Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-06, 17:59
Medlem
kuntakinte55s avatar
Bitsocker: Med ett genomsnitt på 100, så är det 5% lägre. Vilket är rätt mycket?
Kuntakinte55: Ja, 5% är ganska mycket, eftersom en utvecklingsstörd har 30% lägre, t.ex. Downs Syndrom.
Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker
Nu är det så att de flesta som lider av Downs Syndrom har <50 IQ, men okej.
Ja, genomsnittet ligger runt 50, men det finns även personer med Downs Syndrom som har omkring 70.
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Down_syndrome

För att relatera till hur stor skillnaden på 5 mellan män och kvinnor är kan man göra ytterligare en jämförelse:
Skillnaden mellan en genomsnittlig nordeuropé (IQ 100), och en genomsnittlig person från exempelvis Somalia (IQ 67),
är större än mellan en genomsnittlig person från Somalia och en genomsnittlig person med Downs Syndrome (IQ 50).

https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/IQ_and_Global_Inequality

Att skillnaden till största delen beror på kromosomerna är ganska uppenbart både när det gäller män, kvinnor, afrikaner och personer med Downs Syndrom.
Citera
2011-03-06, 18:04
Medlem
Jag tror att personer, både män och kvinnor, som får för mycket uppmärksamhet utan att egentligen åstadkomma någonting (oftast naturligt attraktiva personer) inte kommer nå samma stordåd som en person som måste slita arslet av sig för att folk ska märka honom/henne.

Jag tror nog att kvinnor generellt får mer uppmärksamhet än män. Ett oerhört litet antal killar är väl så snygga så tjejerna svärmar runt dem, men resten av oss dödliga måste träna, ha särskilda, åtråvärda kunskaper (läste precis tråden om varför alla ser ner på gamers där en tjej skriver att hon aldrig skulle kunna tänka sig att dejta en gamer. Jag gissar att hon skulle kunna tänka sig dejta gitarristen i Kent), och kanske fram för allt kunna upprätthålla det uråldriga mans idealet att kunna försörja familjen.

Skulle tjejer behöva gå och bulla upp bröstet och visa upp allt de kan för att få oss killar att lägga märka till dem tror jag det skulle vara ombytta roller, men tills dess blir det nog fler manliga presidenter och skapare av google.
Citera
2011-03-06, 18:10
Medlem
SMBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technetium
Jag är insatt i islam. Du verkar inte förstå att för djupt troende muslimer så finns det ingen som helst kompromiss gällande Allah's ultimata vilja. Jag går inte in på islamism eller dess teologi här, men kan säga att jag kan Geert Wilders' och Robert Spencer's tal bitvis utantill.

Du verkar däremot ha lyssnat bokstavstroende på mainstream-medias hyckleri och skönmålade "verkligheter" och saknar helt enkelt förståelse för hotet 50 miljoner muslimer inom Europa utgör. Sekularisering bland muslimer är knappast ens en bråkdel av de nykonverterade och de nyblivna invandrade. Jag hoppas att det inte råder några tveksamheter om att den radikala islamismen ökar och verkligen inget ser ut som att den minskar. Tvivlar du på dessa självklara faktum så är jag övertygad om att du inte är vid dina sinnens fulla bruk.

Jag vågar påstå att de flesta muslimer som invandrar till de västerländska länderna inte är djupt troende. Men om jag gör det så är jag naturligtsvis en PKit som inte gör något annat än läser aftonbladet.se på dagarna. Eller?

Du har rätt till din uppfattning och jag är inte alls förvånad att du tar upp människor som Geert Wilder och använder dom som bekräftelse för ditt resonemang. Använd inte din uppfattning som universiell sanning eftersom den här frågan är oehört komplex och jag kan garantera dig att du inte vet mer än jag.

Radikalismens ansikte (som du helt bokstavstroende lyssnar på) utkommer från Saudi Arabien. Ett land med näst intill oändliga resurser som "exporterar" sin islam. Det är en stark internationell lobbygrupp och du blir blind i ditt anti-PK tänk att du faktiskt inte klarar av att särskilja på islam och wahabbism. Esoterisk religiositet är på stark frammarsh, titta bara på Tunisien och Egyptien där Muslimska Brödraskapet (jmf. evangelisterna i USA) tar avstånd från all form maktbildning nu när dom faktiskt har chansen. Men återigen, har jag väll ätit mig mätt o belåten på mainstream media...?
Citera
2011-03-06, 18:13
Medlem
TonyGrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technetium
Alla som själv har en nackdel av ett intelligenstest förnekar dess giltighet och applicerbarhet på alla människor.

Enligt det test som jag gjorde har jag en intelligens som ligger över 96% av resterande människor i den industrialiserade världen. Det kan väl räknas som rätt högt, dock är jag väl knappast att jämföras med någon som (B)Rainman.

