Citat:
Ursprungligen postat av Coogo
Farligt att hänga upp sig på feminism... Vägrar däremot säga att Sverige redan nått total jämställdet. För det har inte skett, och det gäller absolut inte bara den invandringen vi har idag. Tycker det mer känns som att frågan om jämställdhet tagit ett steg bakåt. Kanske lämnat plats för jämlikhet som tar mer plats i den allmänna diskussionen idag. Med all rätt så sett.
Lika lön.
Lika behandling.
Lika chans.
Det är väl fortfarande viktigt?
Om det var adresserat till mig så har jag inte hävdat att vi har uppnått jämställdhet. Frånvaro av bevis är inte ett motbevis. Det jag har sagt är att vi lever i ett "mansdominerat sammhälle" men har förnekat att vi lever i ett "patriarkaliskt samhälle".
Jag håller dock med dig att det är farligt att hänga upp sig på feminism. Det är därför jag aldrig har blivit en feminist.. Där med är det inte sagt att man KAN hålla med en femnist om hon har rätt i något.
Lika lön för lika arbete är viktig ja, har jag hävdat motsatsen på detta?
Dock så skall man inse att där det råder fackanslutna företag inom den privata sektorn så är det "lika lön lika arbete".
Sedan när man skall klättra i karriären och kommer till nivåer där man skall löneförhandla individuellt så måste kvinnor själva inse att de får lära sig att sätta värde på sig själva och blir "tuffare" löneförhandlare.
Sedan så är det som så att statst/kommun/landstings anställda har sämmre löner på jobb än motsvarande på den privata och den offentliga sektorn är kvinnodominerad sektor med.
Lika behandling och lika chans.
Att få lika behandling är att ge lika behandling.. Samma är det med chans.
Skall man ta detta med karriär så måste även kvinnor visa framfötterna.
Man kan inte få sin karriär gratis och via "positiv särbehandling" (tjusigare omskrivning för kvotering).. Även kvinnor gör samma misstag som männen, att kvinnor väljer hellre en "kvinna" före en "man" om hon har företag och skall välja in till styrelsen. Lika diskriminerande det om man frågar mig. Då får ju knappast männen en chans.
Sedan så ger många kvinnor sig själv en björntjänst när de går ut ochh utgår från att de aldrig har "en chans" utan ser sig dömda direkt för att de tror på att det "råder ett patriarkat". Mycket handlar faktiskt om den egna inställningen också. Man kan inte gå runt och skylla motgångar som kvinna att det har med "ett rådande patriarkat"...