• 1
  • 2
2011-03-05, 17:23
Medlem
Citharas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gbajern
Jag tror inte att det stämmer att realister lämnar känslor utanför sina debatter, tvärtom tror jag att dom har väldigt starka känslor knytna till ämnet, det är inte ovanligt med unga killar med total avsaknad av politiskt intresse som debatterar migrationsfrågor dagarna i ända. Att dessa känslor inte består av medkänsla är en annan sak.
Att dom grundar sina åsikter på fakta kan jag inte heller hålla med om, inte av det jag sett och läst vill säga.
Snarare är det ofta grova generaliseringar, rubrik-läsande i tidningar helt utan intresse för källhänvisningar, blixtsnabba slutsatser och fördomar som ligger bakom realistens påpekanden.
Att många av dessa människor påpekar att dom tar avstånd från politisk korrekthet när man sitter anonym på ett internetforum där "realisten" dessutom är i majoritet känns även det lite underligt.

Alla har känslor i sin retorik och journalism m.m. det kan aldrig vara helt objektivt. Men det var inte det jag menade. Det jag menade var att realister inte tänker med känslor, dvs vi använder förnuftet och hjärnan och tänker inte med hjärtat och idealiserar, som ofta kännetecknar de politiskt korrekta.

Realister är även ofta mer pålästa då de ofta har fakta på sin sida, annars skulle de inte vara realister då deras åsikter/världsåskådning utgår utifrån fakta, även kontroversiell sådan.
Citera
2011-03-05, 18:11
Medlem
gbajerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cithara
Alla har känslor i sin retorik och journalism m.m. det kan aldrig vara helt objektivt. Men det var inte det jag menade. Det jag menade var att realister inte tänker med känslor, dvs vi använder förnuftet och hjärnan och tänker inte med hjärtat och idealiserar, som ofta kännetecknar de politiskt korrekta.

Realister är även ofta mer pålästa då de ofta har fakta på sin sida, annars skulle de inte vara realister då deras åsikter/världsåskådning utgår utifrån fakta, även kontroversiell sådan.

Om den självutnämnda realisten verkligen är en realist så stämmer det du skriver, dock menar jag på att "realisterna", i detta fall flashbacks invandringskritiker, åtminstone till viss del även dom resonerar utifrån känslor, dock på ett helt annat sätt. Där idealisten (pk-människan) argumenterar utifrån att alla människor har lika värde och liknande trams, argumenterar realisten utifrån hans negativa åsikter om invandrare, som har kommit ur negativa erfarenheter och ofta till viss del av fördomar samt klumpiga generaliseringar och slutsatser.

För att gå tillbaka till ateism som det var snack om, så är Christopher Hitchens ett bra exempel på en realist som precis som du skriver, i princip alltid framstår som mer påläst än sina motståndare då han alltid är saklig och alltid har fakta som styrker det han säger, han är dessutom ofta mycket "politiskt inkorrekt".
Jag ser dock inte flashbacks invandringskritiker och självutnämnda realister, som realister.
Senast redigerad av gbajern 2011-03-05 kl. 18:17.
Citera
2011-03-05, 19:56
Medlem
Citharas avatar
Citat:
Om den självutnämnda realisten verkligen är en realist så stämmer det du skriver, dock menar jag på att "realisterna", i detta fall flashbacks invandringskritiker, åtminstone till viss del även dom resonerar utifrån känslor, dock på ett helt annat sätt. Där idealisten (pk-människan) argumenterar utifrån att alla människor har lika värde och liknande trams, argumenterar realisten utifrån hans negativa åsikter om invandrare, som har kommit ur negativa erfarenheter och ofta till viss del av fördomar samt klumpiga generaliseringar och slutsatser.

För att gå tillbaka till ateism som det var snack om, så är Christopher Hitchens ett bra exempel på en realist som precis som du skriver, i princip alltid framstår som mer påläst än sina motståndare då han alltid är saklig och alltid har fakta som styrker det han säger, han är dessutom ofta mycket "politiskt inkorrekt".
Jag ser dock inte flashbacks invandringskritiker och självutnämnda realister, som realister.

