2014-09-01, 12:23
Medlem
Men rökta produkter ska allmänt vara farligare, kromosomskadande och cancerframkallande. Då kan jag säkert leva utan rökaromen.
Citera
2014-09-02, 11:06
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Men rökta produkter ska allmänt vara farligare, kromosomskadande och cancerframkallande. Då kan jag säkert leva utan rökaromen.

Det kan du säkert göra, men du får isf göra tobaken själv både snus och tuggtobak (som just detta gäller) innehåller ofta röktorkad tobak eller oxå just rökarom..
Citera
2014-09-02, 12:13
Medlem
Jag har hört att skölja munnen med saltvatten hjälper vid stor användning av dip. Det gäller säkert också vid användning av tuggtobak.
Citera
2014-09-02, 13:08
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Jag har hört att skölja munnen med saltvatten hjälper vid stor användning av dip. Det gäller säkert också vid användning av tuggtobak.
????
He he exakt vad skulle saltvattnet göra för nytta?
Låter rätt roligt (snudd på religiöst),
Citera
2014-09-04, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
????
He he exakt vad skulle saltvattnet göra för nytta?
Låter rätt roligt (snudd på religiöst),
Side effects of dipping Youtube-video av Outlaw. Videon talar bl.a. om oral leukoplaki, en vit fläck i munnen som kan utvecklas till cancer. 15:21 pratar Outlaw om att han använder saltvatten och tuggar på ett blad av mynta.
Citera
2014-09-04, 13:09
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Side effects of dipping Youtube-video av Outlaw. Videon talar bl.a. om oral leukoplaki, en vit fläck i munnen som kan utvecklas till cancer. 15:21 pratar Outlaw om att han använder saltvatten och tuggar på ett blad av mynta.
Jag har inte hittat någon vetenskaplig artikel om just saltvatten, mynta, hum kan kanske ligga mer i då örter kan ha lindrande efekt..

Men det hela låter så osannolikt att det säkert finns någon typ av test på..
Citera
2014-09-05, 12:48
Medlem
Att värma en kopp vatten i en kastrull till ljumen med en tesked salt och sedan skölja munnen med rengör munnen. Jag tror att kroppen helar sig bättre om området är rent.
Citera
2014-09-05, 15:08
Medlem
TobaksHasses avatar
Jaha du tänker så, ja det är ju klart, men hur stor efekt det har eller kan ha på tex Cancer'n kan man just undra, dom cancer framkallande ämnena går väl precis som Nikotinet genom huden alt slemhinnorna och bildar sedan cancer celler i kroppen..
-Därför tror jag att det har väldigt liten effekt på riktigt, Efter som att risken att få exempelvis Cancer är liten så är det svårt att hävda att metoden har en verkan (kan givetvis inte hävda att den inte har en verkan heller men..).
Har jag inte helt fel så användes något ämne som bildas i tobak (förr iaf) i endel cancer behandlingar. Ska kolla upp det mer noga...
Senast redigerad av TobaksHasse 2014-09-05 kl. 15:27.
Citera
2014-09-05, 21:29
Medlem
Amerikansk tuggtobak är fermenterad tobak. Svensk snus är ofermenterad tobak. Swedish Match har GOTHIATEK® kvalitetsstandard som håller ner oönskade ämnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Japp, kolla gärna på t.ex. www.tobaksfakta.se (Många av de cancrar/övriga sjukdomar som snus förorsakar är obotliga och leder ofta till en alldeles för tidig död, ofta efter svåra, plågsamma behandlingar. Att använda snusprodukter är ett missbruk som försämrar ens liv, både på kort och längre sikt...)

Är DET verkligen vad man VILL MED SITT LIV?!

Ett litet axplock:

Cancer
Sedan 1979 är det svenska snuset ofermenterat, ojäst. Mörk, rök- eller lufttorkad tobak mals vid tillverkningen, smakämnen tillsätts, tobaken blandas med salt och vatten och värmebehandlas. Det gör snuset fuktigt och skiljer det från det torra internationella snuset och tuggtobaken. Tack vare den metoden blir mängden cancerframkallande nitrosaminer mindre än i utländskt snus. Men det betyder inte att det svenska snuset är fritt från nitrosaminer eller säkert ur cancersynpunkt.
...

Hittade även bra information från http://www.alternativ.nu/index.php?topic=20182.240:

Gorre skriver:

1. Vad skiljer traditionellt amerikanskt snus och svenskt snus åt i tillverkningsprocessen?
Den stora skillnaden är att svenskt snus tillverkas enligt GothiaTek® och genomgår en värmebehandling – pastörisering, medan den amerikanska typen av snus fermenteras. Men även tobak och ingredienser skiljer sig åt mellan de två produkterna. I svenskt snus används endast lufttorkad tobak.

Skytten skriver:

Svenskt snus behöver inte vara soltorkad tobak. På monopolets tid gjordes i varjefall den mesta snusen av inhemsk tobak av rökt tobak.
Alla större odlare rökte sin tobak i röklador, soltorkad var de små odlarna som kanske hade ett par hundra kvadratmeter.
Jag har varit med om detta då det begav sig.

Det finns flera varianter på snus, såväl torr som våt. Den våta snusen kan värmebehandlas från 55 till 90 grader olika lång tid för olika sorters snus eller temperatur.

Jag har vanligen 77-80 grader, och värmebehandlar det med salt endast, först i 48 timmar, därefter med natriumkarbonaten i 24 timmar.

Till ett kilo tobak har jag ca en lite vatten i första värmebehandlingen och 3 deciliter tillsättes det sista dygnet, där karbonaten är upplöst.

Torr snus, den snus som är tillåten i EU, och sniffas, är torkad tobak, ofta med tillsatser.

Det finns snus som endast består av hårt fermenterad tobak med smaktillsatser, ligger nära tuggtobak.

Det amerikanska snuset är gjort av pulvriserad (ofta nerven i bladet) tobak och tillsats är "quicklime", vilket väl är vanlig kalk.

ref:
Handbuch des Tabakhandels, H. Aschenbrenner and Günther Stahl.
Citera
2014-09-23, 21:15
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Att värma en kopp vatten i en kastrull till ljumen med en tesked salt och sedan skölja munnen med rengör munnen. Jag tror att kroppen helar sig bättre om området är rent.

Ifall detta vore sant så vore skulle ju varje forskare, tidning och tv-station skriva om detta. Sen om salt vatten funkade så varför inte svälja det eller inhalera det som saltvatten-ånga för rökare?

Nej, det är troligen en gammal mormor saga som massa andra saker. Som lite varmt vatten med honung hjälper vid förkylning och en ond hals. Det lindrar när du dricker det, men mer än så är det inte.

Sen är ju saken den att nu så får nästan 1 av 3 cancer pga av massa olika saker; Maten vi äter, saker vi andas, solen vi badar i, grejer vi tar vid i arbete osv osv osv...
Citera
2014-09-23, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avskum1982
Ifall detta vore sant så vore skulle ju varje forskare, tidning och tv-station skriva om detta. Sen om salt vatten funkade så varför inte svälja det eller inhalera det som saltvatten-ånga för rökare?

Nej, det är troligen en gammal mormor saga som massa andra saker. Som lite varmt vatten med honung hjälper vid förkylning och en ond hals. Det lindrar när du dricker det, men mer än så är det inte.

Sen är ju saken den att nu så får nästan 1 av 3 cancer pga av massa olika saker; Maten vi äter, saker vi andas, solen vi badar i, grejer vi tar vid i arbete osv osv osv...
Gissningar är att om saltet dödar mikroorganismer ökar det kroppens försvar?? Det avlastar de mest utsatta vävnaderna i munnen?
Citera
2014-09-23, 22:13
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Gissningar är att om saltet dödar mikroorganismer ökar det kroppens försvar?? Det avlastar de mest utsatta vävnaderna i munnen?

Gissningar är svaret. Och om detta är sant så hade vi hört om detta för bra länge sedan. Önsketänkande är nog svaret. Youtube-killar är ingen källa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in