2011-03-04, 09:58
Bannlyst
Jag undrar om hur ni daytrayders gör när ni gör vinster varje dag?
Jag vet att ni köper och säljer, men analyserna då?

Gör ni analyser på t.ex. "nu har den gått ner ca 3 kr, då är sannolikheten att det kommer öka med 1%, är 85% sannolikhet". Vad för analyser?

Eller gissar/chansar ni?
Senast redigerad av persson121 2011-03-04 kl. 10:02.
Citera
2011-03-04, 10:14
Medlem
Meastarns avatar
Har själv noll erfarenhet av daytrading, men det är väl mer så att man analyserar än att gissar sig fram till vad man ska köpa/sälja? Det verkar väldigt intressant med daytrading, men relativt svårt.
Citera
2011-03-04, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Meastarn
Har själv noll erfarenhet av daytrading, men det är väl mer så att man analyserar än att gissar sig fram till vad man ska köpa/sälja? Det verkar väldigt intressant med daytrading, men relativt svårt.

Finns ju program som styr daytrading, fast det är lika bra att göra eget för att vara säker.

Hur som helst så undrar jag hur analyserna är? Är det grova matematiska analyser, eller är det analyser som grundas på suntförnuft, eller historik.
Citera
2011-03-04, 10:28
Medlem
Daytrading innebär ju bara att man handlar med aktier dagligen, ingenting mer.

Eftersom det är en kortsiktig handling skulle jag tro att man till större delen baserar beslut på kortsiktiga fundamenta, som rykten och tolkande av löpande börsdata. Ofta gäller det att hitta cykler/avvikelser i olika aktier.
Citera
2011-03-04, 10:31
Medlem
Chopinowskis avatar
Nej, de gör inte vinst varje dag.
Citera
2011-03-04, 10:40
Medlem
det handlar om 95% känsla skulle jag säga.
Citera
2011-03-04, 10:58
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Jag undrar om hur ni daytrayders gör när ni gör vinster varje dag?
Jag vet att ni köper och säljer, men analyserna då?

Gör ni analyser på t.ex. "nu har den gått ner ca 3 kr, då är sannolikheten att det kommer öka med 1%, är 85% sannolikhet". Vad för analyser?

Eller gissar/chansar ni?

Gissar/chansar gör vi definitivt inte, då skulle man inte klara sig länge. Man lär sig efter hand vilka formationer man ska agera på. Varje daytrader har sin egen strategi, går inte att säga att så här ska man göra för att tjäna pengar. Man måste skapa sin egen för att känna sig trygg.

Och nej, vi daytraders tjänar inte pengar varje dag, ibland är kommer man in i perioder när inget fungerar och man känner sig ordentligt rövknullad efter börsens stängning.
Citera
2011-03-04, 11:04
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag har provat daytrading, kanske nån dag/veckan i början på milleniumskiftet.

Har aldrig gjort några tekniska analyser mm. utan enbart suttit som en jävla dåre och
stirrat på orderdjupet. Upp en tuselapp eller två ena dagen och ner andra dagen

Vet inte riktigt hur det slutade totalt eftersom jag höll på med swing och långsiktiga
investeringar också, men jag tradade med mellan 100-200K som är lite lågt och jag
skulle tro att det gick jämt upp ungefär + en jävla massa tid förstås.

Jag tror inte att det är omöjligt iaf om man följer en uppgående trend och orkar.

Spännande va det iaf, men inget för mig. Saknade kunskaper
Senast redigerad av Aktieklipparn 2011-03-04 kl. 11:06.
Citera
2011-03-04, 13:22
Bannlyst
Skulle gärna vilja börja med detta, men tycker det är så jävla tråkigt och verkar vara större chans att vinna på en trisslott. sen måste man väl börja med minst 50k för att ens kunna försörja sig på detta inom snar tid väl?
Citera
2011-03-04, 13:29
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cartagena
Skulle gärna vilja börja med detta, men tycker det är så jävla tråkigt och verkar vara större chans att vinna på en trisslott. sen måste man väl börja med minst 50k för att ens kunna försörja sig på detta inom snar tid väl?
Snarare 500,000 - 1,000,000 kr...
Citera
2011-03-04, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Snarare 500,000 - 1,000,000 kr...

Ok! Sen är väl risken att insatsen försvinner lika lätt som man förlorar på en trisslott antar jag. Allt handlar om gambling. Har man inte insiderinfo som Gekko så är det nog bara kvasispekulationer.
Citera
2011-03-04, 13:51
Bannlyst
Men vi säger att vi har en lutande trend ner.
Men kollar vi dagligen så ökar den, och nästa dag minskar den.
Den kan gå upp någon %, sen går den ner.

Ska ta ett exempel:

https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=175028

https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=216982

Hur ska ni se om den ökar eller minskar? Sannolikhet.

Det är ju enklare att göra EN affär per vecka om man är ute efter 3-5% i vinst per vecka.
Men mitt mål är att kunna göra 3-5% per vecka. Jag är även programutvecklare.
Det VET jag att det är enklare att göra analyser och kolla hur kursen går. Ser att många kurser ökar -+5% per vecka.

Jag kommer tillbringa mycket tid vid datorn.

Min plan är att skapa ett program som kan läsa av 100 kurser samtidigt.
Senast redigerad av persson121 2011-03-04 kl. 14:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in