Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-04, 16:01
Medlem
Happymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Det finns alltid möjlighet att flytta alternativt byta jobb.

Här går nog inte hissen ända upp.
Citera
2011-03-04, 16:12
Medlem
Problemet är ju som jag nämnde innan. Man måste börja i rätt ände. Man kan inte börja med att slå undan benen på folk genom att höja priset när inga alternativ finns! Man måste se utanför städer där bussar och tåg går var 3:e minut. DET SER INTE UT SÅ I HELA LANDET!!!!!

Istället måste korrekt metod vara:

Skapa alternativ- hoppas att människor av egen vilja väljer dem- om inte inför åtgärder som högre pris osv.

Nu går man omvänt. Jag blir så jävla trött på alla storstadsbor med snömos i skallen som aldrig varit utanför tullarna som tror att man har hur många fria val och alternativ som helst.
Citera
2011-03-04, 16:47
Medlem
Du menar alltså att OPEC/Shell/Norge ska börja investera i svensk kollektivtrafik innan man höjer priserna på olja/bensin?
Citera
2011-03-04, 17:00
Medlem
Happymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Du menar alltså att OPEC/Shell/Norge ska börja investera i svensk kollektivtrafik innan man höjer priserna på olja/bensin?

Det största problemet för oss är inte råoljepriset utan all skatt som bränslet belagts med.
Citera
2011-03-04, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happyme
Det största problemet för oss är inte råoljepriset utan all skatt som bränslet belagts med.

Förvisso, men det är inte direkt något som orsakat den senaste tidens höjningar.
Citera
2011-03-04, 17:09
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Här går nog inte hissen ända upp.

Är väl klart att det går att flytta eller byta jobb om man anser att bränsle är en så stor fråga. Dock kostar inte bränsle så enormt mycket. Om du har 10 mil tor per dag så får du 200 mil per månad och det innebär kring 2000kr bränsle. Dessutom får du dra på skatten så jag ser inte problemet.
Citera
2011-03-04, 18:23
Medlem
Happymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Är väl klart att det går att flytta eller byta jobb om man anser att bränsle är en så stor fråga. Dock kostar inte bränsle så enormt mycket. Om du har 10 mil tor per dag så får du 200 mil per månad och det innebär kring 2000kr bränsle. Dessutom får du dra på skatten så jag ser inte problemet.

Om du skulle ha ägt en bil så hade du förståt att en bil kostar mer än bränslet.
Så att i dagsläget betala 14 kr/l för diesel är hutlöst.
Att flytta kostar pengar och i mitt fall skulle det innebära ett dyrare boende.
Att byta arbete skulle innebära lägre lön.
Jag arbetar för att få så mycket pengar som möjligt och därför vill jag också hålla kostnaderna låga.
Men tyvärr så ska ju vi som vill arbeta försörja allt möjligt jävla patrask genom att betala en jävla massa skatt på allt som vi använder den surt beskattade lönen till.

Men men man får väl flytta till city och leva på andras bekostnad så slipper man bekymra sig över bränslepriserna iaf.
Citera
2011-03-04, 18:26
Medlem
Happymes avatar
Citat:
Förvisso, men det är inte direkt något som orsakat den senaste tidens höjningar.

Det slår ju extra hårt på priset eftersom momsen är procentuell.
Citera
2011-03-04, 19:27
Medlem
Citat:
Det slår ju extra hårt på priset eftersom momsen är procentuell.

Visst är det så. Men på TS eller vem det nu var som skrev så lät det som att det var staten som hade höjt priserna.

Dock håller jag väl med hen om att bensinskatterna kan slå lite orättvist. Det har ju diskuterats ganska mycket hur man ska kunna få skatterna på bränslen att slå framförallt mot de som har alternativ (de som bor i städer) istället för mot alla, vilket inkluderar folk på landet där bilkörning är ett måste för att jobba/handla och alternativa bränslen inte är något alternativ på grund av brist på tankställen.

Så vitt jag vet har ingen riktigt bra lösning föreslagits. Det är ju redan nu möjligt att dra av resor till jobbet på skatten så den biten är ju relativt täckt i dagsläget. Att subventionera övrig bilkörning bara för att folk bor på landet är väl tveksamt om staten ska syssla med även om det såklart finns ett större behov av att köra bil även utanför att ta sig till och från jobbet.
Citera
2011-03-04, 19:53
Medlem
Ok inte vad jag sökte efter egentligen men:
http://www.blocket.se/landskrona/Elbil_32376493.htm?ca=23_9&w=0

Oh yeah!
http://www.blocket.se/jamtland/Elbil_traktor_golfbil_Lindstrom_32272144.htm?ca=23 _9&w=3

Cool men dyr: http://www.blocket.se/varmland/Tazzari_Zero_32058491.htm?ca=23_9&w=3

Uj uj uj: http://www.blocket.se/uppsala/Jolly_Elettrico_600_31542084.htm?ca=23_9&w=3

http://www.blocket.se/halland/Elbil_Bugattel_31568890.htm?ca=23_9&w=3&last=1

Sköna skapelser ... ;D
Citera
2011-03-04, 20:52
Medlem
AdoIfs avatar
Själv tycker jag regerings nationalekonomer bör komma på ett rimligt bensinpris ur samhällsekonomiskt perspektiv. Säg att max kostnaden är 15 kronor litern, över detta och det får dåliga ekonomiska konsekvenser. Då när priset stiger över 15 kronor så gör man en motsvarande skattesäkning som ökningen är. Istället för att den går upp till 16 kronor så sänker man skatten med 1 krona litern.
Citera
2011-03-04, 22:55
Medlem
Happymes avatar
Citat:
Att subventionera övrig bilkörning bara för att folk bor på landet är väl tveksamt om staten ska syssla med.

Det tycker jag inte att staten ska men jag tycker heller inte att staten ska subventioner räntor på banklån.
Och tas möjligheten att göra ränteavdrag bort så slår det ju faktiskt minst mot folket på landsbygden där bostäderna är billiga-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in