Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-03-04, 02:29
Medlem
Som alla bilförare säkert noterat så har bränslepriserna nått nya nivåer, ca 14.50 för 98:an.
Med stigande oro i arabvärlden(läs nordafrika) och ett girigt OPEC så är det bara en tidsfråga innan priset på både 95:an och dieseln passerar 15 kr-gränsen.
Jag vill få igång en debatt om var ni sätter er gräns. För mig är den redan nådd. Nog för att nya smådieslar surplar omkring 0,5L/milen, men vem kan punga upp med 100-200 000 kr rakt upp och ner?
och hur långt måste man åka innan man sparar in på en sådan nyinvestering?

För mig med familj som har 2 mil till willys och 3,5 mil till ica-lågprs och lidl är det bara att avstå att åka och handla där, för det är billigare att handla hos den lokala svindyra handlaren än att åka 20-30 mil i månaden.

För er som pendlar, hur ser ni på saken, visst, ni får dra av 18,50 per mil, men den reella skatteeffekten är att ni får tillbaka knappt 7 kr/ per mil när det i själva verket kostar omkring det dubbla att åka sträckan.

Hur kan vi påverka bränslepriserna?
Tillgång och efterfrågan styr priset, vad händer om alla vägrar åka bil på någon månad?
ca 60% av bränslepriset är skatt, vilket kan anses vara helt orimligt. Om de skattepengarna gått till att utveckla miljövänliga biobränslen hade vi kunnat ha bränslepriser som vi hade för 10 år sedan, dvs omkring 9,50/L.
för en medelsvensson som gissningsvis åker 2000 mil/år ligger kostnaden för bräsnlet på ca 28.000 kr/år för en vanligare bensinkombi(inräknat blandad körning och lite extra stadskörning).
Bränslepriserna slår enbart hårt och skoningslöst mot de som som pendlar eller de som har det sämre ställt ekonomiskt. Jag som är miljövän vägrar rösta på mitt egna parti, miljöpartiet, eftersom det enbart skulle leda till högre beskattning på bränsle i stället för utveckling av biobränslen utan 60% skatt.

Min åsikt ligger i att man ska göra sig oberoende av fossila drivmedel och deras priser, men det är bara att inse fakta, vi gjorde oss själva beroende av oljan och den är livsviktig världen över. Alla kommer att fortsätta tanka och svära på macken precis som vanligt när priset når 16 kr/L och det vet oljejättarna som kan höja priset eftersom vi så snällt betalar. Jag vågar förutspå att bränslepriset når 15 kr/L lagom till semestern och det kommer att stiga till 17 kr/L innan 2015 om det fortsätter i den takt som det stigit de senaste 10 åren.
Är du villig att ge 17 kr/L för bensin och dieseln?
Citera
2011-03-04, 02:48
Medlem
JagVanns avatar
Detta är ju fällan för alla i landsorten och vi visste ju att det kommer! Bensinen kommer gå upp i pris så länge kunder blir fler och källorna mindre då konkurrensen ökar. Jag själv skulle inte bli förvånad om en liter kostar 50 kronor om 10 år då allt fler indier, kineser och andra från lägre klasser är med och konkurrerar om de små mängderna vi faktiskt har om man slår ut det per person så gör som jag, använd bilen till inköp och transport då man inte kan göra annat och gå/pendla/cykla till jobb/affär och så vidare då man inte behöver lastutrymme.
Citera
2011-03-04, 02:59
Medlem
NattensRiddares avatar
Jag ser gärna högre bensinpris än dagsläget, inte för ekonominsskull eller för att folk ska bli fattigare utan som en katalysator för att driva på alternativ snabbare.

Tror du mycket väl kan spara på att storhandla på Willys, men inte om du "storhandlar" 5-7 gånger i månaden.

Jag pendlar till jobbet några mil om dagen, men det är ju självvalt av mig att bo en bit bort så den kostnaden får man ju ta. Det kostar att åka bil och det ska inte va nollsummespel genom att dra av allt på skatten, finns väldigt ofta alternativ.

Sen är det också så med skatten på bränslen, det må va orättvist, men minskar man den måste staten få in sina pengar någon annanstans ifrån, annars fattas det pengar, dom pengarna måste ju komma in nånstans ifrån.

Dom som har det dåligt ställt ekonomiskt tycker inte jag ska välja att köra bil om det är så dyrt, finns ju kollektiva färdmedel för de flesta, även dom som pendlar (på bekostnad av bekvämlighet och tid)

Vi måste ju få till en utveckling som tar oss från det fossila beroendet, fast det kommer ta lång tid och det måste vi betala för ett tag framöver, för den nya tekniken med bränsleceller eller batteridrivna elbilar kostar väldigt mycket i dagsläget.

Om bensinpriset överstiger 20kr /liter då KANSKE jag börjar åka pendeltåg, men jag e ganska bekväm av mig ändå, så egentligen vill jag inte det, men det behövs för att driva på alternativ... tycker jag iallafall
Citera
2011-03-04, 03:38
Medlem
absolut att skattepengar måste tas någonstans ifrån, återinför förmögenhetsskatten.
Det finns potential i sverige att byta ut 60% av sveriges bränslekonsumtion till biobränslen, men faktum är att tekniken är dyr och krävande vilket ingen vill satsa på när de inte kan konkurera med fossila bränslen rent prismässigt till kund.
Citera
2011-03-04, 03:59
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mildestro
absolut att skattepengar måste tas någonstans ifrån, återinför förmögenhetsskatten.
Det finns potential i sverige att byta ut 60% av sveriges bränslekonsumtion till biobränslen, men faktum är att tekniken är dyr och krävande vilket ingen vill satsa på när de inte kan konkurera med fossila bränslen rent prismässigt till kund.

Tror nog att du ska ta det lite lugnt med politiska förslag...

1. Miljöpartiet är inget miljövänligt parti, låt dig inte luras av namnet - deras förslag skulle köra Sverige i diket totalt.

2. Förmögenhetsskatten skulle inte räcka långt för att täcka upp för bensinskatten, dessutom är det en av de skadligaste skatterna - kapitalet kommer att flöda ut ur landet, för att ALDRIG mer komma tillbaks.

3. Det är inte så mycket du kan göra, förutom att börja räkna på när du tjänar på att köra en snålare bil.

Finns väl vissa alternativ... ...har hört om nån som kör på typ vanlig olja eller nåt, som han köper svart av nån bonde. Inför besiktning kör han väl en vanlig tank bensin för att det inte ska märkas nåt i proven...
Citera
2011-03-04, 07:13
Medlem
Majasodas avatar
Köp en elbil för fan.
Billigare i drift och den är bra för miljön.. problem solved.
Citera
2011-03-04, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NattensRiddare
Jag ser gärna högre bensinpris än dagsläget, inte för ekonominsskull eller för att folk ska bli fattigare utan som en katalysator för att driva på alternativ snabbare.

Tror du mycket väl kan spara på att storhandla på Willys, men inte om du "storhandlar" 5-7 gånger i månaden.

Jag pendlar till jobbet några mil om dagen, men det är ju självvalt av mig att bo en bit bort så den kostnaden får man ju ta. Det kostar att åka bil och det ska inte va nollsummespel genom att dra av allt på skatten, finns väldigt ofta alternativ.

Sen är det också så med skatten på bränslen, det må va orättvist, men minskar man den måste staten få in sina pengar någon annanstans ifrån, annars fattas det pengar, dom pengarna måste ju komma in nånstans ifrån.

Dom som har det dåligt ställt ekonomiskt tycker inte jag ska välja att köra bil om det är så dyrt, finns ju kollektiva färdmedel för de flesta, även dom som pendlar (på bekostnad av bekvämlighet och tid)

Vi måste ju få till en utveckling som tar oss från det fossila beroendet, fast det kommer ta lång tid och det måste vi betala för ett tag framöver, för den nya tekniken med bränsleceller eller batteridrivna elbilar kostar väldigt mycket i dagsläget.

Om bensinpriset överstiger 20kr /liter då KANSKE jag börjar åka pendeltåg, men jag e ganska bekväm av mig ändå, så egentligen vill jag inte det, men det behövs för att driva på alternativ... tycker jag iallafall

Men här har du ett stort fel, för det finns inte alternativ på otroligt många ställen i landet. Kan säga att hela småland har en usel kollektivtrafik till småbyar och går det en buss går de enbart till närmsta stad jobbar man som jag utanför denna finns ingen lösning alls. Jag måste köra bil. Har också märkt att när priset gick över 11kr upp mot 12 var det mycket liv i media men nu när det gått från 12 till 14 hör man inte ett ljud.

Det är inom mycket kort en klassfråga att ha bil. Jag som kör ganska långt till jobbet om dagen lägger i runda slängar 3-4k i månaden på bensin enbart till jobb sen vill man faktiskt kunna besöka en vän eller staden någon gång i månaden. Det kan jag lova märks ordentligt i kistan.

Att som du komma med att den borde höjas är sjukt, varför ska vi i lilla Sverige betala extrema priser när man i tex USA kan köra omkring med jättemonser till bilar som drar 3l/mil för 7-8kr/litern? Vilka tror du har högst miljöpåverkan?

Det enda jag kan se är i så fall att man börjar subventionera landsbyggden med bränslersättning. Kan man subventionera hela jävla bygg hushållsbranschen måste man kunna göra det med landsbyggen också för annars har vi ingen landsbyggd om 10 år och då kan man fan fråga sig vart alla ska bo om man måste bo i en stad.

Du måste förstå att man måste börja med att bygga ut kollektivtrafiken innan man tokhöjer bensinpriset annars har man ju inget alternativ. Det spelar alltså ingen roll om det kostar 80kr/l för mig för jag MÅSTE till jobbet. Det som händer är att jag har råd med bensin till jobbet och mat sen köper inte jag mer och då stannar handel och dyl upp helt. Nä förespråka höjt bensinpris kan man göra när man som politiker tjänar 75 000/mån eller bor i städer där man klarar sig utan bil. Bor du 4 mil från jobbet i småländska småbyar tillhör du ingen av dessa kan jag garantera!
Senast redigerad av speedy_83 2011-03-04 kl. 08:56.
Citera
2011-03-04, 09:44
Medlem
Verbeeks avatar
Det finns alltid möjlighet att flytta alternativt byta jobb.
Citera
2011-03-04, 10:26
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mildestro
Som alla bilförare säkert noterat så har bränslepriserna nått nya nivåer, ca 14.50 för 98:an.
Med stigande oro i arabvärlden(läs nordafrika) och ett girigt OPEC så är det bara en tidsfråga innan priset på både 95:an och dieseln passerar 15 kr-gränsen.
Jag vill få igång en debatt om var ni sätter er gräns. För mig är den redan nådd. Nog för att nya smådieslar surplar omkring 0,5L/milen, men vem kan punga upp med 100-200 000 kr rakt upp och ner?
och hur långt måste man åka innan man sparar in på en sådan nyinvestering?

Hur kan vi påverka bränslepriserna?
Tillgång och efterfrågan styr priset, vad händer om alla vägrar åka bil på någon månad?
ca 60% av bränslepriset är skatt, vilket kan anses vara helt orimligt. Om de skattepengarna gått till att utveckla miljövänliga biobränslen hade vi kunnat ha bränslepriser som vi hade för 10 år sedan, dvs omkring 9,50/L.
för en medelsvensson som gissningsvis åker 2000 mil/år ligger kostnaden för bräsnlet på ca 28.000 kr/år för en vanligare bensinkombi(inräknat blandad körning och lite extra stadskörning).
Bränslepriserna slår enbart hårt och skoningslöst mot de som som pendlar eller de som har det sämre ställt ekonomiskt. Jag som är miljövän vägrar rösta på mitt egna parti, miljöpartiet, eftersom det enbart skulle leda till högre beskattning på bränsle i stället för utveckling av biobränslen utan 60% skatt.

Min åsikt ligger i att man ska göra sig oberoende av fossila drivmedel och deras priser, men det är bara att inse fakta, vi gjorde oss själva beroende av oljan och den är livsviktig världen över. Alla kommer att fortsätta tanka och svära på macken precis som vanligt när priset når 16 kr/L och det vet oljejättarna som kan höja priset eftersom vi så snällt betalar. Jag vågar förutspå att bränslepriset når 15 kr/L lagom till semestern och det kommer att stiga till 17 kr/L innan 2015 om det fortsätter i den takt som det stigit de senaste 10 åren.
Är du villig att ge 17 kr/L för bensin och dieseln?

Att tro att lilla Sverige skulle kunna påverka det globala råoljepriset om vi lät bli att köra bil en månad eller två är nog inget man ska tro på...

Helt klart är ett högt oljepris något som sätter fart på människans sökande efter alternativ.

Man kan ju inte låta bli att undra över när nästa riktigt stora oljekris slår till, Den kommer förmodligen att vara betydligt större än oljekrisen på 70 talet.

Man förundras ju över hur oljan ska räcka åt alla som bara vill ha mer och mer, Se på Kina där det nu registreras 13 miljoner bilar varje år, Man tror att denna siffra kommer att fördubblas, Sen har vi ju Indien med en enorm mängd människor som vill upp i levnadsstandard.

Jag tycker det är oroväckande konstigt att råoljan sticker iväg så brutalt bara för att man är rädd för att Libyen inte skulle producera någon olja, Libyen producerar omkring 1,9 miljoner fat olja per dygn, Om man ser till den globala produktionen som är cirka 86 miljoner fat så är ju Libyens produktion bara runt 2,2% av den globala...

86m miljoner fat per dygn... Ganska enorma summor egentligen, 31 Miljarder fat per år, (eller 1000 fat per sekund om man så vill, dygnet runt)
Man räknar väl med att den globala oljereserven är uppåt 1000 miljarder fat.
Man hittar ju visserligen mer olja varje år, Runt 4 miljarder fat sägs det.
För femtitalet år sedan så hittade man 30 miljarder nya fat varje år men då gjorde man bara av med runt 4 miljarder fat per år.

Det finns dom som hävdar att världen redan nu skulle behöva en handfull nya Saudiarabien.

Jag är själv inte så jäkla lastgammal, Jag åkte moped när man bestämmde sig för att lägga moms på bensinen, Det måste ha varit runt 1989 tror jag, Bensinen gick över en natt upp från 4,85 till runt 6 kr. Farsgubben följde med mig till macken på kvällen innan höjningen, Det var en rejäl lång kö för att tanka, Han var så arg farsan, Han spottade och fräste och undrade hur i helvete man skulle ha råd att tanka bilen i framtiden...

När det gäller en gräns för vad drivmedlet får kosta, Så är nog den gränsen väldigt grå...

.
Citera
2011-03-04, 11:20
Medlem
Personligen tror jag det är positivt att det börjar kännas i plånboken att köra bil. Bensinpriserna kommer oavsett vad vi gör bara att öka mer och mer framöver så någon form av omställning, antingen till kollektivtrafik eller alternativa bränslen, kommer att bli ekonomiskt nödvändig någon gång framöver när oljan blir mer av en bristvara.

Naturligtvis är det jobbigt med höga bensinpriser för folk som är beroende av bilen på olika sätt för att ta sig till jobbet och handla. Men att det är jobbigt innebär att det skapas ekonomiska incitament för att förändra sitt beteende, något som tidigare inte skett eftersom de politiska åtgärderna för att öka övergången till andra drivmedel oftast tagits ut av andra politiska åtgärder vilket gjort att det fortfarande varit ekonomiskt rationellt att köra bensindrivna bilar, trots subventioner (se ex http://www.dn.se/debatt/svenska-klimatatgarder-ar-ambitiosa-men-ineffektiva).

Gränsen för vad bensinen får kosta innan du säger att det är nog sätter du givetvis själv utifrån din egen ekonomiska situation. Det kan naturligtvis ske stegvis, exempelvis genom att ni börjar handla på er lokala butik istället för att åka de 2-3 milen till en lågprisbutik, eller genom att ni storhandlar 2 gånger i månaden på en lågprisbutik istället för 4-5.

Sen är det bara att räkna på när en brytpunkt kommer och det blir billigare att byta till en bil med lägre förbrukning/alternativt bränsle, eller i värsta tänkbara situation om inget ekonomiskt hållbart substitut till er nuvarande bil finns - överväga en flytt/byte av jobb.
Citera
2011-03-04, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Personligen tror jag det är positivt att det börjar kännas i plånboken att köra bil. Bensinpriserna kommer oavsett vad vi gör bara att öka mer och mer framöver så någon form av omställning, antingen till kollektivtrafik eller alternativa bränslen, kommer att bli ekonomiskt nödvändig någon gång framöver när oljan blir mer av en bristvara.

Naturligtvis är det jobbigt med höga bensinpriser för folk som är beroende av bilen på olika sätt för att ta sig till jobbet och handla. Men att det är jobbigt innebär att det skapas ekonomiska incitament för att förändra sitt beteende, något som tidigare inte skett eftersom de politiska åtgärderna för att öka övergången till andra drivmedel oftast tagits ut av andra politiska åtgärder vilket gjort att det fortfarande varit ekonomiskt rationellt att köra bensindrivna bilar, trots subventioner (se ex http://www.dn.se/debatt/svenska-klimatatgarder-ar-ambitiosa-men-ineffektiva).

Gränsen för vad bensinen får kosta innan du säger att det är nog sätter du givetvis själv utifrån din egen ekonomiska situation. Det kan naturligtvis ske stegvis, exempelvis genom att ni börjar handla på er lokala butik istället för att åka de 2-3 milen till en lågprisbutik, eller genom att ni storhandlar 2 gånger i månaden på en lågprisbutik istället för 4-5.

Sen är det bara att räkna på när en brytpunkt kommer och det blir billigare att byta till en bil med lägre förbrukning/alternativt bränsle, eller i värsta tänkbara situation om inget ekonomiskt hållbart substitut till er nuvarande bil finns - överväga en flytt/byte av jobb.

är det positivt att det känns i plånboken?

Problemet är att det inte finns några alternativ. t ex bushen i södra älvsborg/sjuhärad tillhandahåller ingen fordonsfas och ingen E85, vilka för övrigt ger samma kostnad som fossila bränslen.
Vad är då nästa alternativ?
finns inga fler alternativ, eller jo kanske. Ett företag i angered vid namn ecopar tillverkar dieselbränsle(som flytande gas) av naturgas vilket håller sig lite utanför fossilbränslena. o andra sidan så kostar det omkring 15 kr/L, men det kanske blir ett alternativ sen framöver när oljepriset går uppåt.

som tidigare nämnts så kommer bilfrågan att bli en klassfråga, ingen låginkomsttagare kommer att ha råd att köra den.
Citera
2011-03-04, 14:52
Medlem
Det är det väl redan i viss mån. Särskilt om man ser till kostnaderna för att skaffa körkort.

Det är positivt eftersom det skapar incitament att ändra det individuella beteendet, vilket i sin tur skapar incitament att utveckla strukturer för att möjliggöra en sådan beteendeförändring. Precis som du nämner så finns det i dagsläget få ekonomiskt hållbara alternativ till bensin/diesel-driven bil idag, speciellt om man inte bor i en storstad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in