"Realist: Person som har sinne för vad som är praktiskt genomförbart (och vanligen inte är alltför optimistisk eller utopisk eller dogmatisk); anhängare av den filosofiska realismen; konstnär eller författare som arbetar i realismens anda."
Men om vi nu ska använda ordet realist som en
synonym för invandringskritiker, som många verkar göra, och tråden ligger ju trots allt i I&I:
Citat:
Ursprungligen postat av Cithara
Realist = individ som tänker rationellt istället för med känslor, grundar sina åsikter efter fakta, väljer alltid realism före idealism och låter inte politisk korrekthet stå i vägen för sanningen. Kan göra tydlig skillnad på teori och praktik.
Motsatsen till idealist.
Jag tror inte att det stämmer att realister lämnar känslor utanför sina debatter, tvärtom tror jag att dom har väldigt starka känslor knytna till ämnet, det är inte ovanligt med unga killar med total avsaknad av politiskt intresse som debatterar migrationsfrågor dagarna i ända. Att dessa känslor inte består av medkänsla är en annan sak.
Att dom grundar sina åsikter på fakta kan jag inte heller hålla med om, inte av det jag sett och läst vill säga.
Snarare är det ofta grova generaliseringar, rubrik-läsande i tidningar helt utan intresse för källhänvisningar, blixtsnabba slutsatser och fördomar som ligger bakom realistens påpekanden.
Att många av dessa människor påpekar att dom tar avstånd från politisk korrekthet när man sitter anonym på ett internetforum där "realisten" dessutom är i majoritet känns även det lite underligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterhant
Tack nu har jag en bättre bild på detta med realism, men kan ni förklara lite mer vad dom gör/tänker som är rasistiskt :S (Lite trög jag vet)
Den tanke jag har nu
Spoiler:
En realist är den som går på fakta före känslor och statistik antagligen en ateist
Är det fel eller rätt ?
Edit: Glömde av att dom dömer inte individen enbart utan helheten av samhället? (även smyg rasistiska tankar) Om detta inte stämmer snälla hjälp mig få den korrekta "bild" av en realist!
//Tack
Att en realist skulle vara ateist är nog faktiskt mer troligt än att han är invandringskritiker, om man ska använda ordet realist i dess rätta bemärkelse.
Att realist ofta verkar användas som en synonym för rasist/invandringskritiker är nog mer för att det är bekvämt att säga "jag är bara realist" när andra tycker att det man säger eller skriver är rasistiskt. Det är ett effektivt sätt att säga "jag har inga åsikter i ämnet, jag säger bara som det är".
Vad som är rasistiskt med "realister":
Jag tror att det ofta är det man kan läsa mellan raderna i en text som får personen att verka rasistisk. Exempel: personen länkar lite ekonomisk statistik om svensk invandring som han använder som ett slagträ i debatten utan att egentligen bry sig om Sveriges ekonomi utan endast av anledningen att han är trött på att se högljudda blattar på stan. Man maskerar helt enkelt sina avsikter.