Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-05, 16:30
  #1
Medlem
Wzzys avatar
Har en 3,5 till 2 rca hanar, men får inget ljud. Har testat koppla i dom flesta kontakterna. Men det gör ingen skillnad. Förstärkaren är en harman/kardon HK970 har Tuner, Phono, TV, Tape, Aux och Cdr uttag.

Antar jag gör nått galet, för jag får inte ens igång lp-spelaren. Sladden är det inget fel på
Citera
2011-03-05, 16:41
  #2
Medlem
lendrygghs avatar
Nu är det lite svårt för mig som inte ser hur det ser ut att försöka hjälpa dig, men är du helt säker på att du inte råkat ha valt fel Input selector-knapp eller kanske felkopplat högtalarna?

Fungerar någon annan ljudkälla att spela upp på förstärkaren?
Citera
2011-03-05, 16:56
  #3
Medlem
Wzzys avatar
Är helt hundra på allt är rätt kopplat. Är farsans grejer och han har inga problem med att få skiten att funka. Har testat kopplat på alla möjliga satt och testat alla kanaler, men i principen ska det väl bara vara att välja tex AUX och välja auxkanalen sen så ska det funka? Eller är det något extra steg jag missar?
Citera
2011-03-05, 17:01
  #4
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wzzy
Är helt hundra på allt är rätt kopplat. Är farsans grejer och han har inga problem med att få skiten att funka. Har testat kopplat på alla möjliga satt och testat alla kanaler, men i principen ska det väl bara vara att välja tex AUX och välja auxkanalen sen så ska det funka? Eller är det något extra steg jag missar?
Det borde vara så enkelt, ja. Men får du ljud från någon annan kanal, ex. CD:ns? Pröva att koppla in lite olika ljudkällor, MP3 eller annan med aux-ingång för att se om det hörs (i en annan kanal än den du använder till datorn), så att du vet med säkerhet att det inte är förstärkaren som det är fel på.
Citera
2011-03-05, 17:06
  #5
Medlem
Wzzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Det borde vara så enkelt, ja. Men får du ljud från någon annan kanal, ex. CD:ns? Pröva att koppla in lite olika ljudkällor, MP3 eller annan med aux-ingång för att se om det hörs (i en annan kanal än den du använder till datorn), så att du vet med säkerhet att det inte är förstärkaren som det är fel på.


Senast förra veckan funkade förstärkaren, men får ta och testa mig fram ännu mer..
Citera
2011-03-05, 17:12
  #6
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wzzy
Senast förra veckan funkade förstärkaren, men får ta och testa mig fram ännu mer..
Fungerade den till datorn då?

Kör uteslutningsmetoden för att lokalisera felet, det är osvikligt. Det kan vara så enkelt att det bara är något som glappar någonstans eller en inställning som har slagit snett i datorn.
Citera
2011-03-05, 22:36
  #7
Medlem
zurfarns avatar
Skärp dig, du tillrättade din farsa. Jag är också farsa. Förbannad sådan.

Kidsen kan inte lyssna.

Basic; Utsignalen från din laptop är digital. Den måste omvandlas till analog. Inte måste, men det är bekvämt. Är du med?
Citera
2011-03-05, 23:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wzzy
Har en 3,5 till 2 rca hanar, men får inget ljud. Har testat koppla i dom flesta kontakterna. Men det gör ingen skillnad. Förstärkaren är en harman/kardon HK970 har Tuner, Phono, TV, Tape, Aux och Cdr uttag.

Antar jag gör nått galet, för jag får inte ens igång lp-spelaren. Sladden är det inget fel på

Rätt utgång på datorn? inställningar i datorn? (bör inte vara nått speciellt)

Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Skärp dig, du tillrättade din farsa. Jag är också farsa. Förbannad sådan.
Kidsen kan inte lyssna.
Basic; Utsignalen från din laptop är digital. Den måste omvandlas till analog. Inte måste, men det är bekvämt. Är du med?

Förbannad? Tror du glömde förvirrad..
Hur vet du att du att han ens övt har en digital utgång på datorn?
Samt om han använder en vanlig stereo kabel så lär han väll inte stoppa in den i en digital utgång.. och skulle han göra det brukar dom vara både och på ljudkort, inte enbart digital.

Samt om signalen är digital så är det inte "bekvämt" om den omvandlas till digital.. det är ett MÅSTE eftersom HK970 inte har några DACar vad jag vet iaf.
Citera
2011-03-05, 23:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Basic; Utsignalen från din laptop är digital. Den måste omvandlas till analog. Inte måste, men det är bekvämt. Är du med?
Hmm, fast om han har kopplat den via 3,5mm till två RCA-kontakter så tyder detta på att signalen är analog, och om han nu satt 3,5mm-kontakten i hörlursuttaget på datorn är signalen garanterat analog. Vanliga hörlurar kräver en analog signal.

Jag skulle tippa på att det finns någon funktion där du kan välja högtalarpar, typ A eller B, eller A och B, och gissningsvis har du valt fel här.

Men som sagt börja vid datorn, tryck i ett par hörlurar i samma uttag på datorn som du satt kabeln från stereon, kommer det ljud ur hörlurarna är felet inte i datorn. Koppla då in kabeln från stereon där (dator -> stereo). Prova sedan hörlurarna i stereon, om sådant uttag finns, och stega runt på de olika källvalen på stereon. Om du får ljud där kolla då så att du valt rätt högtalarpar om du har den funktionen. Du borde nu få ljud.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback