bättre sent än aldrig
Jag har hittat ett recept som jag lägger här om någon är intresserad:
100gr råtobak (virginia eller havanna dvs
Nicotiana tabacum variant)
2dl äppelsaft
2-4 krm salt
majsstärkelse
socker
börja med att ta råtobaken i en liten skål och tillsätt äppelsaften tills all tobak är fuktigt! Det ska inte finnas torra löv eller smul kvar! Om det inte blir fuktigt så tillsätt lite mer (det ska inte rinna av tobaken)
ta fram en bakplåt eller gratängplåt och rulla in tobaken i folie i en korv eller i flera korvar om du gör mer tobak !
lägg nu korvarna i plåten och ställ ugnen på ca 80 grader! När ugnen är 80 grader varm så tar du tobakskorvarna och plåten och skjuter in den i ugnen i 24 - 36 timmar!
Nu när tobaken har legat i ugnen i 24 - 36 timmar så tar du fram tobaken och rullar ur den ur folien och strö mellan 1-3 dl socker samt lite majsstärkelse i tobaken! Sen när du har gjort det så rullar du ihop foliekorven igen och lägger den på plåten! Skjut in den i ugnen och vänta ca 0.5 - 1 timme och ta sedan ur den och se om sockret har smält in i tobaken! Om den inte gjort det så skjuter du in den i ugnen igen och gör så på 10 min mellanrum!
nu när sockret har smält in riktigt och tobaken är finfin så tar du ur den ur ugnen och låter den svalna! När den gjort det så är den färdig att njutas av men man tjänar på en till ett par dagar i kylen så smaken kommer fram bättre.