Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-03, 15:01
  #1
Medlem
Tjena! sitter med ett litet projekt och tänkte samtidigt lära mig html 5 ( Då det verkar vara dags! )
men jag får inte ihop det här med "<section></section>" "<articel></articel>" osv,
Läste också på någon sida att divs inte används i html 5 utan bara classes?

Kan någon förklara lite mer ingående hur det nya mark upet funkar?
Eller iallafall ge mig en bättre tutorial? (har letat men inte hittat någon av direkt värde!
förutom w3school men skulle vilja ha en mer ingående text än vad dom erbjuder?
Citera
2011-03-03, 15:53
  #2
Medlem
ballings avatar
Läs den här sidan: http://diveintohtml5.org/semantics.html

Så ska du se att saker och ting klarnar! Därifrån jag har lärt mig allt!
Citera
2011-03-03, 16:42
  #3
Medlem
Har redan läst den, dock inte helt ingående. men hittills bland den bästa!
mer tips uppskattas =)
Citera
2011-03-03, 17:09
  #4
Medlem
Pandemoniumms avatar
Många HTML5 taggar, så som <section> och <article> är ju introducerat för att göra koden mer semantisk.
Istället för att skriva <div class="header">, som inte alls har något semantiskt värde, så skriver man nu istället <header></header>. Du kan fortfarande köra med <div class="header">, det validerar fortfarande som HTML5, men det är egentligen helt ologiskt rent semantiskt.


Skillnaden mellan <article> och <section> är ju lite luddigt. Men man kan säga att <section> ska användas i likhet med kapitel i en bok. Medan <section> används som olika underrubriker.
Rent konkret så kan det se ut ungefär så här:

Kod:
<section id="frontPageNews">

   <article>
      <h2>First post!</h2>
      <p>
	Lorem ipsum dolor sit amet
      </p>
   </article>

</section>

<article> används bla. för forumposts, nyhetsartiklar eller användarskrivna kommentarer. Det funkar precis lika bra att använda div's, men det blir som sagt inte lika semantiskt.

Sen har det ju även kommit bla. <nav>, <aside>, <footer> osv. Men dessa kräver nog ingen närmare förklaring.
Citera
2011-03-03, 17:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandemoniumm
Många HTML5 taggar, så som <section> och <article> är ju introducerat för att göra koden mer semantisk.
Istället för att skriva <div class="header">, som inte alls har något semantiskt värde, så skriver man nu istället <header></header>. Du kan fortfarande köra med <div class="header">, det validerar fortfarande som HTML5, men det är egentligen helt ologiskt rent semantiskt.


Skillnaden mellan <article> och <section> är ju lite luddigt. Men man kan säga att <section> ska användas i likhet med kapitel i en bok. Medan <section> används som olika underrubriker.
Rent konkret så kan det se ut ungefär så här:

Kod:
<section id="frontPageNews">

   <article>
      <h2>First post!</h2>
      <p>
	Lorem ipsum dolor sit amet
      </p>
   </article>

</section>

<article> används bla. för forumposts, nyhetsartiklar eller användarskrivna kommentarer. Det funkar precis lika bra att använda div's, men det blir som sagt inte lika semantiskt.

Sen har det ju även kommit bla. <nav>, <aside>, <footer> osv. Men dessa kräver nog ingen närmare förklaring.


Absolut, det har jag ganska klart för mig.
Det som jag tycker är luddigt är att det krävs oftast ganska många mer classes & id´s än header section,article nav & footer?

och är det som html 4 och bara köra vanliga <div id="wrapper"> om man vill ha en wrapper ?
Citera
2011-03-03, 17:50
  #6
Medlem
Pandemoniumms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antehihi
Absolut, det har jag ganska klart för mig.
Det som jag tycker är luddigt är att det krävs oftast ganska många mer classes & id´s än header section,article nav & footer?

och är det som html 4 och bara köra vanliga <div id="wrapper"> om man vill ha en wrapper ?

<div> kommer inte sluta användas med HTML5, du använder fortfarande <div id="wrapper"> och liknande. Det jag brukar fråga mig är "Finns det ett mer semantiskt sätt att skriva detta?".

De nya semantiska taggarna är ju till för att göra koden just mer semantisk. Men det finns tillfällen då ex. <section> och <article> inte passar in alls, då använder du helt enkelt <div> istället.
__________________
Senast redigerad av Pandemoniumm 2011-03-03 kl. 18:01.
Citera
2011-03-03, 18:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandemoniumm
<div> kommer inte sluta användas med HTML5, du använder fortfarande <div id="wrapper"> och liknande. Det jag brukar fråga mig är "Finns det ett mer semantiskt sätt att skriva detta?".

De nya semantiska taggarna är ju till för att göra koden just mer semantisk. Men det finns tillfällen då ex. <section> och <article> inte passar in alls, då använder du helt enkelt <div> istället.

Fett!
nu börjar det klarna upp! men till dom nya tagarna som <section class="test">, om man ska bestämma stil på dom,
borde det då bli section .test { stil attribut } ¿
Citera
2011-03-03, 18:41
  #8
Medlem
Pandemoniumms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antehihi
Fett!
nu börjar det klarna upp! men till dom nya tagarna som <section class="test">, om man ska bestämma stil på dom,
borde det då bli section .test { stil attribut } ¿

Precis, <header>/<article> osv fungerar precis som vilken annan tag som helst. Du kan, och bör oftast, sätta antingen ID eller Class på dessa.

Kod:
<section id="mainContent">
<article class="blogPost">
<footer id="firstPageFooter">

etcetc...

I CSS-filen blir det precis som vanligt:
Kod:
#mainContent
.blogPost
#firstPageFooter

eller:
section #mainContent
om du vill vara mer specifik

Har du däremot endast en enda <footer> över hela sidan, så skriver du bara
Kod:
footer{
height: 400px
} 
Citera
2011-03-05, 20:28
  #9
Medlem
demitos avatar
Div står för "division". HTML5 introducerar ett antal nya taggar för att göra indelningar, men där taggen dessutom beskriver sitt innehåll. CSS-mässigt är de ekvivalenta med div:ar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback