2023-07-11, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Inte glömma utan redovisa korrekt. Förutsätter att köpeavtalet innehåller den skrivningen antingen från början eller i tilläggsavtal.
I årsredovisningen. Det är ju den som frågeställaren oroar sig för. Eftersom ingen ränta betalas ska inget tas upp i deklarationen.

Jag förstår inte riktigt, förlåt. Vad för not skulle det vara i så fall i årsredovisningen. Den upplupna räntan ligger under posten ”Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter” i mitt utkast till ÅR (samt under räntekostnader i RR) - vad mer skulle en not klargöra än att upprepa att räntan inte är betald?

Köpeavtalet innehåller skrivningen.
Senast redigerad av DerImperator 2023-07-11 kl. 03:03.
Citera
2023-07-11, 03:05
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datorhora
Om man köper en dator som kostar under ett halvprisbasbelopp och sedan köper till en hårddisk till datorn, säg någon vecka senare, som inte ensam men tillsammans med datorn överstiger ett halvt prisbasbelopp, måste jag då lägga upp det som en inventarie eller kan jag skriva av allt direkt under samma år?

Citat:
Ursprungligen postat av Datorhora
Någon som kan svara på detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Man ska räkna ihop inköpspriserna:

https://www.skatteverket.se/foretag/...f6fd32110.html

Kan man göra gällande att dessa enheter är till nytta för bolaget enskilt kan du dra av dem direkt, men inte annars. Bara som ett tydliggörande av Enterprise's inlägg som är helt korrekt.
Citera
2023-08-02, 22:22
Medlem
Hej Flashback,

Är i en ekonomisk (förhoppningsvis tillfällig) som jag tittar på möjliga alternativ.

Driver eget bolag.
Drar in cirka 120000:- - 220000:- per månad (inkl moms).

Kan jag rent tekniskt välja att plocka ut tex 80% av detta som lön kommande 3-4 månader?
Och sedan när min privata ekonomiska situation löst sig ta kommande 2-3 fakturor och betala in all moms + skatterna?

Eller måste alltid moms, inkomstskatt och arbetsgivaravgifter betalas varje månad?

Och vad händer om jag ändå struntar i det den närmaste tiden? Och gör som jag beskrivit ovan.

Önskar skyndsamma svar med motivering.

Tack för hjälpen

Mvh
Citera
2023-08-08, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fixabilbengt
Hej Flashback,

Är i en ekonomisk (förhoppningsvis tillfällig) som jag tittar på möjliga alternativ.

Driver eget bolag.
Drar in cirka 120000:- - 220000:- per månad (inkl moms).

Kan jag rent tekniskt välja att plocka ut tex 80% av detta som lön kommande 3-4 månader?
Och sedan när min privata ekonomiska situation löst sig ta kommande 2-3 fakturor och betala in all moms + skatterna?

Eller måste alltid moms, inkomstskatt och arbetsgivaravgifter betalas varje månad?

Och vad händer om jag ändå struntar i det den närmaste tiden? Och gör som jag beskrivit ovan.

Önskar skyndsamma svar med motivering.

Tack för hjälpen

Mvh

F-skatt och aga ska in varje månad. Moms var tredje.
Citera
2023-08-09, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
F-skatt och aga ska in varje månad. Moms var tredje.

Okej.
Och vad händer om man hypotetiskt struntar i att betala in skatten och arbetsgivaravgifter i 2-3 månader?

Vore tacksam med ett aning mer uttömmande svar (om möjligt) då det är frågan.

Tack på förhand.
Citera
2023-08-09, 07:57
Medlem
Citat:
Okej.
Och vad händer om man hypotetiskt struntar i att betala in skatten och arbetsgivaravgifter i 2-3 månader?

Vore tacksam med ett aning mer uttömmande svar (om möjligt) då det är frågan.

Tack på förhand.

Massor med böter. Du kan förlänga momsinbdtalningen några dagar genom att vara försenad med deklarationen

https://vismaspcs.se/ditt-foretagand...el%C3%A4ggande.
Senast redigerad av CyberVillain 2023-08-09 kl. 07:59.
Citera
2023-08-09, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Massor med böter. Du kan förlänga momsinbdtalningen några dagar genom att vara försenad med deklarationen

https://vismaspcs.se/ditt-foretagand...el%C3%A4ggande.

Tack igen men jag må vara trög?

Ditt svar gjorde mig inte så mycket klokare.
Länken du skickade gav mig lite mer men handlade mest om moms?

Vet inte om du missförstått min fråga men om jag hypotetiskt struntar i att betala in moms under en period på 2-3 månader får jag typ en ”straffavgift”.

Vad som händer om jag struntar i att betala in arbetsgivaravgifter + inkomstskatt i 2-3 månader har jag fortfarande inte begripit?

Blir det också ”bara” en straffavgift månad 3/4 när jag betalar in alla delar på ett bräde?

Tack för din svar!

Mvh
Citera
2023-08-09, 23:55
Medlem
Citat:
Tack igen men jag må vara trög?

Ditt svar gjorde mig inte så mycket klokare.
Länken du skickade gav mig lite mer men handlade mest om moms?

Vet inte om du missförstått min fråga men om jag hypotetiskt struntar i att betala in moms under en period på 2-3 månader får jag typ en ”straffavgift”.

Vad som händer om jag struntar i att betala in arbetsgivaravgifter + inkomstskatt i 2-3 månader har jag fortfarande inte begripit?

Blir det också ”bara” en straffavgift månad 3/4 när jag betalar in alla delar på ett bräde?

Tack för din svar!

Mvh

Ja det blir det. Speciellt nu när räntorna är höga så kommer det bli mycket pengar.
Citera
2023-08-10, 04:26
Medlem
Hej,

Jag har nyligen startat företag och är helt novis på det här med bokföring även om jag läste de en del i skolan för ett gäng år sedan. Jag har ett par frågor som jag hoppas någon skulle kunna hjälpa mig besvara:

1. Vad använder jag för underlag om jag vill tillföra företaget kontanta medel till 1910 kassa?
Konteringen misstänker jag blir typ 2393 eller 2893 kredit och 1910 debet

2. Om jag vid tillfälle väljer att erhålla kontant valuta som ersättning för en vara i exempelvis DKK eller NOK, hur bokför jag det på korrekt sätt? Är det tillåtet att ta emot betalning i andra länders valuta?

3. Hur bokförs momsen vid momsavstämning? Måste denna göras sista dagen, ex 30 september (i mitt fall varje kvartal) eller kan man bokföra den exempelvis den 5 oktober för juli-september?

4. Sedan vid den faktiska inbetalningen till skatteverket förutsatt att utgående>ingående, då krediterar jag bara företagskontot och debiterar vilket konto? 2650? Ska jag samtidigt nollställa ingående och utgående moms? Isåfall hur?

5. Kan man som ägare kontera mot personalkostnadskonto som exempelvis resa utan att ha anställda i firman?

6. Hur bokför man om man kört privatbil i företaget och behöver jag då ha någonform av körjournal?

7. Jag har tippat på att vi går +-0 första året och har därför fått 0 i samtliga månader för preliminärskatt. Behöver jag bokföra det överhuvudtaget då vid månadsbytena eller räcker det vid årets slut då jag inte betalar in något under året?

8. Om jag trots att jag tippat på att jag går plus minus noll, går plus med låt säga 100k vid årsredovisningen, finns de någon nackdel med att ha preliminärbeskattats 0 under samtliga månader och få en inbetalning av skatten på 100k i samband med årsrapport? Bortsätt från att man ska se till att ha likvida medel när det är dags.

9. Vad behöver konteras vid årsavslutet? Kan det göras i samband med att man fixar redovisningen eller är det något som måste ske där och då, exempelvis den 31 december om man har kalender år?

10. Jag har tänkt att privat tillföra företaget omsättningstillgångar nu efter bildningen. Har jag förstått det rätt att jag gör detta bäst genom en egen insättning av kapital och sedan upprättar en faktura mellan mig själv och bolaget, ingen ingående moms men jag får en skuld till mig själv, jag får direkt ut pengarna igen och jag har skapat en kostnad för omsättningstillgångarna?

