2004-09-08, 14:56
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Städa egen bakgård först

Citat:
Ursprungligen postat av Muslim
Med handen på hjärat - vilket forum tycker du har sundast livssyn; flashback eller sindbad?

Detta forumet är rätt sjukt också. En massa diskussioner om sexuella perversioner, prostituering, droger, doping, m.m.

En av reglerna på sindbad är att man inte får förmedla falsk information om Islâm. Kommer någon in mitt i en diskussion och talar utan bevis kan det rendera en varning eller avstängning. Sådana är reglerna.

Mvh

Vad är sjukast? Ta en joint eller tvinga barn dricka urin i Jihads namn? Titta på porr eller gifta bort småflickor med sin kusiner? All repsekt åt Islams rättfärdiga, men börjar det inte bli dags att rensa upp i leden, broder?

Det är redan många muslimer som motsätter sig jihad-krigarnas metoder. Snart har vi ett Islamskt inbördeskrig som INTE bara gäller Shia mot Sunni, utan broder mot broder. Islam MÅSTE ta avstånd från mord på barn och Islam MÅSTE ta tag i jämställdhetsfrågorna. Tills dess vill jag inte höra ett förebrående ord från en muslim.
Citera
2004-09-08, 15:09
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Med handen på hjärat - vilket forum tycker du har sundast livssyn; flashback eller sindbad?

Detta forumet är rätt sjukt också. En massa diskussioner om sexuella perversioner, prostituering, droger, doping, m.m.

En av reglerna på sindbad är att man inte får förmedla falsk information om Islâm. Kommer någon in mitt i en diskussion och talar utan bevis kan det rendera en varning eller avstängning. Sådana är reglerna.

Mvh

Snälla killen, en muslim har inget liv, endast en väntan på döden och den gud som ni tror finns.
Citera
2004-09-08, 22:11
Medlem
rabiass avatar
muslim-jonas och alla ni andra, såhär ligger det till

jag och alla ateister här inser att islam är en obehaglig religion, om man har läst bibeln vet man att det är samma intoleranta ideér. folk ska stenas plågas, och oliktänkande ska dö och straffas, osv...

dom kristna opponerar sig och tycker att islam är värst, för muslimerna följer sin intoleranta bok medans dom kristna skiter i det som står i biblen,dom har fått för sig att jesus har proklamerat i NT att GT bara gäller judar, kan någon visa vart i bibeln det står? (ledtråd, det gör det inte)

slutsats, muslimer är rättrogna men vansinniga och kristna är vansinniga hycklare
Citera
2004-09-08, 22:33
Medlem
Citat:

Mvh

falsk information om isläm? grejen är den att jag skrev ett arbete om just huvudduken för några månader sedan. jag läste då givetvis de delar av koranen som berör klädsel (engelska och svenska översättningar). jag kunde inte hitta någon uppmaning att täcka håret någonstanns. antingen var översättningarna bedrövliga, eller så har någon någonstanns på vägen lyckats tolka det till att man ska täcka håret och sedan så har alla andra indoktrinerats att se stycket om att håret ska täckas. som sagt, jag har inte läst de arabiska orginaltexterna, så själv kan jag inte veta säkert. däremot har jag läst uttalanden av de som kan arabiska och har läst, och som fortfarande inte ser att det står någonstanns om att täcka håret. om det faktiskt står någonstanns, då har jag väl faktiskt uttryckt lögner om islãm, och det var rättmätigt att de bannade mig (även om man tycker att de hade kunnat tillrättavisa mig istället). annars är det de andra (bla. de som bannade mig och de som ojade sig nåt otroligt över min tolkning osv.) som har ljugit om islåm!
Citera
2004-09-08, 22:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Några frågor i all nyfikenhet

Citat:

Mvh
Jag tror att vi kan vara överens om att majoriteten av svenska folket skulle anse att många ämnen och inlägg på flashback kanske kan betraktas som osunda, (se mitt debatt inlägg "Flashbacks märkliga inställning). Men nu är det ju inte flashback vi diskuterar här utan ett muslimskt forum. Det kanske skulle vara intressant att diskutera på sindbad, men då vill jag veta om man som allmänt intresserad av islam överhuvudtaget kan bedriva en religiös diskussion. Därför ställer jag följande frågor:

Måste man anse att Koranen till varje bokstav är Guds uppenbarelse, som inte får ändras över tid. Eller kan man se Koranen som inspirerad av Gud, där Guds intentioner ligger bakom texten som till bokstaven är anpassad till de förhållanden som rådde på arabiska halvön på 600 talet?

Har man rätt att vara kritisk till de muslimer som t.ex. tolkar Koranen så att deras barn inte ska få delta i skolans musikundervisning?

Måste man acceptera de tolkningar av Koranen och profetens Sunna som lärde män på 800-1200 talet har gjort, och som gör att kvinnas ställning svagare, när intetionen bakom Koranen verkar vara att stärka kvinnans ställning?

Nej på den första frågan, Ja på den andra frågan och Nej på den tredje frågan skulle göra att jag ev registerade mig på Sindbad och började diskutera. Annars så avstår jag nog. Dessutom känner jag då sorg i hjärtat med tanke på att islam skulle kunna vara den mest moderna och flexibla religion som kanske många människor skulle behöva. Det bästa för islam i Sverige skulle nog vara att förlägga imam utbildning till universitetens teologiska institutioner. Jag kan försäkra att kritiska frågor och vetenskaplig analys då skulle bli regel och inte undantag.
Citera
2004-09-08, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag tror att vi kan vara överens om att majoriteten av svenska folket skulle anse att många ämnen och inlägg på flashback kanske kan betraktas som osunda, (se mitt debatt inlägg "Flashbacks märkliga inställning). Men nu är det ju inte flashback vi diskuterar här utan ett muslimskt forum. Det kanske skulle vara intressant att diskutera på sindbad, men då vill jag veta om man som allmänt intresserad av islam överhuvudtaget kan bedriva en religiös diskussion. Därför ställer jag följande frågor:

Måste man anse att Koranen till varje bokstav är Guds uppenbarelse, som inte får ändras över tid. Eller kan man se Koranen som inspirerad av Gud, där Guds intentioner ligger bakom texten som till bokstaven är anpassad till de förhållanden som rådde på arabiska halvön på 600 talet?

Har man rätt att vara kritisk till de muslimer som t.ex. tolkar Koranen så att deras barn inte ska få delta i skolans musikundervisning?

Måste man acceptera de tolkningar av Koranen och profetens Sunna som lärde män på 800-1200 talet har gjort, och som gör att kvinnas ställning svagare, när intetionen bakom Koranen verkar vara att stärka kvinnans ställning?

Nej på den första frågan, Ja på den andra frågan och Nej på den tredje frågan skulle göra att jag ev registerade mig på Sindbad och började diskutera. Annars så avstår jag nog. Dessutom känner jag då sorg i hjärtat med tanke på att islam skulle kunna vara den mest moderna och flexibla religion som kanske många människor skulle behöva. Det bästa för islam i Sverige skulle nog vara att förlägga imam utbildning till universitetens teologiska institutioner. Jag kan försäkra att kritiska frågor och vetenskaplig analys då skulle bli regel och inte undantag.

det är just det som är problemet med det forumet som jag ser det; inte deras åsikter och tolkningar (som man kan tycka är sjuka eller konstiga om man vill), utan deras brist på acceptans mot andra åsikter eller tolkningar. jag postade en avvikande tolkning av slöjan och blev bannad på ca tio minuter, utan att någon anledning gavs. mitt inlägg raderades också kort därefter, vilket andra på forumet prisade allah för.
Citera
2004-09-08, 22:50
Medlem
sursomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Om du läser mitt inlägg noga ser du att jag ifrågasätter om det verkligen var skrivet av muslimer.

Helt logiskt eftersom det strider mot din världsbild att muhammedaner är likadana som svenskar.
Citera
2004-09-09, 09:23
Medlem
Ola Schuberts avatar
Riktigt sjukt av dom...............

