• 1
  • 2
2004-09-06, 14:52
Medlem
Laments avatar
Om vi antar att tiden r ondlig och aldrig stannar s r ju ven kunskap ondlig. Fr att uttrycka det enkelt s kan man tnka sig att man frgar en sak varje dag, d skulle man alltid kunna frga den frgan om dagen efter och dagen efter den i all ondlighet.

ven om kunskapen r ondlig s behandlar vi den inte som s utan nr man lst om till exempel andra vrldskriget s tnker man att "nu har jag reducerat min okunskap". Men okunskapen kommer nd alltid att vara ondlig d det inte finns ngon grns fr kunskap och den r totalt omjligt att lra eller ta in ngot som r ondligt. Det r allts en paradox att sga att man reducerar ngot som alltid kommer vara ondligt.

Men vad r det d vi knner att vi fyllt ut genom att ha lst om andra vrldskriget? Jo, vi har tagit bort en del av vr okunskap i vrt kunskapsrum. Med ett kunskapsrum menar jag ungefr att rummets storlek beror p hur mycket kunskap man r direkt medveten om att det finns. Om man delar upp kunskapsrummet i rutor och varje ruta motsvarar en frga s r frgan vit om man kan svara p den och svart om man inte kan svara p den. Genom att d lsa om ngot s gr man om svarta rutor till vita.

Grejen r att varje gng en svart ruta blir vit s kommer vanligtvis en massa svarta rutor tillkomma. Varfr? Jo, nr man fr hra om t.ex. en person som man inte visste fanns s orsakar det ju en mngd fljdfrgor. Som exempel s fr du hra att det finns en kvinnlig sngare som heter Alice. D vcks direkt en massa okunskap inom dig och en massa obesvarade frgor vntar p svar. Var kommer hon ifrn? Hur gammal r hon? Hur mnga skivor har hon slt? och s vidare. ven om du fr svar p en av dessa s skulle den frgan i sin tur vcka liknande okunskap.

Om varje svar p ngot du inte visste om sen innan kar ditt kunskapsrum med en besvarad frga och tio obesvarade betyder det i lngden att de som vet mest r de som r mest varse om sin okunskap. Tnk er en mnniska i en bubbla som lever ett vldigt enkelt och okomplicerat liv. Han har sina svar p det enkla och r egentligen inte varse om att det finns ngot som inte r enkelt. ven om de flesta mnniskor skulle vara honom lngt verlgsna inom mngd "vit" kunskap s knner sig denna killen skert som vldigt intelligent och kunskapsfylld p grund av hans f eller inga svarta rutor i sitt kunskaprum.

"Jag vet tillrckligt mycket fr att inse att jag inte vet ngot alls"
Citera
2004-09-06, 15:07
Medlem
KaZibers avatar
Intressant men nd sjlvklart.
Citera
2004-09-06, 15:17
Medlem
Laments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaZiber
Jo, kanske lite basic men jag spann vidare p min tidigare trd om varfr okunniga mnniskor inte brukar se sig sjlva som just okunniga:
Saknar korkade mnniskor sjlvdistans samt insikt ver deras dumhet?
Citera
2004-09-06, 16:04
Bannlyst
Eller fr att uttrycka det kort.
Kunskap r som ett vxande klot i ondligheten, desto fler svar man fr desto fler blir frgorna!
Citera
2004-09-06, 16:17
Medlem
kaytees avatar
Jag har ocks funderat i de banorna. Inte begrnsat till kunskap i och fr sig, snarare att allt ondligt som tiden. Jag kan inte riktigt frklara det, det handlar om ondlig storlek kontra ondlig litenhet flummigt uttryckt. Lite av ett cirkeltnkande. Om tiden inte har ngon brjan eller ngot slut kommer allt som kan hnda att hnda ngon gng eftersom det _aldrig_ tar slut.
sch. Jag orkar inte frska stta ord p det, det handlar mer om knsla n frnuft.
Citera
2004-09-07, 11:56
Medlem
Jaggers avatar
Ett citat om okunskap, kommer inte ihg vem som sa det men det r i vilket fall ett bra citat. Den upplyste (mnga vita rutor, medveten om en ondligt antal svarta ) till den okunnige: Hur knns det att leva i sdant mrker?

Passar bra in p min styvmor. Hon ser p nyheterna varenda kvll men det r snarare en vana n en klla till kunskapsinhmtning. Hennes mrker r totalt. Lite elakt ville jag testa henne och ritade en svastika p ett papper och frgade henne; - vad tnker du nr du ser det hr? En axelryckning till svar.
- Vet du vad det r fr ngot? Jag har sett den men vet inte riktigt, det r ngot tyskt va?

