• 1
  • 2
2011-03-02, 22:04
Medlem
barkeepers avatar
Nu ar det dags, att for forsta gangen sedan jag lamnade England, laga till en Ribroast.

Skall ned till den basta slaktarn i byn och bestalla i helgen, och sen borjar planeringen.

Ny ugn har vi, sa det blir lite experiemntering (tror den ar mycket varmare an min gamla, skall inhandla termometer innan det drar igang).

Sa blir det rostad potatis, morotter och palsternacka, svartvinbarsgele, hemgjord senap, pepparot och sa gravy....

Jag har tva saker jag skule vilja diskutera.

1: Vi har induktions spis. Vad skall jag anvanda for roasting tray som jag ocksa kan kora pa spisen for att gora gravyn?

2: Jag tankte kore Hugh Fearnley Whittingstalls metod, men hur skulle ni gora? Nagra bra tips, nagra masten, eller nagra tips pa vad jag absolut inte skall gora?

Barkeeper
Citera
2011-03-02, 23:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
1: Vi har induktions spis. Vad skall jag anvanda for roasting tray som jag ocksa kan kora pa spisen for att gora gravyn?

2: Jag tankte kore Hugh Fearnley Whittingstalls metod, men hur skulle ni gora?
1. Svårt att svara på utan att veta vad du har att välja på där hemma .

Allmänt gäller ju att lättmetall och keramik inte funkar på induktion. För att vara på den säkra sidan så bör kastrullen/grytan/pannan eller plåten vara magnetisk.

2. Vilken metod tänker du på?

~Paul
Citera
2011-03-03, 07:25
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Svårt att svara på utan att veta vad du har att välja på där hemma .

Allmänt gäller ju att lättmetall och keramik inte funkar på induktion. För att vara på den säkra sidan så bör kastrullen/grytan/pannan eller plåten vara magnetisk.

2. Vilken metod tänker du på?

~Paul

1: Hehe. Tankt fran scratch, jag maste ut och handla ett. Har bara ickemagnetiska saker till ugnen.

2: Hett som f-n i borjan, for att forsegla och fa stekyta, sedan sanker jag varmen. Tror att han dessutom brukar anvanda blowtorch, men det tanker jag inte gora.
Citera
2011-03-03, 12:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1: Hehe. Tankt fran scratch, jag maste ut och handla ett. Har bara ickemagnetiska saker till ugnen.

2: Hett som f-n i borjan, for att forsegla och fa stekyta, sedan sanker jag varmen. Tror att han dessutom brukar anvanda blowtorch, men det tanker jag inte gora.
1. OK, då blir du tvungen att handla något som är i antingen rfr-stål, gjutjärn eller en kombo, t ex emaljerat gjutjärn. Det finns plåtar i dessa material som täcker mer än en platta.

2. Bara så att det är klart. Man kan inte försegla kött. Det är en myt. Däremot kan man skapa en yta som bidrar till en angenämare smakupplevelse.

Blåslampa funkar, men lika bra är att köra på plåt eller panna och platta med lite neutral olja under och därefter bryna kötet runt om. Eller under grillen. Metoden med blåslampa är inget som den gode H G Whittingstall har uppfunnit, det är en vedertagen metod sedan många år tillbaka.

~Paul~
Citera
2011-03-03, 13:23
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

Blåslampa funkar, men lika bra är att köra på plåt eller panna och platta med lite neutral olja under och därefter bryna kötet runt om. Eller under grillen. Metoden med blåslampa är inget som den gode H G Whittingstall har uppfunnit, det är en vedertagen metod sedan många år tillbaka.

~Paul~

Lite OT men: finns det någon direkt fördel med blåslampan jämfört med att använda varmluftspistolen? Det är sällan man behöver gå över 500 grader när det gäller matlagning.
Citera
2011-03-03, 13:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Lite OT men: finns det någon direkt fördel med blåslampan jämfört med att använda varmluftspistolen? Det är sällan man behöver gå över 500 grader när det gäller matlagning.
Bra fråga, har inte tänkt i de banorna. Jag förmodar dock att själva lågan innebär en fördel framför endast "varm" luft, trots att denna luft är tillräckligt varm. Har dock inte gjort några egna experiment. Frågan behandlas inte heller på det här viset i litteraturen.

~Paul~
Citera
2011-03-03, 14:09
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Bra fråga, har inte tänkt i de banorna. Jag förmodar dock att själva lågan innebär en fördel framför endast "varm" luft, trots att denna luft är tillräckligt varm. Har dock inte gjort några egna experiment. Frågan behandlas inte heller på det här viset i litteraturen.

~Paul~

Tror att det blir mer forkolning med blaslampa, plus att man har mer kontroll pa att fa hela roasten brun. Dessutom, om man anvander blaslampa sa kan du kora det sa hett att den "genomstekta" biten inte gar lika djupt osm om du gor det i ugnen.

Ok, forsegla ar fel att saga. Men nog rinner det ut mindre safter om man bryner forst?
Citera
2011-03-03, 14:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Men nog rinner det ut mindre safter om man bryner forst?
Nej. Tyvärr är detta en myt.

~Paul~
Citera
2011-03-03, 14:40
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

~Paul~

Jag skulle gissa att själva lågan gör att temperaturen blir högre, men varmluftspistolens värme räcker långt - suverän om man vill göra en fläsksvål knaprig eller karamelliera sockret på en crème brûlée. Den ger 2000W - jag vet inte om blåslampan kommer upp i den effekten, men om den gör det så kommer det att kosta en förmögenhet i gas.
Jag kan dock tänka mig att blåslampan är bättre på att bränna bort hår och fjädrar.

Citat:
Tror att det blir mer forkolning med blaslampa, plus att man har mer kontroll pa att fa hela roasten brun. Dessutom, om man anvander blaslampa sa kan du kora det sa hett att den "genomstekta" biten inte gar lika djupt osm om du gor det i ugnen.

Man får samma effekt med en varmluftspistol - och det går att byta munstycken beroende på vilken precision man vill ha.
Citera
2011-03-03, 15:02
Medlem
dePauls avatar
Skulle vara intressat att testa. Tyvärr har jag ingen varmluftspistol hemma.

~Paul~
Citera
2011-03-03, 15:20
Medlem
barkeepers avatar
Okay. Jaja. jag kor den bara i ugnen, det borde racka, den blir ordentligt varm.

Nagra andra tips?
Citera
2011-03-03, 19:00
Medlem
Runkpappers avatar
Kolla igenom denna för något tips!
http://www.youtube.com/watch?v=2naCEufmlbA&NR=1
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera