Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-26, 21:49
  #2065
Medlem
Nu är jag nästan klar men när jag ska göra min momsredovisning så kommer det upp en avvikelese för google adwords. Jag har lusläst nätet utan och alla säger i princip samma sak men ändå blir det knas.
Så här har jag borfört.

Nevermind, det löste sig
Citera
2017-01-27, 19:31
  #2066
Medlem
Gull-Britts avatar
Fick idag reda på att vi ska få ny personal. Hon ska vara anställd via nystartsjobb från arbetsförmedlingen. Vi ska alltså få dubbla arbetsgivaravgiften från arbetsförmedlingen blir lite osäker på hur det ska bokföras.
Citera
2017-01-27, 22:34
  #2067
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gull-Britt
Fick idag reda på att vi ska få ny personal. Hon ska vara anställd via nystartsjobb från arbetsförmedlingen. Vi ska alltså få dubbla arbetsgivaravgiften från arbetsförmedlingen blir lite osäker på hur det ska bokföras.

verkar ju som att man kan ta det på reduktion av arbetsgivaravgifter på 7510 när jag googlar lite


https://forum.vismaspcs.se/visma_spc...apport_adm_500
Citera
2017-01-27, 23:29
  #2068
Medlem
Gull-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
verkar ju som att man kan ta det på reduktion av arbetsgivaravgifter på 7510 när jag googlar lite


https://forum.vismaspcs.se/visma_spc...apport_adm_500


Så här står det på (tr)ams.
  • Du betalar ut lön till medarbetaren enligt dina vanliga lönerutiner.
  • Du redovisar bruttolön och eventuella förmåner efter varje månad. Vi behöver informationen senast 60 dagar efter löneperiodens slut.
  • Vi betalar ut din ersättning genom att kreditera ditt skattekonto.

Tror ändå att det löser sig.
Citera
2017-01-30, 13:46
  #2069
Avstängd
swekredits avatar
En förvaltningsberättelse är en del av en årsredovisning och den beskriver i ord de viktiga händelser under året som gått och som inträffat efter räkenskapsårets utgång.
Den info som finns i förvaltningsberättelser är info som inte finns i resultaträkning, balansräkning och noter men är viktiga för företagets ställning.

Det jag inte förstår är när skriver man en förvaltningsberättelse och det står att den beskriver i ord de viktigaste händelser som inträffat under året som gått, ok tex från 1 jan till 31 dec. Men sen står det att dessa händelser inträffat efter räkenskapsårets slut dvs efter 31 dec.

Förstår inte riktigt, jag har gjort något enkelt till något svårt.

Tacksam för svar.
Citera
2017-01-30, 15:41
  #2070
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swekredit
En förvaltningsberättelse är en del av en årsredovisning och den beskriver i ord de viktiga händelser under året som gått och som inträffat efter räkenskapsårets utgång.
Den info som finns i förvaltningsberättelser är info som inte finns i resultaträkning, balansräkning och noter men är viktiga för företagets ställning.

Det jag inte förstår är när skriver man en förvaltningsberättelse och det står att den beskriver i ord de viktigaste händelser som inträffat under året som gått, ok tex från 1 jan till 31 dec. Men sen står det att dessa händelser inträffat efter räkenskapsårets slut dvs efter 31 dec.

Förstår inte riktigt, jag har gjort något enkelt till något svårt.

Tacksam för svar.

Du läser fel, eller rättare sagt det är lite luddigt skrivet. Jag har försökt förtydliga lite. Du beskriver det som hänt under året, OCH du skriver sånt som hänt mellan 31 dec och den dag du skriver förvaltningsberättelsen. Inte så svårt.
Citera
2017-01-30, 15:57
  #2071
Avstängd
swekredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Du läser fel, eller rättare sagt det är lite luddigt skrivet. Jag har försökt förtydliga lite. Du beskriver det som hänt under året, OCH du skriver sånt som hänt mellan 31 dec och den dag du skriver förvaltningsberättelsen. Inte så svårt.


hehe ok så vid bokslutsdagen eller när räkenskaps året är slut dvs 31 dec 2016. Nu från 31 dec till den dagen jag blir färdig med min förvaltningsberättelse vilket sker någon gång under 2017. Ska jag då ta upp viktiga händelser som skett mellan tidsramen 31 dec och någon gång under 2017 eller ska man ta upp händelser som sket under hela 2016 förra året.

Vill inte låta konstig, men är fan mer förvirrad än när jag såg Inception. whaaa.

Kan du förklara mer utförligt din tankegång.
Citera
2017-01-31, 09:03
  #2072
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swekredit
hehe ok så vid bokslutsdagen eller när räkenskaps året är slut dvs 31 dec 2016. Nu från 31 dec till den dagen jag blir färdig med min förvaltningsberättelse vilket sker någon gång under 2017. Ska jag då ta upp viktiga händelser som skett mellan tidsramen 31 dec och någon gång under 2017 eller ska man ta upp händelser som sket under hela 2016 förra året.

Vill inte låta konstig, men är fan mer förvirrad än när jag såg Inception. whaaa.

Kan du förklara mer utförligt din tankegång.

Båda!

Först det som hände 2016 som är av större vikt, t.ex. "Vi köpte ett nytt lager för 3,5 MSEK" och sen i nästa stycke nåt i stil med "Efter räkenskapsårets utgång har en ny kund lagt en beställning för 100 000 kr" eller vad som nu kan vara intressant. Har du ett litet bolag, som jag gissar att du har, är det förmodligen inte så värst intressanta saker som hänt, men du får själv försöka värdera om det är något som "sticker ut".

Sök upp några företag i din närhet på hitta.se och ladda ner gratis årsredovisning där så kan du kolla hur andra skriver.
Citera
2017-01-31, 11:14
  #2073
Avstängd
swekredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Båda!

Först det som hände 2016 som är av större vikt, t.ex. "Vi köpte ett nytt lager för 3,5 MSEK" och sen i nästa stycke nåt i stil med "Efter räkenskapsårets utgång har en ny kund lagt en beställning för 100 000 kr" eller vad som nu kan vara intressant. Har du ett litet bolag, som jag gissar att du har, är det förmodligen inte så värst intressanta saker som hänt, men du får själv försöka värdera om det är något som "sticker ut".

Sök upp några företag i din närhet på hitta.se och ladda ner gratis årsredovisning där så kan du kolla hur andra skriver.

tack.
Citera
2017-02-02, 20:37
  #2074
Medlem
Badboy87s avatar
Någon som är extremt duktig på koncernredovisning och kan hjälpa mig med någon uppgift? PM mig.
Citera
2017-02-02, 21:04
  #2075
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy87
Någon som är extremt duktig på koncernredovisning och kan hjälpa mig med någon uppgift? PM mig.

LNU?

Mvh BB
Citera
2017-02-03, 13:58
  #2076
Medlem
Jag har en fråga om reservdelar. Scenariot är detta.

Reservdelslager: 1 500 000

År 1-3. Resevdelar till datorer anskaffningskostnad 500 000 kr. Det har skrivits ned till 300 000 kr eftersom de är omoderna.

Försäljningen är 30 000 per år.

Reservdelar mellan år 4-6 har sålts och omsatts flera gånger.

I Resultaträkningen står det att det är en lagerförändring på -200 000. Men är det på datorer och/eller reservdelslagret också?

Det är all info. Vad ska jag göra, ska jag göra något överhuvudtaget?

I den prel. balansräkningen står det 1 500 000, ska jag kreditera -300 000 men inte ändra i resultaträkningen eftersom det står -200 000?

Vad är det för värde på reservdelarna är det 1 300 000?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback