Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-04, 11:27
  #1
Medlem
Som rubriken lyder: Vilket år var svårast för er när ni pluggade på högskola/universitet?
Citera
2011-03-04, 11:34
  #2
Medlem
zappzapps avatar
Jag pluggar i och för sig fortfarande så mitt svar kan komma att ändras. Jag skulle nog säga att första terminen var tuffast. Inte kunskapsmässigt, den här terminen är sju resor värre men det faktum att jag saknade verktygen och erfarenheterna för att effektivt plugga gjorde första terminen till ett tufft halvår. Nu vet jag hur jag ska lägga upp mina studier, vad som är möjligt att göra och hur rutinerna måste se ut.
Citera
2011-03-04, 21:20
  #3
Medlem
nollie3flips avatar
Instämmer med föregående talare. Som nybliven student saknade jag rutin, uthållighet och framförallt vana av att studera mycket. Är nu inne på 4:e terminen och visst är kurserna svårare men jag har blivit duktigare på att plugga. Dessutom har jag lärt känna större delen av min klass och det är verkligen guld värt att kunna samarbeta och hjälpa varandra.
Citera
2011-03-05, 13:23
  #4
Medlem
Festungbreslaus avatar
Första terminen var lite jobbig och visst fick jag göra några omtentor, dock var hela blocket på 30hp färdigt i januari utan förseningar. Det absolut jävligaste jag gjort var en masterkurs där det ingick att sammanfatta innehållet i tonvis med artiklar på 5 rader per artikel.
Citera
2011-03-05, 14:24
  #5
Medlem
Krösus Sorks avatar
2:a året överlägset för min del, svårighetsnivån ökades markant då för att sen plana ut i 3:an. Sen underlättar det väl knappast att det var i tvåan man började engagera sig i diverse föreningar så fokus var väl inte 100% på studierna det året...
Citera
2011-03-05, 16:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
2:a året överlägset för min del, svårighetsnivån ökades markant då för att sen plana ut i 3:an. Sen underlättar det väl knappast att det var i tvåan man började engagera sig i diverse föreningar så fokus var väl inte 100% på studierna det året...

Precis samma för mig.. Visst var första året svårt, men det var andra året som det gick åt skogen, mycket på grund av studentföreningsengagemang (men det var det helt klart värt, mitt livs roligast år..)
Citera
2011-03-05, 16:27
  #7
Medlem
Såhär långt verkar det som första året är svårast för många och där efter andra året. Tredje året är det inte mycket snack om. Är detta på grund av examensarbetet som det underlättar?
Citera
2011-03-05, 21:37
  #8
Medlem
Censor Scipios avatar
Jag har inte gått klart 2:an än (3 månader kvar!), men totalt sett har jag upplevt det första året som svårast - i och med att jag inte hade något vidare universitetsvana då. När det gäller den svåraste läsperioden var det dock första läsperioden i 2:an... Flervariabelanalys, mekanik och materialteknik samtidigt. Rrrrys.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback