2011-03-06, 01:05
Medlem
Antagligen inte, det som är så uppenbart idag var väl helt oklart då, man tänkte säkert att man hade uppfunnit allt förr också.
Citera
2011-03-06, 01:10
Medlem
LéKrisss avatar
Allt finns, och det som inte finns finns inte.
Citera
2011-03-06, 02:07
Medlem
Absolut kommer det komma nya, revolutionära uppfinningar. Vi kan väl helt enkelt inte tänka oss dem ännu, eftersom vi omöjligen kan ha en aning om hur dessa ting kommer fungera eller se ut.
Citera
2011-03-06, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuustaavS
Absolut kommer det komma nya, revolutionära uppfinningar. Vi kan väl helt enkelt inte tänka oss dem ännu, eftersom vi omöjligen kan ha en aning om hur dessa ting kommer fungera eller se ut.

Du satte bra ord på det
Citera
2011-03-06, 07:18
Medlem
G-codes avatar
Det som finns nu, var tidigare en fantasi.
Informationsflödet bara ökar och tripplas och fyrdubblas. Så som det ser ut idag, bör vi vara jävligt noga för vilken information vi väljer att läsa, eftersom det kommer finnas oändligt mycket mer än vad man kan hantera och kvaliten lär variera mer än nu.

Tänk en värld som denna fast med 100x så mycket mer information...fyfan där pratar vi stress Och folk har redan problem med verklighetsuppfattning..

En pensionär lär ju anses vara från medeltiden då...men iof så lär vi endå bli cyborgs av något slag, med inbyggd dator osv
Senast redigerad av G-code 2011-03-06 kl. 07:20.
Citera
2011-03-06, 12:07
Medlem
therebells avatar
Allt finns; gäller bara att finna den rätta vägen till dess befrielse. Om något känns inne eller ute, beror det antagligen på hur dess bekräftelse förkovrar sig, på ett stort spektrum. gäller bara att omformulera tingets beteendemönster och därmed införskaffa sig en "ny" storartad uppfining etc.
Citera
2011-03-06, 15:57
Bannlyst
allt finns inte än, inte på jorden i alla fall. till exempel teleporters och tidsförflyttning
Citera
2011-03-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
allt finns inte än, inte på jorden i alla fall. till exempel teleporters och tidsförflyttning

Jag tror inte tidsförflyttning någonsin kommer att bli möjligt , eftersom tid finns ju egentligen inte. Det är bara en benämning på någonting så att det ska bli enklare för oss människor.
Citera
2011-03-07, 00:17
Medlem
Ta t.ex. musik. Alla toner finns. Sedan "plockar" någon ned några toner, arrangerar dessa i takt och ton, lägger till ljud och kanske tal/text. Möjligheterna är oändliga...
Citera
2011-03-07, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AuraExtreme
Jag tror inte tidsförflyttning någonsin kommer att bli möjligt , eftersom tid finns ju egentligen inte. Det är bara en benämning på någonting så att det ska bli enklare för oss människor.
Nu är jag väldigt spekulativ och finner inget motiv till denna uppfinning. Men ändå:

Åka in i framtiden är en möjlig tidsförflyttning. Förslagsvis att man bryter ner en organism och sedan återskapar den efter en vis tid har förflutit på ett sätt som gör att organismen inte förändras under förloppet. Detta må kanske inte riktigt vara en tidsresa. Men tänk dig såhär. Du går in i en liten datorkub. Du bryts ner i atomer, tid passerar, du återuppbyggs. För dig själv som organism har ett halvår passerat på bara några sekunder (exempelvis). Du är biologiskt oförändrad. Då har du i princip genomfört en tidsförflyttning. Även om du existerat under hela tidsförflyttningen. På det sättet tror jag tidsreser är möjliga. Men frågan är ju varför någon skulle göra något sådant? I princip är det ju samma sak som att frysa ner sig och sedan bli upptinad (som urban myten om Walt Disney). Kanske det kan vara ett sätt för miljonärer att resa in i framtiden tills den dag då bättre läkarvård existerar som kan bota nuvarande obotliga sjukdomar?

Hela detta resonemang är dock baserat på detaljen: hur man ska definiera tidsresor. Vad är en tidsresa? Ifall svaret vore att för individen som utför resan på blott bara ett par sekunder "reser" x antal år/månader/minuter i framtiden räcker som definition. Ja då är det sant, det är en tidsresa. Men tid i sig existerar inte, men förfluten tid existerar som ett matematiskt värde. Exempelvis så kan du läsa det matematiska värdet av förluten tid av det här inlägget i den flik som säger när detta inlägg blev postat, alltså när något hände i förfluten tid mätt i antal år/månader/minuter - i vårt fall mätts detta inlägg från år 0 till nutid). Det fullt omöjligt att göra tidsresor bakåt eftersom du inte kan "vandra" i matematiska siffror. Du kan inte gå på siffran PI. Du kan inte leva på siffran 1. Och så vidare...

Däremot framåt, beroende på definitionen av ordet tidsresor, ser jag inte förhinder. Men motivet bakom känns aningen menlöst. Om du inte är miljardär i sökande efter en lösning mot en obotlig sjukdom förstås. Eller helt enkelt vill i slutet av ditt liv se vad som kommer hända om x antal år....

------------------------

On Topic då. Allt finns inte. Nya uppfinningar kommer att komma. Varför? Jo, så länge varelsen människan är i behov av saker som kan förbättra livet för sig själv, eller försämra livet för andra. Finns motiveringar och energi att uppfinna nya saker.
Citera
2011-03-07, 23:38
Medlem
Befriarens avatar
För ett antal år sedan var man övertygad om att jorden var platt. Kommer inte ihåg namnet, men det var någon norsk filosof som sade att allt som vi tror oss veta idag, kommer någon gång visa sig vara falskt, och hittills har ingen filosof motsatt sig denna teori.

Det finns dock lite problem med påståendet, i teorin skulle ju det påståendet också bevisas vara falskt, och då blir teorin helt fucked up. Dessutom kommer ju denna nya uppsättning av "sanningar" också bevisas vara falsk, och då kommer den inte ha kunnat användas som bevis för att den nuvarande uppsättning är falsk..

Hm.. vet inte riktigt vart jag ville komma med det här men det kan vara intressant att diskutera.
Citera
2011-03-08, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Befriaren
För ett antal år sedan var man övertygad om att jorden var platt. Kommer inte ihåg namnet, men det var någon norsk filosof som sade att allt som vi tror oss veta idag, kommer någon gång visa sig vara falskt, och hittills har ingen filosof motsatt sig denna teori.

Det finns dock lite problem med påståendet, i teorin skulle ju det påståendet också bevisas vara falskt, och då blir teorin helt fucked up. Dessutom kommer ju denna nya uppsättning av "sanningar" också bevisas vara falsk, och då kommer den inte ha kunnat användas som bevis för att den nuvarande uppsättning är falsk..

Hm.. vet inte riktigt vart jag ville komma med det här men det kan vara intressant att diskutera.

Jag är lite trött nu och jag förstår inte riktigt vad du vill säga xD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in