Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-03-05, 07:11
Medlem
Finns det någon här som har recept? Då menar amerikansk tuggtobak tex redman levi garrett osv.

Tack i förväg.
Citera
2011-03-09, 03:52
Medlem
Massive.Massons avatar
Ta ett tuggumi, tugga i fem min, sedan rulla det i tobak = tuggtobak. Win win.
Citera
2013-02-01, 02:24
Medlem
TobaksHasses avatar
bättre sent än aldrig

Jag har hittat ett recept som jag lägger här om någon är intresserad:

100gr råtobak (virginia eller havanna dvs Nicotiana tabacum variant)
2dl äppelsaft
2-4 krm salt
majsstärkelse
socker

börja med att ta råtobaken i en liten skål och tillsätt äppelsaften tills all tobak är fuktigt! Det ska inte finnas torra löv eller smul kvar! Om det inte blir fuktigt så tillsätt lite mer (det ska inte rinna av tobaken)

ta fram en bakplåt eller gratängplåt och rulla in tobaken i folie i en korv eller i flera korvar om du gör mer tobak !
lägg nu korvarna i plåten och ställ ugnen på ca 80 grader! När ugnen är 80 grader varm så tar du tobakskorvarna och plåten och skjuter in den i ugnen i 24 - 36 timmar!

Nu när tobaken har legat i ugnen i 24 - 36 timmar så tar du fram tobaken och rullar ur den ur folien och strö mellan 1-3 dl socker samt lite majsstärkelse i tobaken! Sen när du har gjort det så rullar du ihop foliekorven igen och lägger den på plåten! Skjut in den i ugnen och vänta ca 0.5 - 1 timme och ta sedan ur den och se om sockret har smält in i tobaken! Om den inte gjort det så skjuter du in den i ugnen igen och gör så på 10 min mellanrum!

nu när sockret har smält in riktigt och tobaken är finfin så tar du ur den ur ugnen och låter den svalna! När den gjort det så är den färdig att njutas av men man tjänar på en till ett par dagar i kylen så smaken kommer fram bättre.
Senast redigerad av TobaksHasse 2013-02-01 kl. 02:27.
Citera
2013-02-03, 19:15
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
bättre sent än aldrig

Jag har hittat ett recept som jag lägger här om någon är intresserad:

100gr råtobak (virginia eller havanna dvs Nicotiana tabacum variant)
2dl äppelsaft
2-4 krm salt
majsstärkelse
socker
Har du provat det där?

Blir nog många besök till tandläkaren efter det där receptet. Men Red man och liknande kanske innehåller majsstärkelse? Men man tuggar ju inte det så ofta.
Citera
2013-02-03, 19:20
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Har du provat det där?

Blir nog många besök till tandläkaren efter det där receptet. Men Red man och liknande kanske innehåller majsstärkelse? Men man tuggar ju inte det så ofta.

Ifrån Swedish Match hemsida:
"Vilka ingredienser används till amerikansk tuggtobak.
Vi använder socker, melass, lakrits samt livsmedelsgodkända naturliga och artificiella smaktillsatser."
Citera
2013-02-04, 15:36
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Har du provat det där?

Nix har inte testat det själv..
Citera
2013-02-05, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Nix har inte testat det själv..

Jag har provat något liknande, dock med melass istället för socker och majsstärkelse. Det hela smakade ungefär som jag minns att Redman smakar/de (testade Redman en gång i slutet av 90-talet). Dock så kändes det otroligt sliskigt efter ett tag, och den enda anledningen till att jag provade var för att jag var utomlands i ett land utan snus eller något vettigare komplement. Kändes riktigt jävla ofräscht kan jag ju säga. Fast gillar man Redman så kanske man gillar detta också?
Citera
2013-02-05, 22:42
Bannlyst
Funkar rå tobak,salmiak pulver och vatten?
Citera
2013-02-06, 07:58
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajenVsArsenal
Funkar rå tobak,salmiak pulver och vatten?
Nja osäker på det men du kan väl alltid smaksätta med Salmiak?

-Har faktiskt inte så många recept på tuggtobak men ni som har kan väl vara vänliga att dela med er av dom??
Är själv ingen Tuggare utan snusare (har noll koll på hur priserna på tuggtobak är nu mer men misstänker att det följer snuspriset)...
Kan man spara pengar så varför inte??
Citera
2013-02-06, 08:03
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeCoqSportif
Jag har provat något liknande, dock med melass istället för socker och majsstärkelse. Det hela smakade ungefär som jag minns att Redman smakar/de (testade Redman en gång i slutet av 90-talet). Dock så kändes det otroligt sliskigt efter ett tag, och den enda anledningen till att jag provade var för att jag var utomlands i ett land utan snus eller något vettigare komplement. Kändes riktigt jävla ofräscht kan jag ju säga. Fast gillar man Redman så kanske man gillar detta också?
-Som sagt jag är ingen tuggare (har bara tuggat "Goldenriver" (eller något liknande hette det). Över 15år sedan iaf.. Vill bara dela med mig av ett recept jag tror på.. Har ett man gör i stekpanna på sirap me men.. Tror mer på detta..

La bara ut det för att hjälpa andra som vill göra sitt eget
Citera
2013-02-07, 20:20
Bannlyst
Jag tror de skulle fungera om man lät tobaken stå i ett salmiak bad ett par dagar.
Tobaken måste liksom marineras som med smak. Som tex Olivertwist.
Jag tror inte att det fungerar att smak sätta tobaken med 2 dl äppel juice.
Utan det måste nog vara en äppel juices reducering.Man smak sätter den med.
Citera
2013-02-07, 20:40
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajenVsArsenal
Jag tror de skulle fungera om man lät tobaken stå i ett salmiak bad ett par dagar.
Tobaken måste liksom marineras som med smak. Som tex Olivertwist.
Jag tror inte att det fungerar att smak sätta tobaken med 2 dl äppel juice.
Utan det måste nog vara en äppel juices reducering.Man smak sätter den med.
"Tuggtobak" och Oliver twist skiljer sig åt. Oliver twist är ju spunnen tobak.

När man tillsäter allt socker får man det där feta/ klibbiga "amerikanska" tobaken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in