• 2
  • 3
2011-03-10, 22:17
Medlem
Internet diskuterades tidigare i tråden. Internet är ju inget annat än ett enkelt sätt att kommunicera och sprida information effektivt. Människor vill kommunicera och därför finns en stor drivkraft i att få fram snabbare kommunaktionsmedel. Vad de framtida innovationerna inom kommunikation kommer heta är omöjligt att säga men att de kommer vara effektivare är säkert.

Tänk på allt du tycker är jobbigt idag. Förmodligen kommer det inom en ganska snar framtid finnas lösningar på dessa problem. Som exempel skaffade jag mig nyligen en android-telefon vilket inte hade varit möjligt för ett par år sedan. Idag kan man nå mig via mejl, skype, sms, telefon och facebook på bara ett ögonblick. Jag kan föra in saker i min kalender som sedan synkas med min dator och schemat för 5 veckor framåt är alltid spikat. Du kan se en film som precis kommit ut på bio inom loppet av en halvtimme.

Detta hade varit helt omöjligt att föreställa sig för bara några år sedan.

Ett område jag tror det finns ett stort behov av att förbättra är transport. Idag finns det planer på höghastighetståg från malmö till stockholm via göteborg och jönköping. Med hjälp av detta kommer människor kunna pendla via tåg från småland till stockholm på en timme. För många människor kommer det ha en revolutionerande påverkan på hennes liv men trots det kommer det inom loppet av ett par månader vara bortglömt och ses som en del av vardagen.

Det här blev lite ordbajsande men min tes är att inom de områden där vi känner ett behov av förbättring kommer en sådan ske. Forskning och näringsliv ser till att det sker.
Citera
2011-03-13, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Ett område jag tror det finns ett stort behov av att förbättra är transport. Idag finns det planer på höghastighetståg från malmö till stockholm via göteborg och jönköping. Med hjälp av detta kommer människor kunna pendla via tåg från småland till stockholm på en timme. För många människor kommer det ha en revolutionerande påverkan på hennes liv men trots det kommer det inom loppet av ett par månader vara bortglömt och ses som en del av vardagen.

Jag har tänkt på en grej gällande det här med transporter.
Man ser ju mycket i science fiction filmer svävande fordon mm. Men vrf ska det sväva? Är inte det bara onödigt? jag menar , det är ju inte som att det blir mindre trafik och det är större risk för olyckor!

En annan grej jag funderar på , är att det känns som att vi någon gång kommer att uppfinna något så vi kommer att kunna leva i evigheter. Vad skulle då hända? Vi skulle ju aldrig kunna skaffa barn!
Citera
2011-03-13, 03:46
Medlem
versio-vulgatos avatar
Enligt mig finns det mycket som kan forskas fram. Vi behöver bättre miljö som kräver mer forskning. Vi behöver alternativ som ha ersätta oljan. Vi behöver mer forskning på fysiska och psykiska sjukdomar. Vi behöver en by samhölllsstruktur som kan förbättra alla sociala problem som kriminalitet, missbruk, utslagning från arbetsmarknaden. Dessutom behöver vi ett världssamfund som på allvar kan hantera alla oroshördar runt om i världen. Sedan har vi ett stort samhllsproblem i Sverige med isolering och ensamhet, det sägs vara en av våra allvarligaste problem enligt en rapport från socialstyrelsen för ett par år sedan. Det medför depressioner och andra fysiska åkommer, em miljon svenskar medicimerar med antidepressiva preparat.
Citera
2011-03-15, 20:12
Medlem
Bumpar upp tråden.

Någon som tror på "tankeöverföring" av något slag? Typ lagra tankar någonstans!
Citera
2011-03-15, 20:51
Kort svar: Nej.

Långt svar: Neeeej.

Utförligt svar: Om allt finns, finns allt. Men eftersom att allt inte finns, eftersom att det inte finns motsatspar till allt, så finns 'tyvärr' inte allt.
Citera
2011-03-16, 23:26
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuraExtreme
Bumpar upp tråden.

Någon som tror på "tankeöverföring" av något slag? Typ lagra tankar någonstans!

Ja. Eller nje. Kanske. Jag vet inte.
Citera
2011-03-16, 23:51
Medlem
Herrtrosas avatar
Tekniken går framåt och med nya tekniska lösningar kommer nästkommande lösningar, det blir en snöbollseffekt och teknikkurvan blir bara brantare och brantare uppåt. Om 100 år skulle vi knappt känna igen oss, skulle jag gissa.

Mycket är möjligt - vi har bara inte kommit på det än
Citera
2011-03-16, 23:56
Medlem
mrs.wolverines avatar
Hmm. Detta är inget helt nytt, men inte omöjligt att det kommer att uppfinnas! En jättestor flygfarkost liknande ett typiskt "ufo" som får plats med tusentals människor som ska till olika ställen i världen som färdas 100 gånger så snabbt som ett flygplan, när passagerana ska gå av i tex Danmark så åker det ut ett jätterullband från farkosten (fortfarande i luften såklart) där passagerana går av och på. Det finns flera farkoster till olika destinationer såklart, Det finns olika linjer runt om i Europa, Olika linjer som går utanför europa osv..
Väl inne i farkosten så finns det både taxfree, sköna soffor, internetuppkoppling såklart! Stora tv-skärmar som visar både nyheter och nöjen. Självklart är farkosten tyst som en mus när den åker, och man får varken lock i öronen eller känner luftgropar för den åker såpass stadigt med den senaste tekniken

Men nej, jag vet inte. haha är bara trött, finns massa saker som är coola, som jag hoppas kommer att uppfinnas, men kommer fasen inte på något HELT NYTT.

Men undervattensstäder hade ju vart fräckt, skapa en gigantisk bubbla under havet med massor av vägar runt om, på ett sätt som inte skadar livet som redan finns där såklart!

Vägar i luften är också något jag alltid har velat! Och för att säkra trafiken och undvika trafikskador så är bilen fast på ett rullband lik en räls som styr hastigheterna såklart ;P + miljövänligt..

Jag borde nog skapa en egen värd och sluta skriva nu innan inlägget blir för långt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in