Hade jag bara tillfört dem genom att kontera mot egen insättning så hade jag fått skatta för dem då omsättningstillgångar räknas in i eget kapital medan skulden till mig själv endast syns i balansräkningen och resultat därmed hade blivit falskt positivt till värdet av omsättningstillgångarna som tillförts från mig personligen?

11. Är avgiften för verklig huvudman avdragsgill eller ej? Har inte hittat detta på nätet, de ett forum där en redovisning i ett inlägg säger att den är avdragsgill och i ett annat säger de att den inte är avdragsgill. Jag konterade den som ej avdragsgill även om jag spontant tycker den borde vara de, men då tänker jag att om jag inte rättar till de om de skulle vara fel så har jag iallafall inte lurat staten på pengar

12. Om man bokfört något fel, hur rättar man då till de och vad använder man för underlag till verifikationen?

13.Om jag åker iväg på mässa/utställning/torghandel/auktion, hur löser jag smidigast en verifikation på vad försäljningen blev på dagen eller hur gör ni andra som kanske också gjort något liknande? Att ställa ut en kontantfaktura och stå och ta namn och adress känns inte aktuellt, om jag då inte har en kassa, går det på något annat lagligt sätt att sköta detta? När jag exempelvis köpt något vid torghandel så har jag aldrig blivit ombedd att uppge namn och adress. Försäljarna har inte heller vad jag kunnat se slått in försäljningen i kassa. Sedan kan de såklart kanske göra det när de kommit hem eller stoppa pengarna i fickan och rycka på axlarna, men jag tänkte om de fanns något korrekt sätt att fixa detta på som inte är oerhört osmidigt?

14. Om det är något annat ni tänker på som skulle vara bra för en färsking att ha koll på så flika gärna in med mer, kontering i sig verkar man kunna hitta hyffsad hjälp med med google men jag känner jag har ingen riktig koll på moms och eventuella framtida skatteinsättningar. Har man ett eget konto hos skatteverket?

Tack på förhand
Citera
2023-08-14, 18:09
Medlem
Är det här korrekt? Försöker bokföra men oxå lära mig
https://imgur.com/XVYh6fg

har satt in pengar från egen ficka till företaget, och sedan gjort 2 inköp av varor från utlandet
är ej momspliktig ännu pga vet ej om kommer överstiga 80k i omsättning

hade jag valt annat konto typ "40" så skulle det stå "köp inom sverige"
provar på vismas program, är fortnox bättre eller något annat? gäller bara e handel

tusen tack för svar!

edit: efter att kollat runt lite verkar det som att jag bokfört helt tvärtom med kredit/debit på alla 3?
Senast redigerad av splaterinos 2023-08-14 kl. 18:51.
Citera
2023-08-15, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av splaterinos
Är det här korrekt? Försöker bokföra men oxå lära mig
https://imgur.com/XVYh6fg

har satt in pengar från egen ficka till företaget, och sedan gjort 2 inköp av varor från utlandet
är ej momspliktig ännu pga vet ej om kommer överstiga 80k i omsättning

hade jag valt annat konto typ "40" så skulle det stå "köp inom sverige"
provar på vismas program, är fortnox bättre eller något annat? gäller bara e handel

tusen tack för svar!

edit: efter att kollat runt lite verkar det som att jag bokfört helt tvärtom med kredit/debit på alla 3?

Ja du har bokfört tvärtom på samtliga 3. Vilket program som är att föredra kan jag inte uttala mig om, angående egen insättning kan du kolla på 2393 och 2893 också. Vet ej om kostnadskontot är rätt
Citera
2023-08-26, 13:46
Medlem
Hur bokför man detta?

kund betalar 447kr för varor inklusive frakt, betalt vid beställning.
jag har köpt frakt för 60kr för att skicka varorna
sålt varorna för 387kr till kund

blir detta rätt?

2013 Övriga egna uttag 447,00 kr Debet
3004 Försäljning varor inom Sverige, momsfri 387,00 kr Kredit
3520 Fakturerade frakter 60,00 kr Kredit

måste väll lägga till oxå att jag köpt frakt för 60kr privat?
alltså
2013 Övriga egna uttag 60kr kredit
5710 Frakter 60kr debet
Senast redigerad av splaterinos 2023-08-26 kl. 14:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in