2024-09-04, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Men jag betalar ingen moms. Jag ska själv redovisa momsen

Precis. Du bokför inköpet på 4515, inköp 25 % moms, för attest ska komma rätt i momsredovisningen.
Du ska också bokföra 25% av beloppet på 2615 och 2645.
Citera
2024-09-04, 23:42
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Precis. Du bokför inköpet på 4515, inköp 25 % moms, för attest ska komma rätt i momsredovisningen.
Du ska också bokföra 25% av beloppet på 2615 och 2645.

Ok tack, jag kikar på det imorgon! Kanske blir lättast att i forsättnigne betsla deras momsfaktura ändå
Citera
2024-09-17, 18:28
Medlem
Hej! Sitter i en märklig sits

Jag har gjort en neuropsykiatrisk utredning
”Adhd utredning”

Denna är gjord hos en privat aktör eftersom samhället inte levererar denna utredning i mitt län.

Enligt dom som gjorde utredningen och ska stå för behandlingen av mina problem säger följande.

Förebyggande hälsovård för att minska risken för framtida sjukskrivning och främja långsiktig hälsa och arbetsförmåga.

Enligt den kliniken får jag ta denna kostnad på mitt ab.

Skatteverket säger nej.

Är det någon som vet vad som gäller?

Väl mött
Bean
Citera
2024-09-24, 19:49
Medlem
carminaburanas avatar
AB fråga;

Jag ska på en workshop i Stockholm i Februari 2025 som tillhör min verksamhet. Den som leder workshoppen är från indien, så han arbetar utanför EU. De vill ha 2500 sek som registreringsavgift nu och sen resten (5000) en månad innan workshoppen börjar. Jag skall då få ett kvitt utan moms.

Hur bokför jag registreringsavgiften, och momsen? har jag omvänd momsskyldighet?
Citera
2024-09-29, 20:16
Medlem
Om någon ska åka på nedan konferensresa med programmet som finns i länken, sma man vara orolig för att förmånsbeskattas då konferensen innehåller endast 6 timmar arbetsrelaterat innehåll över fyr dagars frånvaro från arbetsplatsen. Ska man ta upp det själv i deklarationen eller hoppas på att SKV inte granskar bolaget. Man vill ju undvika att förmånsbeskattas då det är en påkostad konferens. Programmet finns i nedan länk.
https://hoist-finance-leadership-con...nfetti.events/
Nedan är några fall som är snarlika aveende upplägget där båda bolag åkt dit på förmånsbeskattning för deltagare.
https://www.simployer.se/artiklar/ko...-en-nojesresa/

Se även nedan länk med dom från kammarrätten https://eventeffect.se/rattsfall-kon...skattepliktig/
Resan med Hoist per deltagare är alltså minst 20000 SEK/person som ska förmånsbeskattas om man följer Kammarrätten.
Hur ska man tänka? Och hur ska man tänka om man redan åker dit dagen innan konferen startar?
Citera
2024-10-03, 06:07
Medlem
Hej om ett företag tagit ut pengar under året - ca 250 000kr utöver lön på 650 000kr kan man i efterhand göra AGI och bokföra dessa uttag som lön? Inget balanserat resultat finns för att ta det som utdelning då detta är företagets andra verksamma år och första året gick företaget -20 000kr. Räkenskapsåret är slut 31 oktober och ser ut att gå med vinst på 300 000kr.
Citera
2024-10-03, 16:05
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LincolnPark
Hej om ett företag tagit ut pengar under året - ca 250 000kr utöver lön på 650 000kr kan man i efterhand göra AGI och bokföra dessa uttag som lön? Inget balanserat resultat finns för att ta det som utdelning då detta är företagets andra verksamma år och första året gick företaget -20 000kr. Räkenskapsåret är slut 31 oktober och ser ut att gå med vinst på 300 000kr.

Frågan är väl snarare hur har du bokfört tidigare för pengar ska ju inte bara försvinna. Har du bokfört uttagen som en kostnad? Om du t ex tagit ingående moms på uttagen om du bokfört som kostnader så får du reversera alla tidigare bokföringar och nolla dessa bokföringar för att de ska kunna bokföras korrekt och betala tillbaka momsen om du redan gjort momsdeklarationen på t ex okt momsdeklaration.

Om du inte gjort något fuffens i bokföringen kan du bokföra det som en lön för oktober och betala in alla relevanta skatter.

Det är inte optimalt att bokföra fel/på fel datum, men om du hinner korrigera allt inom räkenskapsåret så bör det inte vara större problem. D.v.s. alla felaktiga skatter justeras och betalas korrekt så kommer SKV vara glada. Det är detta som spårbarheten i bokföringsprogram är till för så man kan följa alla korrigeringar och göra det möjligt att korrigera tillfälliga problem.

Om du däremot hade skickat in bokslut med fel så är det allvarligare och kan leda till brott beroende på omfattningen och typ av fel. Det går fortfarande att korrigera i efterhand men då är det bäst att det är du som hittat felen och inte SKV för om de anser att du gjort med uppsåt så blir det saftiga böter som är baserat på summan du försökt gömma för SKV (40% påslag + det du gömde), förutom risken för åtal.
Senast redigerad av Awendela 2024-10-03 kl. 16:07.
Citera
2024-10-06, 07:59
Medlem
Hej!

Periodiserat in 119 tkr för mycket i lönesskuld vid bokslut.
Alltså sänkt resultatet med 119 tkr.

Vet ni vad de är för påföljd?
Ska man göra självrättelse?

Tack på förhand
Citera
2024-10-07, 21:08
Medlem
Jag har ett gammalt AB som jag aldrig fick användning för eftersom företaget aldrig blev något, och jag fick ett bra jobberbjudande. Det har inte funnits verksamhet i det på många år. Jag har mest kvar det för att kanske använda det i framtiden om jag blir egen konsult.

Det enda jag gör är att varje år bokföra den ingående balansen på varje konto på ett papper (debit på tillgångarna och kredit på skuldsidan) och sammanställa de få verifikationerna som behövs (typ bankkonto).

Är det något mer jag måste göra för att uppfylla kraven? Det finns inga affärshändelser. Bolaget är bara en kassa i princip. Måste jag bokföra utgående balans på något sätt?

Stort tack om någon kan hjälpa till!
Citera
2024-10-19, 14:21
Medlem
Hej!

Någon som använder Wrebit med faktureringsmetoden? Vill gärna använda appen för användarenkelheten och pga att den är gratis, men jag redovisar som sagt enligt faktureringsmetoden och appen är anpassad efter kontantmetoden. Vet dock inte om det innebär att det är omöjligt för mig att använda den eller om det bara krävs lite pyssel med konteringen? Har googlat sönder mig, men förstår inte om det är möjligt. Hjälp tack!
Citera
2024-10-20, 12:50
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IJ.Reilly
Är det något mer jag måste göra för att uppfylla kraven? Det finns inga affärshändelser. Bolaget är bara en kassa i princip. Måste jag bokföra utgående balans på något sätt?

Gissar att du inte är momsregistrerad.
Bokslut ska ju göras varje år, skattedeklaration till SKV och årsredovisning ska skickas till bolagsverket varje år. Du nämner inte dessa.

Vid bokslut så "nollar" du alla intäkts och kostnadskonton mot årets resultat och sedan blir utgående på balanskontona till ingående på nästa år. Men låter som du bara har bankkostnader så du har gått back någon tusenlapp varje år som bör ha deklarerats och redovisats.
Citera
2024-12-05, 04:18
Har köpt in en tv till mitt företag av en privatperson men börjar bli lite orolig om kvittot jag fick håller.

Det står säljarens namn, företagets namn, vilken tv det är men inte något individuellt serienummer på tv. Såklart ingen moms. Kontant betalning.

Undrar om detta räcker med information? Eller måste tex mitt organisationsnummer finnas med och individuella numret på tvn eller räcker det med tvns modell?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in