Citat:
Ursprungligen postat av floer
det är just det som är problemet med det forumet som jag ser det; inte deras åsikter och tolkningar (som man kan tycka är sjuka eller konstiga om man vill), utan deras brist på acceptans mot andra åsikter eller tolkningar. jag postade en avvikande tolkning av slöjan och blev bannad på ca tio minuter, utan att någon anledning gavs. mitt inlägg raderades också kort därefter, vilket andra på forumet prisade allah för.
Speciellt när islam anser att Gud är större. Tyvärr så verkar inte dessa människor på Sindbad kunna gå bakom textmassan i Koranen och se de sunda intentioner som ligger bakom Koranen och som imponerade på mig. Det är verkligen att idiotförklara Gud om man:
1) Tror att Gud vill att människorna skall följa förhållningsregler som är anpassade för det samhälle som rådde på 600-talets arabiska halvö.
2) Inte ser de sunda, och kanske eviga, intentioner som ligger bakom Koranens textmassa, och inser dess avgörande betydelse
3) Inte tolererar avvikande åsikter och tolkningar, utan tror att Gud skulle "trilla av pinn" om andra åsikter ventileras
4) Är intolerant imot kristna och kristendomen, vilket de flesta muslimer inte är. (Vad gäller intolerans så tänker jag närmast på mamman som ville att sonen i alla fall skulle bli kristen, och som blev fördömd av andra på forumet).
5) Befinner sig på en primitiv existentiell nivå, när det finns andra muslimer som gått vidare i sin existentella utveckling. (nivå1: Frälst, nivå2: bokstavstroende/fundamentalist, nivå 3: kritiskt vetenskaplig, tolerant sekulariserad, nivå4: Mystiskt kollektivt t.ex. suffister, nivå 5: existentiellt vetenskaplig nivå.
Citera
2004-09-09, 09:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Några påminnelser

Citat:
Ursprungligen postat av sursomfan
Helt logiskt eftersom det strider mot din världsbild att muhammedaner är likadana som svenskar.
Först och främst: Muslimer är inte sk "Muhammedaner" eftersom de inte dyrkar Muhammed på samma sätt som kristna dyrkar Jesus.

Majoriteten av muslimerna i Sverige lever faktiskt ett sekulariserat liv, ungefär som majoriteten svenskar gör. Dessa muslimer väljer kanske att inte äta griskött, firar ramadan och går kanske någon enstaka gång till moskén.

Det är alltså en minoritet som praktiserar islams 5 pelar fullt ut. Och det är endast en mycket liten grupp som t.ex. sympatiserar med Bin Ladin, den stora massan av muslimer fördömer attacker mot oskyldiga civila.

Extremism frodas endast om en minoritetsgrupp är utsatta för hårt tryck utifrån. Därför finns t.ex. islamska extremister i blekinge, där NSF har sitt huvudfäste. Det naturliga är att en mioritetsgrupp iof påverkar samhället , men samhället påverkar minoritetsgruppen i betydligt högre grad, (kreoliserings teorin). Alltså om minoritetsgrupper inte utsätts för hets så kommer de att vilja anpassa sig till samhället i övrigt. Då slipper vi att få samma situation som i Danmark.
Citera
2004-09-09, 11:44
Medlem
chrilLs avatar
åt helvete
Citera
2004-09-09, 12:04
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Rädsla/feghet

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
den stora massan av muslimer fördömer attacker mot oskyldiga civila.

Jag håller med fullständigt i att muslimer precis som alla andra består av många vettiga och helt vanliga människor och några få extremister. Men det jag saknar är just kraftfulla fördömanden från de vanliga muslimer som säger sig vara emot dessa vansinniga terrorattacker mot civila. Varför kan ingen slå näven i bordet istället för att yra på om mesiga fördömanden, eller orera om att det minsann är emot Islam att döda. För helvete, vi snackar mord på tusentals civila här! Kvinnor och barn! Jag tror det inre trycket att stödja jihad är mycket stort för en muslim, man blir helt enkelt lite utanför i den muslimska gemenskapen om man säger att det är förjävligt att terrorattackerna slår så snett som de faktiskt gör. Därför är det så tyst. Och är man tyst, samtycker man. I alla fall i min bok.
Citera
2004-09-09, 12:37
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekh
Jag tror att problemet med islam, är att de där länderna missade Upplysningen. De hade ingen Immanuel Kant som skrev verket Religionen inom det blotta förnuftets gränser, och argumenterade för moralens oberoende från religionen, ingen Voltaire eller Rousseau, ingen revolution 1789.

Vi har haft trehundra år på oss att skilja religion från politik, och utveckla en större och större personlig frihet. De har inte ens börjat på något liknade projekt.

Salman Rushdie kritiserade ju religionsutövandet ("Satansverserna"), vilket fick till följd att han aldrig mer kan återvända till sitt hemland...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in