Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-03-04, 16:14
Medlem
nollie3flips avatar
Hej,
Jag flyttar ca 5 minuter från mina föräldrars hem och det känns helt onödigt att betala för eftersändning när min morsa kan ringa mig om jag har fått någon post(vilket sker sällan). På adressändring.se står det att om jag inte tar eftersändning så kommer posten att skickas tillbaka till avsändaren, men det vill jag ju inte. Hur kan jag göra detta? Måste jag betala för den förbannade eftersändningen ändå?
Citera
2011-03-04, 16:19
Medlem
Så är det. Posten kan inte dela ut post till någon som inte längre bor på adressen, därför skickas posten tillbaka till avsändare.
Ändra adress hos all företag och privatpersoner som kan tänkas vilja skicka brev till dig. Hos myndigheter och liknande sker ändringen automatiskt.
Citera
2011-03-04, 16:23
Medlem
Jag betalade inte ett jota, ändrade på ett fåtal ställen. Allt funkade bra.
Citera
2011-03-04, 16:46
Medlem
jag flyttade 20 mil från mina föräldrar och struntade i eftersändning det kommer fortfarande fram post dit nu ett år senare. Även om hon som ringde från adressändringen och ville att jag skulle ta eftersändning påstod att det skulle slänga all min post i soptunnan direkt om de såg att det var adresserat till min förra adress vilket det tydligen inte gjort då allt kommit dit, inget jag saknar än iallafall.
Citera
2011-03-04, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollie3flip
Hej,
Jag flyttar ca 5 minuter från mina föräldrars hem och det känns helt onödigt att betala för eftersändning när min morsa kan ringa mig om jag har fått någon post(vilket sker sällan). På adressändring.se står det att om jag inte tar eftersändning så kommer posten att skickas tillbaka till avsändaren, men det vill jag ju inte. Hur kan jag göra detta? Måste jag betala för den förbannade eftersändningen ändå?

Skit i att betala.
Låt istället ditt namn sitta kvar på brevlådan i ditt föräldrarhem så skickas inget tillbaka i alla fall.
Citera
2011-03-04, 17:13
Medlem
kaffekanons avatar
Du kan adressändra på skatteverkets hemsida utan att behöva eftersända din post. Då folkbokför du dig dock på den nya adressen..
Citera
2011-03-04, 21:14
Medlem
nollie3flips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamekalle
Så är det. Posten kan inte dela ut post till någon som inte längre bor på adressen, därför skickas posten tillbaka till avsändare.
Ändra adress hos all företag och privatpersoner som kan tänkas vilja skicka brev till dig. Hos myndigheter och liknande sker ändringen automatiskt.
Men hur vet posten att man inte bor där längre? Det står ju fortfarande vårt efternamn på dörren..

Citat:
Ursprungligen postat av micciz
jag flyttade 20 mil från mina föräldrar och struntade i eftersändning det kommer fortfarande fram post dit nu ett år senare. Även om hon som ringde från adressändringen och ville att jag skulle ta eftersändning påstod att det skulle slänga all min post i soptunnan direkt om de såg att det var adresserat till min förra adress vilket det tydligen inte gjort då allt kommit dit, inget jag saknar än iallafall.
Kan tänka mig det. Adressändring.se är ju ett företag som gärna säljer sin tjänst även om folk inte behöver den.
Citat:
Ursprungligen postat av alfax
Skit i att betala.
Låt istället ditt namn sitta kvar på brevlådan i ditt föräldrarhem så skickas inget tillbaka i alla fall.
Mitt förnamn menar du? Jag har samma efternamn som mina föräldrar så det borde ju inte vara något problem. Det enda som kan ställa till det är väl om Postverket ser att jag inte är folkbokförd på den adressen som breven är adresserade till. Brukar de kolla upp sådant? T.ex om jag skickar ett brev till en person som jag vet inte bor på den adressen jag skickar brevet till, kommer brevet inte fram då?
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekanon
Du kan adressändra på skatteverkets hemsida utan att behöva eftersända din post. Då folkbokför du dig dock på den nya adressen..
Okej, tack för tipset. Varför skulle jag inte vilja folkbokföra mig på den nya adressen?
Citera
2011-03-04, 21:34
Medlem
Herregud, vilken dynga adressändring snackar. Jag har aldrig betalat ett enda öre och jag har flyttat ett antal gånger under mitt liv. Jag har haft vänners post hem till mig när de varit ute på längre resor (6 mån eller mer) utan att dessa personer varit skrivna på min adress. Upp med en papperslapp på dörren eler brevlådan bara. En annan gång skulle en av mina vänner skiljas och ville, av naturliga skäl, inte att exfrun skulle få hans post. Då ändrade han adress hos banken och ett par andra ställen och fick hem sin post (kontoutdrag, räkningar, m.m) till mig.

Men jag vet inte om man ändrat det sedan dess är klart. Hur fungerar det då för personer som bor halva året på sommarnöjet och vill ha ut posten dit? Kostar det pengar varje gång då?
Citera
2011-03-05, 00:24
Medlem
Posten/Bring Citymail håller inte koll på om du bor kvar eller inte, och sålänge som rätt efternamn står på dina föräldrars dörr så kommer posten att fortsätta dimpa ner där.

Enda anledningen till att de säger att du inte får post är för att de vill att du ska adressändra då de tjänar pengar på det.

Alternativet du kan göra är att ringa de få bolag du får brev från på regelbunden basis och be de ändra sina register medan du sitter i telefon, tar ingen längre tid direkt.
Citera
2011-03-05, 16:49
Medlem
Tjippmunks avatar
du kan ändra din adress på adressändring utan att beställa eftersändning. eller skicka in en blanket till skatteverket.
adressändring ljuger om man ringer till dom, (kanske omedvetet?). har fått av dom förklarat för mig att man KAN INTE få post till två olika ställen samtidigt, vilket är helt fel.
ändra din folkbokföringsadress så kommer så småningom all "företagspost" (bank, försäkring, dekleration osv) att gå till din nya adress. innan dess kommer dina föräldrar att få din post men med tanke på att dom bor 5 min bort ser jag inget problem i det.

andledningen till att måste ändra din adress är att din hemförsäkring gäller där du är folkbokförd.

det finns trevligare sätt att spendera 200:-, eller 430:- om du är över 26.

Flyttanmälan
När du flyttar är du enligt lag skyldig att anmäla din nya adress. Det kallas flyttanmälan och kostar inget. Efter en genomförd flyttanmälan informeras automatiskt ett antal myndigheter om din nya adress och SPAR-registret uppdateras, fullständig information hittar du i våra kundvillkor. Andra företag, organisationer och privatpersoner informeras inte automatiskt.

För att få din post till nya adressen kompletterar du med eftersändning mot en avgift. Då eftersänds post adresserad till din gamla adress till den nya adressen under 12 månader. De som fortsättningsvis använder din gamla adress bör du då kontakta för uppdatering av deras adressregister, förslagsvis genom att använda någon av våra kostnadsfria elektroniska tjänster eller våra flyttkort. Dessa presenteras efter genomförd beställning.
Citera
2011-03-05, 17:05
Medlem
Du kan stå kvar hoss dina föräldrar .Nya är det bara att sätta den nya adresen till.
Citera
2011-03-05, 17:12
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillan007
Du kan stå kvar hoss dina föräldrar .Nya är det bara att sätta den nya adresen till.

nackdelen med det är att hans hemförsäkring inte gäller på den nya adressen isf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in