• 1
  • 2
2004-09-12, 04:33
Medlem
jag måste göra ett inlägg. kunskap är enligt mig inte en oändlig variabel, utan det är frågeställningarna som är oändliga, alla frågor kan inte besvaras objektivt och dessa utgör kunskapsgränsen. allting inom denna gräns kan besvaras (teoretiskt alltså)

det finns ett stopp för vår den kunskapsmängd vi människor klarar av att ta in, så för oss är den nog ändlig. satt vi med näsan i boken hela livet skulle vi ha glömt bort den första boken vi läste till exempel. vår organism sätter ramarna för hur mycket vi kan registrera.
med tanke på att vi aldrig hinner med att lära oss allt som går att lära innan vi dör är det en för människan omöjlig uppgift. men tänk er då en dator, som läser in alla fakta som går att stå till buds, registrerar allt i universum och ser mekanismerna bakom alla aktiviteter. då är väl den totala kunskapskällan ett faktum?

total ("sanningsenlig")kunskap kräver total objektivitet alltså kan kunskapen i den här bemärkelsen endast handla om konkreta aktiviteter och händelseförlopp där det inte finns utrymme till annat än EN tolkning.
"hitler invaderade Polen år xxxx" men det förklaras inte varför.

vad sa jag just?
gonatt
Citera
2004-09-22, 15:27
Medlem
dIRe_s avatar
Jag vet inte om okunskap är propotionerlig mot lycka, däremot tror jag att de som filosoferar/tänker mycket är olyckligare än andra människor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in