Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-02, 21:13
  #1
Medlem
Kalmantos avatar
Hej!

Om du fick välja mellan en miljon kronor och att ett barn du aldrig hört talas om och aldrig kommer behöva höra talas om dog, eller att barnet fick fortsätta leva och du inte fick någon miljon... Vad skulle du välja?

Givetvis skulle du ha vetskapen med dig hela livet att barnet dött/lever vidare pga ditt beslut.

Följdfråga ett: skulle ditt beslut bli annorlunda om barnet var svenskt eller inte?

Följdfråga två: Om du tycker en miljon är för lite... Hur mycket pengar skulle det krävas för att du skulle välja barnets död?

(flytta gärna om detta hamnat fel)
2011-03-02, 21:16
  #2
Medlem
Dum fråga, skulle aldrig gjort det...
2011-03-02, 21:16
  #3
Medlem
rankovs avatar
väljer barnet då jag har moral. följdfrågor ointressanta.
2011-03-02, 21:16
  #4
Medlem
Snotrics avatar
Skulle inte tveka en sekund. Dör ju folk till höger och vänster och bryr mig aldrig nämnvärt.
2011-03-02, 21:16
  #5
Medlem
Jag tror på karma, så skulle nog valt barnets liv.. :P Om ungen är svensk eller inte har ingen större betydelse.
2011-03-02, 21:17
  #6
Medlem
Rene.Descartess avatar
Jag hade inte tagit pengarna;

1. Nej
2. Svårt att säga, varifrån pengarna kommer ifrån gör skillnad osv.
2011-03-02, 21:19
  #7
Medlem
Miljonen. Barn dör till följd av mina aktiva val hela tiden, till exempel genom att jag väljer att inte ge pengar till välgörenhet.
__________________
Senast redigerad av tigerkäft 2011-03-02 kl. 21:31.
2011-03-02, 21:20
  #8
Medlem
Show me the money!
2011-03-02, 21:25
  #9
Medlem
Finns det inte en film som handlar om detta? Typ "The Box" eller något sånt.

Hur som helst: nej, jag hade inte gjort det. Det hade absolut inte spelat någon roll om barnet var svenskt och det kan finnas en summa som jag gjort det för. Vet dock inte vilken den summan skulle vara...och då skulle det bara vara ur något slags utilitaristiskt perspektiv. Men nej, fan....ändå inte.
2011-03-02, 21:26
  #10
Medlem
Kalmantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langhelle
Dum fråga, skulle aldrig gjort det...

Citat:
Ursprungligen postat av rankov
väljer barnet då jag har moral. följdfrågor ointressanta.

Citat:
Ursprungligen postat av leo135
Jag tror på karma, så skulle nog valt barnets liv.. :P Om ungen är svensk eller inte har ingen större betydelse.

Skulle ni vara glada att ni fått förfrågan och räddat barnets liv? Skulle ni känna stolthet över det?
2011-03-02, 21:28
  #11
Medlem
rankovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmanto
Skulle ni vara glada att ni fått förfrågan och räddat barnets liv? Skulle ni känna stolthet över det?

skulle känna stolthet om jag hade tjänat en miljon på hederligt sätt.
2011-03-02, 21:29
  #12
Medlem
Kalmantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rene.Descartes
Jag hade inte tagit pengarna;

1. Nej
2. Svårt att säga, varifrån pengarna kommer ifrån gör skillnad osv.

Hur menar du då? För enkelhetens skull kan vi säga att pengarna är helt legitima och kommer från anden i lampan... Det för dig totalt okända barnet dör dock om du tar emot dem. Hur mycket vill du ha?
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback