Det TS säger tycker jag är pure bullshit. Varför har tjejer så mycket bättre betyg? Varför tar fler tjejer högskoleexamina?
I matematiska tester brukar utfallet bli relativt jämlikt mellan könen, ifall det finns någon skillnad så är det oftast kvinnor som lyckas bättre. Källa:
(http://www.dn.se/debatt/pahittade-fakta-om-konsbiologi-utgor-missbruk-av-forskarroll)
Att kvinnor skulle vara dummare tror jag inte på för fem öre. Möjligtvis att det förekommer att de fördummar sig själva i någon mån på grund av bristande självförtroende och dylikt. Men att det skulle finnas en medfödd, neurologisk skillnad mellan könen finns det varken vetenskapliga bevis eller belägg för.
Det kan ju också vara så att personer anser att kvinnor är mindre intelligenta än vad de egentligen är för att de har lärt sig att inte framhäva det faktum då det anses vara "skrytsamt" eller "okvinnligt".
Om vi ska utgå från personlig erfarenhet kan jag berätta att jag (kvinna) genom hela min skolgång uppmanats att "inte svara så mycket på lektionen", "inte berätta dina resultat, någon kan bli ledsen" av lärare och vuxna. Ingen i vuxenvärlden reagerade positivt på att jag fick genomgående toppresultat och jag fick lära mig att dölja att det faktum att jag är relativt intelligent för att det skrämde ofta bort killar.
När jag fick 2.0 på högskoleprovet så var det inte en sådan big deal för mig (hade fått typ 140 på nåt IQ-test). Men omgivningen reagerade med typ: "Men du som är en sån partybimbo, hur fan gick det här till??"
Både män och kvinnor underskattar helt enkelt andra kvinnor tror jag personligen.