2019-05-07, 19:52
Medlem
Swe1227s avatar
Jag fyller i mervärdesskattedeklarationen. Jag har bara gjort en försäljning och betalat in mycket mer genom preliminärskatten än vad jag har gjort försäljning gar för.

Jag har ingen ingående moms då jag inte gjort några inköp 2018.

Vad skriver jag i ruta 49 isf? Är det helt enkelt samma som ruta 10?
Senast redigerad av Swe1227 2019-05-07 kl. 20:06.
Citera
2019-05-07, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Jag fyller i mervärdesskattedeklarationen. Jag har bara gjort en försäljning och betalat in mycket mer än jag ska genom preliminärskatten. Det betyder väl att jag ska fylla i hur mycket jag ska få tillbaka under "moms att betala eller få tillbaka"

Det finns inga inköp jag gjort som ska dras av.

Hur får jag fram "ingående moms att dra av"

Hur vet jag hur mycket jag betalat in under 2018 och hur mycket jag ska få tillbaka?
Preliminärskatt och moms har inget med varandra att göra.

Då du verkar ha en enskild firma så din preliminärskatt regleras i din inkomstdeklaration.

Moms regleras i mervärdesskattedeklarationen. Du kollar i bokföringen under ingående och utgående moms på vad du ska fylla i. De flesta bokföringsprogram har en funktion för att ta ut en momsdeklaration så man slipper tänka.
Ingående moms hittar du vanligtvis under konto 2641 och utgående moms under 2611.

Då du inte gjort några inköp så har du 0 kr i ingående moms att dra av.

Citat:
Vad skriver jag i ruta 49 isf? Är det helt enkelt samma som ruta 10?
Det borde bli så. Räknas inte det ut automatiskt? Fyller du i online? Om inte så gör det. Då får du hjälp.
Senast redigerad av e7andy 2019-05-07 kl. 20:13.
Citera
2019-05-07, 20:16
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Preliminärskatt och moms har inget med varandra att göra.

Då du verkar ha en enskild firma så din preliminärskatt regleras i din inkomstdeklaration.

Moms regleras i mervärdesskattedeklarationen. Du kollar i bokföringen under ingående och utgående moms på vad du ska fylla i. De flesta bokföringsprogram har en funktion för att ta ut en momsdeklaration så man slipper tänka.
Ingående moms hittar du vanligtvis under konto 2641 och utgående moms under 2611.

Då du inte gjort några inköp så har du 0 kr i ingående moms att dra av.

Det borde bli så. Räknas inte det ut automatiskt? Fyller du i online? Om inte så gör det. Då får du hjälp.
Ja jag tänkte fel.

Men det är helt enkelt bara att fylla i ruta 05 (försäljning), ruta 10 (utgående moms) och ruta 49.

Summan i ruta 10 och 49 blir således densamma?
Citera
2019-05-07, 23:19
Medlem
Citat:
Ja jag tänkte fel.

Men det är helt enkelt bara att fylla i ruta 05 (försäljning), ruta 10 (utgående moms) och ruta 49.

Summan i ruta 10 och 49 blir således densamma?
Ja, så bör det bli i ditt fall. Det är sen den summa som du ska betala in.
Citera
2019-05-25, 08:22
Medlem
Fick tips om ett bolag som kan vara värt att investera i och tog därför ned deras årsredovisningar. Hittade en märklig detalj; i 2017 års balansrapport redovisade de tillgångar på 5 miljoner. I 2018 års balansrapport var tillgångarna nere på 3 miljoner. I jämförelsetalet med 2017 stod där plötsligt 3 mkr såsom att de inte tappat värde alls. Måste man inte kommentera varför man helt plötsligt gjort en ny bedömning av värdet? Om nu 2017 var fel, måste det inte komma in en ny ÅR för 2017?

Ingen revisor har tittat på boksluten ska tilläggas.
Citera
2019-05-25, 11:19
Medlem
Hej! Jag sitter och försöker förstå mig på produktkalkyler och skulle behöva hjälp med vad man kollar på i en lönsamhetsanalys.
Här är underlag till min uppgift:
http://sv.tinypic.com/r/jz6yvk/9

Det är ett företag som säljer fryst mat.

Så här blev min produktkalkyl:
http://sv.tinypic.com/r/2w5llrn/9

Är det rätt att använda fast eller rörlig affo?

Vad kan man säga kring lönsamheten för företaget, produktmixen och kunderna?
Kan se väldigt enkla saker som att företaget går plus men att vinstmarginalen är dålig för 2 av produkterna.

Sorry om detta är fel del av forumet!
Citera
2019-05-25, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muceliduc
Fick tips om ett bolag som kan vara värt att investera i och tog därför ned deras årsredovisningar. Hittade en märklig detalj; i 2017 års balansrapport redovisade de tillgångar på 5 miljoner. I 2018 års balansrapport var tillgångarna nere på 3 miljoner. I jämförelsetalet med 2017 stod där plötsligt 3 mkr såsom att de inte tappat värde alls. Måste man inte kommentera varför man helt plötsligt gjort en ny bedömning av värdet? Om nu 2017 var fel, måste det inte komma in en ny ÅR för 2017?

A) förstår inte vad du menar med att tillgångarna minskat i värde. Avses en specifik tillgång eller alla tillgångar?
B) hur vet du att någon revisor inte tittat på årsredovisningen, även om det inte finns någon revisionsberättelse.
C) nej, man skickar aldrig in rättade årsredovisningar längre. Enligt gällande redovisningsnomenklatur görs rättelse av tidigare års fel, det år felet upptäckts.
Citera
2019-05-26, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
A) förstår inte vad du menar med att tillgångarna minskat i värde. Avses en specifik tillgång eller alla tillgångar?
B) hur vet du att någon revisor inte tittat på årsredovisningen, även om det inte finns någon revisionsberättelse.
C) nej, man skickar aldrig in rättade årsredovisningar längre. Enligt gällande redovisningsnomenklatur görs rättelse av tidigare års fel, det år felet upptäckts.

A) det var en viss post, kundfordringar.
B) det kan jag inte veta, precis som du är inne på, utan det är en slutsats jag dragit av att bolaget valt att inte ha en revisor samt att det inte finns någon revisonsberättelse.
C) Tack. Är det ett speciellt dokument eller hur fungerar det?
Citera
2019-05-27, 00:03
Medlem
Citat:
A) det var en viss post, kundfordringar.
B) det kan jag inte veta, precis som du är inne på, utan det är en slutsats jag dragit av att bolaget valt att inte ha en revisor samt att det inte finns någon revisonsberättelse.
C) Tack. Är det ett speciellt dokument eller hur fungerar det?

C) Det är K2 samt K3 regelverken från bokföringsnämnden som styr.
A) är då minskningen av kundfordringar i årets kolumn du anser vara fel, eller siffrorna i jämförelseårets kolumn?
Citera
2019-05-27, 08:24
Medlem
Citat:

Vad hände på skuldsidan? Minskade skulderna eller det egna kapitalet?
Citera
2019-05-27, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
C) Det är K2 samt K3 regelverken från bokföringsnämnden som styr.
A) är då minskningen av kundfordringar i årets kolumn du anser vara fel, eller siffrorna i jämförelseårets kolumn?

Jämförelseposten är felaktig. Dvs, i ÅR för 2017 skrev de fordringar 5 mkr. I 2018 för tillgångar var fordringar 3 mkr men i jämförelseposten med 2017 var fordringarna (plötstligt) även där 3 mkr.

Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vad hände på skuldsidan? Minskade skulderna eller det egna kapitalet?
Skulsidan fanns inte ens med. Ringde bolagsverket och fick till svar att man det finns ingen lag på att balansräkningen behöver vara komplett, bara att den finns med. "Däremot så åker deras rejting ned hos kreditbolagen eftersom de inte kan beräkna siffrorna".
Citera
2019-05-28, 00:43
Medlem
Citat:
Jämförelseposten är felaktig. Dvs, i ÅR för 2017 skrev de fordringar 5 mkr. I 2018 för tillgångar var fordringar 3 mkr men i jämförelseposten med 2017 var fordringarna (plötstligt) även där 3 mkr.

Skulsidan fanns inte ens med. Ringde bolagsverket och fick till svar att man det finns ingen lag på att balansräkningen behöver vara komplett, bara att den finns med. "Däremot så åker deras rejting ned hos kreditbolagen eftersom de inte kan beräkna siffrorna".

Tack (C) för att ni så starkt jobbade för revisionspliktens avskaffande i de mindre bolagen så att fel och förvirring kan uppstå när tillsynsmyndigheten säger, vi skiter i vad som står, bara vi får nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in