Citat:
Ursprungligen postat av floer
det är just det som är problemet med det forumet som jag ser det; inte deras åsikter och tolkningar (som man kan tycka är sjuka eller konstiga om man vill), utan deras brist på acceptans mot andra åsikter eller tolkningar. jag postade en avvikande tolkning av slöjan och blev bannad på ca tio minuter, utan att någon anledning gavs. mitt inlägg raderades också kort därefter, vilket andra på forumet prisade allah för.
Speciellt när islam anser att Gud är
större. Tyvärr så verkar inte dessa människor på Sindbad kunna gå bakom textmassan i Koranen och se de sunda intentioner som ligger bakom Koranen och som imponerade på mig. Det är verkligen att idiotförklara Gud om man:
1) Tror att Gud vill att människorna skall följa förhållningsregler som är anpassade för det samhälle som rådde på 600-talets arabiska halvö.
2) Inte ser de sunda, och kanske eviga, intentioner som ligger bakom Koranens textmassa, och inser dess avgörande betydelse
3) Inte tolererar avvikande åsikter och tolkningar, utan tror att Gud skulle "trilla av pinn" om andra åsikter ventileras
4) Är intolerant imot kristna och kristendomen, vilket de flesta muslimer
inte är. (Vad gäller intolerans så tänker jag närmast på mamman som ville att sonen i alla fall skulle bli kristen, och som blev fördömd av andra på forumet).
5) Befinner sig på en primitiv existentiell nivå, när det finns andra muslimer som gått vidare i sin existentella utveckling. (nivå1: Frälst, nivå2: bokstavstroende/fundamentalist, nivå 3: kritiskt vetenskaplig, tolerant sekulariserad, nivå4: Mystiskt kollektivt t.ex. suffister, nivå 5: existentiellt vetenskaplig nivå.