?

3. Jag är benägen att hålla med ostz0r om att pannan kanske spökar i mätningarna. Att temperaturen sjunker med 14 grader på en minut på kött som ligger i folie, även om skivorna är tunna, verkar helt orimligt.

4. Hade varit kul om köttet hade fått ligga 2 minuter till.
1. Verkligen.

2. Jag vände på köttet med ca 20 sekunders mellanrum för att få till en jämn värmespridning. Tempen mätte jag genom att sticka nålen från sidan i köttbiten, ca 3 cm djupt och på olika sidor.

3. Som sagt så kommer jag att utföra fler tester för att kontrollera det här mätresultatet. Jag blev också rejält förvånad.

4. Hm, men jag råkade bli hungrig i samband med testet .

~Paul~
Citera
2011-04-10, 13:32
Medlem
shib12s avatar
Jag utgår alltid att råvaran stiger 2% under vila, dvs ju större bit ju högre ökning.
Här kommer lite kompletteringar i min mening och hur jag tillagat till gäster:

Jag skulle aldrig köra ett ankbröst över 55 grader, så fint kött ska köras max medium.

Bröd 96º (Gäller bra till alla sorters bröd)

Vit fisk: 45-47º
Platt fisk: 50-52º
Lax: 48-50º
Skaldjur: ~55º (Om jag minns rätt)

Rent generellt brukar 50º fungera ypperligt till de flesta sorters fisk utan att den blir torr.

Kanske bara är jag men verkar temperaturerna rent generellt vara lite höga på listan ?
Citera
2011-06-08, 17:56
Medlem
melle759s avatar
Mycket intressant tråd. Tänkte själv tillaga fläskfile dessa dagar. Fast hur gör ni när ni skall värma upp fläskfilen för att senare äta på dagen eller nästa dag? Går det bra att värma fläskfilen i mikron utan att den blir seg eller värmer ni upp den i ugnen?
Citera
2011-06-08, 19:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melle759
Mycket intressant tråd. Tänkte själv tillaga fläskfile dessa dagar. Fast hur gör ni när ni skall värma upp fläskfilen för att senare äta på dagen eller nästa dag? Går det bra att värma fläskfilen i mikron utan att den blir seg eller värmer ni upp den i ugnen?
Undvik micron om du vill erhålla ett någorlunda bra resultat. En stående regel brukar vara att den värmemetod som tillagade köttet också bör användas i samband med uppvärmning.

~Paul~
Citera
2011-06-09, 09:02
Medlem
melle759s avatar
Alright. Tack så mycket för ditt svar Paul!
Citera
2011-06-09, 11:21
Medlem
DePaul, hur har det gått med ditt lilla experiment, blev det något av det?
Citera
2011-06-09, 11:40
Medlem
dePauls avatar
Skall jag vara ärlig så hade jag glömt det! Det är dock ett kommande projekt.

~Paul~
Citera
2011-06-09, 12:24
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Skall jag vara ärlig så hade jag glömt det! Det är dock ett kommande projekt.

~Paul~

Gör det nu. Din termometer kan behöva jobba lite för att bli kostnadseffektiv.
Citera
2011-06-09, 12:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungsmek
Gör det nu. Din termometer kan behöva jobba lite för att bli kostnadseffektiv.
Haha, sant.

~Paul~
Citera
2012-04-04, 14:25
Medlem
Tja boys, tog precis ut en hel nötstek ur ugnen, den låg på 61-63 grader, hur mycket går den upp under tiden den vilar?

Har sett att den ska vara minst 70 grader, vissa säger 60

Lost over here!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in