2004-09-06, 19:50
Medlem
Jag tror att problemet med islam, är att de där länderna missade Upplysningen. De hade ingen Immanuel Kant som skrev verket Religionen inom det blotta förnuftets gränser, och argumenterade för moralens oberoende från religionen, ingen Voltaire eller Rousseau, ingen revolution 1789.

Vi har haft trehundra år på oss att skilja religion från politik, och utveckla en större och större personlig frihet. De har inte ens börjat på något liknade projekt.
Citera
2004-09-07, 10:13
Medlem
Plutten_1s avatar
Tja,

Trivs man inte i det landet man "flytt" till så kan man ju alltid återvända hem.

Tror nog att många arabländer med öppna armar tar emot sina "avhoppare". Där ma nsen kan praktisera sin religion fullt ut med allt vad det innebär av kvinnoförakt, medeltidsstraff etc
Citera
2004-09-07, 12:12
Medlem
Jaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekh
Jag tror att problemet med islam, är att de där länderna missade Upplysningen. De hade ingen Immanuel Kant som skrev verket Religionen inom det blotta förnuftets gränser, och argumenterade för moralens oberoende från religionen, ingen Voltaire eller Rousseau, ingen revolution 1789.

Vi har haft trehundra år på oss att skilja religion från politik, och utveckla en större och större personlig frihet. De har inte ens börjat på något liknade projekt.

Det där var riktigt tankeväckande. Har aldrig tänkt i de banorna själv men när du påpekar det förefaller det ju självklart. Ingen upplysning = medeltid, konung av guds nåde, feodalsamhälle.
En teokrati liknande den man ser i den muslimska världen. Intressant på min ära!
Citera
2004-09-07, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ekh

sen är ju frågan hur det skulle ha blivit bemött? om dom hade fått sin (upplysning) det är ju inte relgionen i sig det är fel på utan att man inte får tänka själv och ta sina egna beslut..det är den typen av tänkade som är farligt medeltids tänkande..fast det kanske går hand i hand..va fan vet ja!!
Citera
2004-09-07, 13:26
Medlem
Jaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson Börje
sen är ju frågan hur det skulle ha blivit bemött? om dom hade fått sin (upplysning) det är ju inte relgionen i sig det är fel på utan att man inte får tänka själv och ta sina egna beslut..det är den typen av tänkade som är farligt medeltids tänkande..fast det kanske går hand i hand..va fan vet ja!!

Det skedde inte utan kamp i Europa heller, se bara hur det gick i Frankrike. Rätt förutsättningar måste ändå finnas för att en revolution av den här kalibern ska kunna komma till. I Europa var det den framväxande borgarklassen som verkade som en motvikt till kungamakten, tillsammans med vetenskapens intåg i samhället. Tanken om att konungar regerade med ett heligt mandat föreföll plötsligt löjlig, och när den mentala barrirären var nedbruten så var det betydligt lättare att avkräva kungen en del av makten. Att han sedan inte släppte den frivilligt och att man mer eller mindre fick bryta loss den ur hans blodiga händer är ju en helt annan sak.
Citera
2004-09-07, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jagger
Det skedde inte utan kamp i Europa heller, se bara hur det gick i Frankrike. Rätt förutsättningar måste ändå finnas för att en revolution av den här kalibern ska kunna komma till. I Europa var det den framväxande borgarklassen som verkade som en motvikt till kungamakten, tillsammans med vetenskapens intåg i samhället. Tanken om att konungar regerade med ett heligt mandat föreföll plötsligt löjlig, och när den mentala barrirären var nedbruten så var det betydligt lättare att avkräva kungen en del av makten. Att han sedan inte släppte den frivilligt och att man mer eller mindre fick bryta loss den ur hans blodiga händer är ju en helt annan sak.

det ja ville få fram att det är inte relgionen i sig utan individen som utför den som är farlig..och självklart så blir det ju så att ju mindre allmänbildning och självtänkade personen har ..så gör ju det att han kommer förstärka sin egna tro och därefter får ett extremt tänkande..
ja är skit dålig på att formulera mig men hoppas du hajar..
relgionen är bara ett redskap att skylla ifrån sig med..
skall tillägas att ja är fan inte religös!! LB
Citera
2004-09-07, 16:10
Bannlyst
Sjukt jävla forum det där, patetiskt av dom att slänga ut alla som inte har samma åsikt. usch.
Citera
2004-09-07, 19:53
Medlem
Jaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson Börje
det ja ville få fram att det är inte relgionen i sig utan individen som utför den som är farlig..och självklart så blir det ju så att ju mindre allmänbildning och självtänkade personen har ..så gör ju det att han kommer förstärka sin egna tro och därefter får ett extremt tänkande..
ja är skit dålig på att formulera mig men hoppas du hajar..
relgionen är bara ett redskap att skylla ifrån sig med..
skall tillägas att ja är fan inte religös!! LB

Jo jag hajjar vad du menar. Visst är det som du säger men det går hand i hand med Upplysningen. Vad Upplysningen i praktiken innebar var ju att folk började tänka själva istället för att blint lyssna till kungar och präster som hävdade att de fått sina order från Gud. Kristendomen var allt annat än en tolerant och human religion innan upplysningen. Ja fan vet om den ens nu kan beskrivas som tolerant och human.

EDIT: Yeah yeah off-topic, jag vet. Ska lägga ner Upplysningssnacket nu.
Citera
2004-09-08, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizarre
Sjukt jävla forum det där, patetiskt av dom att slänga ut alla som inte har samma åsikt. usch.

Med handen på hjärat - vilket forum tycker du har sundast livssyn; flashback eller sindbad?

Detta forumet är rätt sjukt också. En massa diskussioner om sexuella perversioner, prostituering, droger, doping, m.m.

En av reglerna på sindbad är att man inte får förmedla falsk information om Islâm. Kommer någon in mitt i en diskussion och talar utan bevis kan det rendera en varning eller avstängning. Sådana är reglerna.

Mvh
Citera
2004-09-08, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Muslim
Med handen på hjärat - vilket forum tycker du har sundast livssyn; flashback eller sindbad?

Detta forumet är rätt sjukt också. En massa diskussioner om sexuella perversioner, prostituering, droger, doping, m.m.

En av reglerna på sindbad är att man inte får förmedla falsk information om Islâm. Kommer någon in mitt i en diskussion och talar utan bevis kan det rendera en varning eller avstängning. Sådana är reglerna.

Mvh
ja säger inte att det ena är bättre än det andra..men om man pratar om ämnena som du tog upp så självklart så skadar man sig själv..men alla får ta sitt egna ansvar..det är skillnad när man försöker kontrolera ett annat liv..och uttrycker hat mot andra som inte tänker som du..säger inte att du gör det..hoppas du hajar va ja menar..
Citera
2004-09-08, 13:58
Medlem
Plutten_1s avatar
Citat:

Mvh

Hmm om man med "sjukt" menar inskränkningar i yttrandefrihet
Så tycker åtminstone jag att flashback är att föredra.

Även om jag inte förespråkar vare sig prostituering, droger, doping, religösa krig, kvinnoförtryck etc är det alltid bättre att ta en diskussion och sakligt förklara för och nackdelar än att bara kasta ut folk.
Citera
2004-09-08, 14:50
Bannlyst
Citat:

Mvh
Vad spelar det för roll om vilket forum som har sundast livssyn?
Hela erat forum förespråkar censur, så fort någon inte har samma tankar och värderingar som er, och ifrågasätter tankesättet, så blir denne avstäng från forumet.
Det är enbart sjuka as där. Som försvarar terrorist aktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in