• 3
  • 4
2014-09-28, 18:38
Medlem
Här har jag inte hört talas om människor med ömt tandkött som ett utbrett problem dvs. vid snusande. Kan fermenterad tobak, socker och melass vara boven i dramat, kombinationen?

Coobra råtobak upplever jag har sandkorn i tobaken. Det får bli ett annat märke om jag provar receptet.
Citera
2014-11-04, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
100gr råtobak (virginia eller havanna dvs Nicotiana tabacum variant)
2dl äppelsaft
2-4 krm salt
majsstärkelse
socker
Jag provade och det blev hål i alu folien. Tackar för receptet ändå! Jag hade i lite bakpulver, det kanske inte var så bra?
Citera
2014-11-05, 04:20
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
bättre sent än aldrig

Jag har hittat ett recept som jag lägger här om någon är intresserad:

100gr råtobak (virginia eller havanna dvs Nicotiana tabacum variant)
2dl äppelsaft
2-4 krm salt
majsstärkelse
socker

börja med att ta råtobaken i en liten skål och tillsätt äppelsaften tills all tobak är fuktigt! Det ska inte finnas torra löv eller smul kvar! Om det inte blir fuktigt så tillsätt lite mer (det ska inte rinna av tobaken)

ta fram en bakplåt eller gratängplåt och rulla in tobaken i folie i en korv eller i flera korvar om du gör mer tobak !
lägg nu korvarna i plåten och ställ ugnen på ca 80 grader! När ugnen är 80 grader varm så tar du tobakskorvarna och plåten och skjuter in den i ugnen i 24 - 36 timmar!

Nu när tobaken har legat i ugnen i 24 - 36 timmar så tar du fram tobaken och rullar ur den ur folien och strö mellan 1-3 dl socker samt lite majsstärkelse i tobaken! Sen när du har gjort det så rullar du ihop foliekorven igen och lägger den på plåten! Skjut in den i ugnen och vänta ca 0.5 - 1 timme och ta sedan ur den och se om sockret har smält in i tobaken! Om den inte gjort det så skjuter du in den i ugnen igen och gör så på 10 min mellanrum!

nu när sockret har smält in riktigt och tobaken är finfin så tar du ur den ur ugnen och låter den svalna! När den gjort det så är den färdig att njutas av men man tjänar på en till ett par dagar i kylen så smaken kommer fram bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Jag provade och det blev hål i alu folien. Tackar för receptet ändå! Jag hade i lite bakpulver, det kanske inte var så bra?
Tack för att du testade detta, jag vet att du är rädd för plaster, men plastfolien jag har hemma tål temperatur över 100grader.
som jag skrivit i en annan tråd så vet du att jag inte är speciellt impad av aluminium..
om jag själv skulle valt att göra något av recepten så skulle jag faktiskt välja att rulla in massan i stekpåse.
-skoj att du testade, men tråkigt att du hyllar metaller så oerhört högt..
Citera
2014-11-05, 07:28
Medlem
Den diskussionen har handlat mer om att använda rätt material. Plastlådorna som kommer med snussatserna är inte av världens högsta kvalitet.
Citera
2014-11-05, 09:05
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Den diskussionen har handlat mer om att använda rätt material. Plastlådorna som kommer med snussatserna är inte av världens högsta kvalitet.
grundar du på vad???
Citera
2014-11-05, 09:23
Medlem
Citat:
grundar du på vad???
Jag har fått snussatser med plastlådor som det lossnat plastbitar från.
Citera
2014-11-05, 11:08
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Jag har fått snussatser med plastlådor som det lossnat plastbitar från.
Aha ja det är ett kvalitets problem, jag som fattat det som hälsoproblem..
jag gillar coobras burkar bättre än prillans. Mej men då vet jag iaf hur du menar..
Citera
2014-11-06, 11:33
Medlem
TobaksHasse du nämnde om stekpåse, jag tro jag provar med en stekpåse nästa gång om jag gör samma recept.
Citera
2014-11-06, 19:12
Medlem
Citat:
Att värma en kopp vatten i en kastrull till ljumen med en tesked salt och sedan skölja munnen med rengör munnen. Jag tror att kroppen helar sig bättre om området är rent.

Tror jag absolut på, även vanligt salt är ju basiskt. Varken cancer eller tandtroll trivs i basiska miljöer utan föredrar surt.

En hint kan vara, även om den inte är vetenskaplig, att Sverige ligger bäst till i västvärlden vad gäller munhålecancer (dvs väldigt få fall) och man tror det beror på att vi är bäst i världen på att snusa och därmed färre sura munnar..

Så det är säkert troligt att även saltiga munsjöljningar har en positiv effekt.
Senast redigerad av Taredomje 2014-11-06 kl. 19:22.
Citera
2015-02-10, 16:29
Medlem
Citat:
Coobra råtobak upplever jag har sandkorn i tobaken. Det får bli ett annat märke om jag provar receptet.
Snussatser är malda. Då blir det dip om ens det. Har för mig att dip fermenteras längre perioder. Tuggtobak är inte mald.
Citera
2015-02-21, 20:38
Medlem
Citat:
Jag hade inte så bra reglering på temperaturen, gjorde detta recept i en gammal riskokare. Jag upplever hur som helst som att aluminiumet gav avsmak.

Sedan är det svårt att hitta en långskuren snussats.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in