Ett snt mrker men i hennes vrld lyser nd de flesta rutor vita.
Citera
2004-09-07, 12:07
Medlem
Spaders avatar
Som en fregende talare sa:
Och allt detta endast om tiden r ondlig, vilket man inte har nn aning om.

/Spader
Citera
2004-09-07, 13:10
Medlem
asa_odems avatar
Mste g emot strmmen en aning.
Kunskap tas in hela tiden, det stmmer och att kunskapskllan r ondlig.
Men mnga vljer att inte ta in kunskap. De flesta vuxna mnniskor ser vrlden som sitt eget vardagsrum, det r bekant, vant och heller inte srskillt intressant. Man blir van vid vrlden, van vid livet och glmmer helt bort alla frgor och nya intressanta vinklar utav existensen och vrlden.

Ett barn r mer motaglig fr kunskapen, d den inte hunnigt vnja sig vid vrlden, men s fort man vxer upp och "vnjer" sig vid sin omgivning s blir saker inte lika intressant lngre. Ingen frgar sig, varfr gr vi som vi gr? varfr lever vi som vi gr? Varfr lever vi ver huvudtaget? nej, fr vi r vana vid att leva och det ter sig som helt nomalt.

Vad jag vill sga r att kunskapen m vara evig, men den bromsas ganska snabbt utav likgiltighet till omgivningen och omvrlden. Om alla vuxna vore som barn s skulle man kunna sga att kunskapens klla flyter p i all ondlighet, d barn r ppna och nyfikna.

Sen mste man ocks frga sig: Vad r kunskap?
r kunskap att kunna rabbla inlrd fakta och pst sig vara vis och lrd, eller r kunskap att kunna fra sig bland mnniskor, se vrlden med vakna gon och vga frga? Jag anser att den visaste utav alla visa r den som vgar erknna nr den inte frstr eller vgar stlla frgor och kritisera. Kunskap kommer utav frgvishet och envishet. Den som pstr att det enbart r dumma mnniskor som frgar om och om igen vet sledes inte vad vishet och kunskap r.
Citera
2004-09-08, 16:37
Medlem
AntiDinass avatar
Du sier: det r allts en paradox att sga att man reducerar ngot som alltid kommer vara ondligt.
- Det man p en annen side kan si er at kunnskapens progresjon blir tilbakesattat. Alts frammgangen, ikke selve kuskapen. Man m ogs huske at kunnskap er en abstrakt sak, helt til man skriver den ned, s visst mann tenker p kunnskap i dokumenter kan den helt fint delegges. Men kunnskap som tanke kan ikke delegges, bare bli senket, hemmet, tibakesatt og fornektet.
Citera
2004-09-09, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AntiDinas
Du sier: det r allts en paradox att sga att man reducerar ngot som alltid kommer vara ondligt.
- Det man p en annen side kan si er at kunnskapens progresjon blir tilbakesattat. Alts frammgangen, ikke selve kuskapen. Man m ogs huske at kunnskap er en abstrakt sak, helt til man skriver den ned, s visst mann tenker p kunnskap i dokumenter kan den helt fint delegges. Men kunnskap som tanke kan ikke delegges, bare bli senket, hemmet, tibakesatt og fornektet.

Jag frstr inte vad du skriver.
Citera
2004-09-11, 22:56
Medlem
smoothies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lament
Om vi antar att tiden r ondlig och aldrig stannar s r ju ven kunskap ondlig.
Okej vi antar att det finns ondlig mngd kunskap vilket vi inte vet ngot om.

Citat:
s tnker man att "nu har jag reducerat min okunskap".
S har jag aldrig tnkt, brukar tnka "nu har lrt mig om detta".

Citat:
Med ett kunskapsrum menar jag ungefr att rummets storlek beror p hur mycket kunskap man r direkt medveten om att det finns.
Medveten? Menar du inte att kunskapsrummet bestr av den kunskap vi r intresserad av? Det finns en term inom psykologin som gr ut p att hjrnan inte kan ta t sig alla intryck den fr hela tiden utan gr en omedveten bortgallring av det den inte uppfattar som intressant. P samma stt frgar jag INTE mig sjlv hur gammal en person r s fort jag fr reda p personens namn.

Citat:
de som vet mest r de som r mest varse om sin okunskap.
Knns som en ganska fattig slutsats efter din utlggning :P

Citat:
"Jag vet tillrckligt mycket fr att inse att jag inte vet ngot alls"
/Sokrates

smoothie
Citera
2004-09-12, 03:53
Medlem
Laments avatar
Jahapp. Och ungefr dr blev jag totalgd av smoothie . Fr vl jobba p det lite mer...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in