2012-04-04, 14:58
Medlem
MrOaikis avatar
Beror på hur länge köttet håller den temperaturen. Jag gjorde Heston Blumenthals "perfect steak". Den låg i ugnen i 24 timmar i 50 grader. Mör och makalös. 55-60 grader vore för mycket för den.
Citera
2012-04-04, 15:01
Medlem
hunddagiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KANEWTSKI
Tja boys, tog precis ut en hel nötstek ur ugnen, den låg på 61-63 grader, hur mycket går den upp under tiden den vilar?

Har sett att den ska vara minst 70 grader, vissa säger 60

Lost over here!

Beror bl.a. på hur stor steken är, men den stiger nog runt 5 grader. Steken kommer antagligen vara lätt rosa.
Citera
2012-04-04, 20:16
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KANEWTSKI
Tja boys, tog precis ut en hel nötstek ur ugnen, den låg på 61-63 grader, hur mycket går den upp under tiden den vilar?

Har sett att den ska vara minst 70 grader, vissa säger 60

Lost over here!
Det beror på hur varmt du har i ugnen och hur stor köttbiten är. När jag tillagar kött i ugn så brukar temperaturen stiga ytterligare 4-5% utav ugnens temperatur efter jag tagit ut det och rullat in i folie. Vanligtvis plockar jag ut köttet när det når 58°-59°, och då stiger det sen till ca 65° när det väl är klart.
Citera
2012-04-05, 00:57
Medlem
den mesta fisken bör vara runt 50 grader.
Citera
2012-04-05, 16:49
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adobereader1337
den mesta fisken bör vara runt 50 grader.
Har du inte allt för tjocka bitar kan du till och med nöja dig med att bara hetta upp tallrikarna i ugn, och sen lägga på fisken när det ska serveras.
Citera
2012-04-05, 18:35
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
PS Tack! Den är kanonbra

Jag har också en sådan skeppshultare och gillar den verkligen.

OnT - Jag har en fryst hjortstek som jag ska tillaga inom kort. Vid vilken temperatur tycker ni att den ska tas ut vid och hur länge ska den vila? Den är på 1,2 kg och kommer att vara tinad vid ugnsinsättandet. Eller?
Kan tillägga att blodigt kött inte är min grej. Särskilt inte när man skär i det och blodet blandas med såsen
Citera
2012-04-05, 18:47
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Beror på hur länge köttet håller den temperaturen. Jag gjorde Heston Blumenthals "perfect steak". Den låg i ugnen i 24 timmar i 50 grader. Mör och makalös. 55-60 grader vore för mycket för den.

Använde du gasbrännare?
Citera
2012-04-05, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piassava

OnT - Jag har en fryst hjortstek som jag ska tillaga inom kort. Vid vilken temperatur tycker ni att den ska tas ut vid och hur länge ska den vila? Den är på 1,2 kg och kommer att vara tinad vid ugnsinsättandet. Eller?
Kan tillägga att blodigt kött inte är min grej. Särskilt inte när man skär i det och blodet blandas med såsen
Kött brukar börja bli torrt strax efter 60-65C, så där antar jag att du vill lägga dig. Själv brukar jag köra på 55C. För övrigt är det inte blod som sipprar ut när man skär en stek. Tror det är ett ganska olycksbådande begrepp, folk blir äcklade när de tror att de äter blod.
Citera
2012-04-05, 19:56
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piassava

Egentligen ska man alltid försöka tillaga maten på så låg temperatur som möjligt, även om det kanske inte är särskilt lockande att sätta ugnen på 65° och sen vänta i ett dygn. Har du en stor bit kött så tar det längre tid att temperaturutjämna och då blir det alltså svårare ju varmare du har det.

Har du tid så sätt ugnen på 120° och låt hjortsteken ligga inne tills den är kring 60°. Då bör den bli strax över medium så du slipper att den ser blodig ut.
Citera
2012-04-05, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Kött brukar börja bli torrt strax efter 60-65C, så där antar jag att du vill lägga dig. Själv brukar jag köra på 55C. För övrigt är det inte blod som sipprar ut när man skär en stek. Tror det är ett ganska olycksbådande begrepp, folk blir äcklade när de tror att de äter blod.

Är ju dock skillnad på kött och kött, magert eller välmarmorerat gör ju skillnad på innertemperaturen
Citera
2012-04-05, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Är ju dock skillnad på kött och kött, magert eller välmarmorerat gör ju skillnad på innertemperaturen
Det är sant att lite mer fett i köttet gör att det inte blir lika märkbart att man har för hög temperatur. Det innebär inte att man måste köra köttet i hög temperatur. Jag, personligen, gillar de flesta köttsorter bäst runt 55C, välmarmorerat eller inte.

För övrigt är väl hjortkött väldigt magert?
Citera
2012-04-05, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Det är sant att lite mer fett i köttet gör att det inte blir lika märkbart att man har för hög temperatur. Det innebär inte att man måste köra köttet i hög temperatur. Jag, personligen, gillar de flesta köttsorter bäst runt 55C, välmarmorerat eller inte.

För övrigt är väl hjortkött väldigt magert?

Vilt generellt är magert, skiljer såklart på styckesdetaljerna.

Hade väl personligen inte tyckt om karrè och liknande med en innertemp på 55C, smakar betydligt bättre runt 80C
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in