Absolut är testerna lika applicerbara för alla människor. Givetvis visar de en lika bra fördelning av intelligensen för den ena personen som för den andra. Det går heller inte debattera om testet visar ett korrekt resultat av personens förmåga att i allmänhet lösa olika problem. Men det är ett faktum, att varje person har möjligheten att förbättra sina resultat. Med detta sagt, är intelligenstesten inte nödvändigtvis individuella, eftersom denna förmågan att i allmänhet lösa olika problem kan förändras med hjälp av olika studier.

Jag kan redan med detta vända på steken. Eftersom kvinnor nu i snitt har en lägre förmåga att lösa problem i allmänhet, så borde då staten satsa på att utbilda just kvinnor, så att de lättare kan utföra dessa uppgifter, tills män och kvinnor är likvärdiga.

För en seriös debatt går det därför inte använda intelligenstester som en rättvist statistisk fakta. Du kan påstå detta om att kvinnor har sämre intelligens hur mycket du vill, men först när du kommer med någonting annat än intelligenstester för att försöka bevisa detta kan en debatt påbörja.
Citera
2011-03-06, 18:29
Medlem
kuntakinte55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyGrail
Enligt det test som jag gjorde har jag en intelligens som ligger över 96% av resterande människor i den industrialiserade världen. Det kan väl räknas som rätt högt, dock är jag väl knappast att jämföras med någon som (B)Rainman.

Absolut är testerna lika applicerbara för alla människor. Givetvis visar de en lika bra fördelning av intelligensen för den ena personen som för den andra. Det går heller inte debattera om testet visar ett korrekt resultat av personens förmåga att i allmänhet lösa olika problem. Men det är ett faktum, att varje person har möjligheten att förbättra sina resultat. Med detta sagt, är intelligenstesten inte nödvändigtvis individuella, eftersom denna förmågan att i allmänhet lösa olika problem kan förändras med hjälp av olika studier.

Jag kan redan med detta vända på steken. Eftersom kvinnor nu i snitt har en lägre förmåga att lösa problem i allmänhet, så borde då staten satsa på att utbilda just kvinnor, så att de lättare kan utföra dessa uppgifter, tills män och kvinnor är likvärdiga.

För en seriös debatt går det därför inte använda intelligenstester som en rättvist statistisk fakta. Du kan påstå detta om att kvinnor har sämre intelligens hur mycket du vill, men först när du kommer med någonting annat än intelligenstester för att försöka bevisa detta kan en debatt påbörja.

Att påverka resultatet på intelligenstester med övning eller utbildning är möjligt, men endast i ganska begränsad omfattning. Hur mycket utbildning tror du behövs att få en schimpans eller någon med downs syndrome att nå IQ 100 tror du?
Och varför ska man utbilda kvinnor så att de ska få en hög nivå i något som du ändå inte anser kan debatteras om det har något att göra med förmågan att lösa problem?
Att föra en debatt där man systematiskt bortser från fakta och observationer, har jag svårt att se som seriöst.
Citera
2011-03-06, 18:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuntakinte55
Bitsocker: Med ett genomsnitt på 100, så är det 5% lägre. Vilket är rätt mycket?
Kuntakinte55: Ja, 5% är ganska mycket, eftersom en utvecklingsstörd har 30% lägre, t.ex. Downs Syndrom.

Ja, genomsnittet ligger runt 50, men det finns även personer med Downs Syndrom som har omkring 70.
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Down_syndrome

För att relatera till hur stor skillnaden på 5 mellan män och kvinnor är kan man göra ytterligare en jämförelse:
Skillnaden mellan en genomsnittlig nordeuropé (IQ 100), och en genomsnittlig person från exempelvis Somalia (IQ 67),
är större än mellan en genomsnittlig person från Somalia och en genomsnittlig person med Downs Syndrome (IQ 50).

https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/IQ_and_Global_Inequality

Att skillnaden till största delen beror på kromosomerna är ganska uppenbart både när det gäller män, kvinnor, afrikaner och personer med Downs Syndrom.

Fast borde du inte ha noterat detta?

Notera att ett IQ värde inte är ett procentvärde; IQ 70 är inte 70% av IQ 100.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligenskvot
Citera
2011-03-06, 18:42
Medlem

jag är ung och man
det betyder att en bilförsäkring kostar minst 10X mer än en kvinna i 30ålderns bilförsäkring just på grund av att jag bedöms efter faktorn att jag är man och anses därför vara vårdslös, sikta på gamla tanter genom Mercedes-märket på huven och sladda omkring och göra skador på grund av mitt dåliga manliga omdöme.

det anses ju att män är mer riskbenägna och det är ju tydligen helt okej att diskriminera på det sättet (dra alla över en kant) så jag ser inte varför man lika gärna kan utgå från att araber är våldtäktsmän och misshandlare, kvinnor är dumma i huvudet och 100% av vad som kommer ur en politikers mun är rena lögner som slängs upp i ansiktet på mig.

varför ska vita män som mig anses som den starka individen som får ta all skit från samhället som samhället dessutom skyddar dom "svaga" från???
Citera
2011-03-06, 19:09
Medlem
Joe-Smiths avatar
Om män eller kvinnor har lägre inteligens kan vi lämna därhän då det ändå är stora skillnader på individ nivå.
Däremot är kvotering en av dom största PK idiotierna, vare sig det gäller kvinnor eller blattar, den mest kompetenta skall ha jobbet.
Mitt räddningstjänstförbund har tagit den policyn att tjejer skall anställas före killar för att få in mer tjejer i kåren.
Visst det finns biffiga och vältrännade tjejer men inga sådana har blivit anställda, har bara varit smala slanka tjejer.
Ska jag in och rökdyka vill jag att min partner ska kunna dra ut mig om jag skadas, jag har svårt att se att en 60 kilos tjej ska orka detta när både jag hon har full utrustning på oss (ca 25 kg var)
Nej detta är en satans idoti och en politisk produkt som inte passar in i ett vettigt samhälle, killar och tjejer har olika förutsättningar och det man sitter på skall inte få tala om vilket jobb man skall ha.
Senast redigerad av Joe-Smith 2011-03-06 kl. 19:11.
Citera
2011-03-06, 19:34
Medlem
Viggebaggens avatar
Enligt mig finns det många smarta underbara tjejer! sen har vi feminister..... Det är nog dem som är dumma i huvudet!
Citera
2011-03-06, 19:35
Medlem
kuntakinte55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast borde du inte ha noterat detta?

Notera att ett IQ värde inte är ett procentvärde; IQ 70 är inte 70% av IQ 100.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligenskvot
Det jag ville framhålla var en jämförelse med en person med lindrig Downs Syndrom, inte nödvändigtvis
en Downs Syndrom med genomsnittligt IQ.
Det var inte jag som började räkna relativ IQ som procent, men då det gjordes av någon annan, jämförde jag två fall: en lindrig Downs Syndrom med en normalbegåvad, och en kvinnas relativa placering mellan dessa uttryckt i procent, denna procentsiffra blir då högre än 5%. (placering av 95 i intervallet 70-100). Alltså hur nära normalbegåvad vs hur nära nivån lindring Downs Syndrome. Jag tyckte det var ett tydligare procentvärde än den relativa jämförelsen IQ 0 - IQ 100.
Citera
2011-03-06, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cersei
Till sina kompisar kanske är dumt uttryckt men en av anledningarna till att det är få kvinnor i chefspositioner beror dels på att män hellre anställer män eftersom de vill anställa folk av sin egen sort. Personer de kan identifiera sig med. Detta gör att bilden om att "det ska vara så" förstärks Män tänker likadant och kan som sagt identifiera sig med varandra och så vill de ha det på en arbetsplats. De vet oftast inte hur kvinnor tänker och då är det bekvämt med folk som man vet hur de fungerar, någon man "pratar samma språk" som.

En annan anledning är att kvinnor visar öppet att det finns saker som är viktigare (barn, familj osv) och till skillnad från män anses de då inte vara riktigt lojala mot företaget.

Från boken "Det ordnar sig - teorier om organisation och kön"

Säger boken något om varför det är så att det är MÄN det handlar om då, och inte kvinnor som "förstår varandra" och "ger bort chefsjobbet till kompisar"? En ren slump eller?
Citera
2011-03-06, 19:42
Medlem
RegularJohns avatar
Det TS säger tycker jag är pure bullshit. Varför har tjejer så mycket bättre betyg? Varför tar fler tjejer högskoleexamina?

I matematiska tester brukar utfallet bli relativt jämlikt mellan könen, ifall det finns någon skillnad så är det oftast kvinnor som lyckas bättre. Källa: (http://www.dn.se/debatt/pahittade-fakta-om-konsbiologi-utgor-missbruk-av-forskarroll)

Att kvinnor skulle vara dummare tror jag inte på för fem öre. Möjligtvis att det förekommer att de fördummar sig själva i någon mån på grund av bristande självförtroende och dylikt. Men att det skulle finnas en medfödd, neurologisk skillnad mellan könen finns det varken vetenskapliga bevis eller belägg för.

Det kan ju också vara så att personer anser att kvinnor är mindre intelligenta än vad de egentligen är för att de har lärt sig att inte framhäva det faktum då det anses vara "skrytsamt" eller "okvinnligt".

Om vi ska utgå från personlig erfarenhet kan jag berätta att jag (kvinna) genom hela min skolgång uppmanats att "inte svara så mycket på lektionen", "inte berätta dina resultat, någon kan bli ledsen" av lärare och vuxna. Ingen i vuxenvärlden reagerade positivt på att jag fick genomgående toppresultat och jag fick lära mig att dölja att det faktum att jag är relativt intelligent för att det skrämde ofta bort killar.

När jag fick 2.0 på högskoleprovet så var det inte en sådan big deal för mig (hade fått typ 140 på nåt IQ-test). Men omgivningen reagerade med typ: "Men du som är en sån partybimbo, hur fan gick det här till??"

Både män och kvinnor underskattar helt enkelt andra kvinnor tror jag personligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in