Frågeställningen löd vad en realist är, inte huruvida om man ska använda det synonymt med invandringskritiker.

Att realister ofta är negativa till invandrare och invandring beror på att realiteten inte ser ut som idealister drömmer om och de politiska korrekta propagerar om.
En realist vet att alla kulturer är inte lika bra eller lika mycket värda. En realist vet att alla människor fungerar inte lika och har olika egenskaper. En realist vet vilka faktorer som orsakar ett splittrat samhälle och vilka som bidrar till en bättre samhörighet.

Jag är stolt realist och jag väljer alltid realism för idealism. Idealism har ingen plats varken i vårt samhälle eller i vår politik, det leder enbart till destruktion. Saker kan låta hur bra som helst i teorin men fungerar det inte i praktiken så spelar det ingen roll.
Citera
2011-03-05, 20:09
Medlem
Orzions avatar
En person som inser fördelarna med om Sverige öppnar gränserna. En person som inser att alla människor har rätt till fri rörlighet. En person som inser att problem inte är invandringen utan hur vårt samhälle är utformat, den som inser detta är en så kallad realist som lever i verkligheten.
Citera
2011-03-05, 21:02
Medlem
gbajerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cithara
Frågeställningen löd vad en realist är, inte huruvida om man ska använda det synonymt med invandringskritiker.

Att realister ofta är negativa till invandrare och invandring beror på att realiteten inte ser ut som idealister drömmer om och de politiska korrekta propagerar om.
En realist vet att alla kulturer är inte lika bra eller lika mycket värda. En realist vet att alla människor fungerar inte lika och har olika egenskaper. En realist vet vilka faktorer som orsakar ett splittrat samhälle och vilka som bidrar till en bättre samhörighet.

Jag är stolt realist och jag väljer alltid realism för idealism. Idealism har ingen plats varken i vårt samhälle eller i vår politik, det leder enbart till destruktion. Saker kan låta hur bra som helst i teorin men fungerar det inte i praktiken så spelar det ingen roll.

Eftersom att var och varannan invandringskritiker här på forumet kallar sig realist, och tråden är postad just i I&I, antog jag att TS undrade vad dessa människor menar med att dom är realister. Vill han bara veta innebörden av ordet är det bara att slå upp det i en ordbok.
Citera
2011-03-05, 21:11
Medlem
the_mechanixs avatar
Realister tror att de vet allting om hur världen funkar när de i själva verket inte har en aning. De ser att kejsaren är naken, men de har ingen aning om varför. Att ständigt prata om islam, islam och islam är något realister gillar, samtidigt som de tycker att alla kan vara svenskar så länge de inte praktiserar nämnda religion.
Realister är nästan alltid sionister, som i alla lägen står på Israels sida i sin kamp mot "islamifieringen". Att judar kan vara onda är något realister inte vill höra, utan går istället och lyssnar på Kent Ekeroth och Geert Wilders när de propagerar för stöd åt "Mellanösterns enda demokrati".
Citera
2011-03-05, 21:36
Medlem
Citharas avatar
Citat:
Eftersom att var och varannan invandringskritiker här på forumet kallar sig realist, och tråden är postad just i I&I, antog jag att TS undrade vad dessa människor menar med att dom är realister. Vill han bara veta innebörden av ordet är det bara att slå upp det i en ordbok.

Vi gjorde olika tolkningar om TS utgångspunkt, att säga att den ena eller andre har fel är meningslöst såvida inte TS förklarar vad han menar närmare.

Jag kan dock bara gå efter vad som faktiskt efterfrågas, nämligen vad är en realist. Att anta och gissa sig fram vad TS menar får stå för dig.
Citera
2011-03-07, 21:57
Medlem
Finns det någon speciell musik där dom sjunger om realister? eller som realister har gjort?

//Tack i förhand
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in