Citat:
Ursprungligen postat av Cithara
Alla har känslor i sin retorik och journalism m.m. det kan aldrig vara helt objektivt. Men det var inte det jag menade. Det jag menade var att realister inte tänker med känslor, dvs vi använder förnuftet och hjärnan och tänker inte med hjärtat och idealiserar, som ofta kännetecknar de politiskt korrekta.
Realister är även ofta mer pålästa då de ofta har fakta på sin sida, annars skulle de inte vara realister då deras åsikter/världsåskådning utgår utifrån fakta, även kontroversiell sådan.
Om den självutnämnda realisten verkligen är en realist så stämmer det du skriver, dock menar jag på att "realisterna", i detta fall flashbacks invandringskritiker, åtminstone till viss del även dom resonerar utifrån känslor, dock på ett helt annat sätt. Där idealisten (pk-människan) argumenterar utifrån att alla människor har lika värde och liknande trams, argumenterar realisten utifrån hans negativa åsikter om invandrare, som har kommit ur negativa erfarenheter och ofta till viss del av fördomar samt klumpiga generaliseringar och slutsatser.
För att gå tillbaka till ateism som det var snack om, så är Christopher Hitchens ett bra exempel på en realist som precis som du skriver, i princip alltid framstår som mer påläst än sina motståndare då han alltid är saklig och alltid har fakta som styrker det han säger, han är dessutom ofta mycket "politiskt inkorrekt".
Jag ser dock inte flashbacks invandringskritiker och självutnämnda realister, som realister.